Maggan mellan isbjörnar och pingviner

och ett och annat lejon. Mina resor i isbjörnarnas och pingvinernas land och alla ställen jag kommer att besöka mellan dessa utposter också. Inte bara bilder utan även lite berättelser och äventyr. Blogglista.se

Zürich - på två timmar.

Nästa anhalt på resan blev Zürich. Där behövde vi inte övernatta men på grund av uppehållet i  São Paulo hade vi lite tid över mellan planen och passade på att ta en taxitur även här.

Vi startade med en tur upp till en utsiktpunkt med det var så disigt så utsikten var något begränsad.

Vi for ner till stan istället. Tog en liten promenad medans vår taxichauför berättade om det vi såg.

Sedan...åkte vi hem.

Postat 2013-06-03 09:03 | Läst 4262 ggr. | Permalink | Kommentarer (8) | Kommentera

Brasilien-São Paulo, bara en glimt.

Alla resor blir inte riktigt som planerat, lite av tjusningnen med att resa. Kanske inte då man står på en flygplats sent på kvällen eller mitt i natten och ser att ens plan gick för fem minuter sedan.

Det var inte mening att vi skulle ha någon övernattning i São Paulo på vägen hem men flygbolaget hade andra tankar om hur vår flygresa hemmåt skulle gå till. Först var planet rejält försenat i från Bunes Aires så när vi kom fram till São Paulo stod personal från flygbolaget och väntade på oss för att lotsa oss fram till det väntande planet mot Stockholm. De skulle lotsa oss genom alla kontroller, men där tyckte man att det var viktigare att öppna väskor och gå igenom hela min fotoutrustning (en gång till, det var ju redan gjort då vi lämnade Buenos Aires. Vad trodde de att jag skulle ha kunnat skaffa mig under flygturen). Köerna var långa och ingen fick gå före, att missa planet, en sådan bagatell brydde de sig inte om. Nu tog det sådan tid så plantet kunde inte vänta utan for iväg utan oss.

Vi fick efter mycket om och men åka till ett närbeläget hotell, få lite mat och en säng att sova i. Inte mycket att se men det är utsikten från vårt hotell.

Vackra blommor utanför hotellet.

Är man nu i São Paulo så ville vi se lite av staden också, vi hade inte så många timmar på oss men en taxirundtur bestämde vi oss för att ta. Vi upptäckte ganska omgående att man ska inte ha bråttom här. Enorma bilköer som sniglade sig fram, fast går det långsamt på motorvägen så hinner man se lite av omgivningen. Upptäckte att de hade busshållplatser på motorvägen och även övergångställen där. Trafiksäkerheten vär väl inte så överdriven heller. Såg den här långtradaren bredvid vår taxi, ser ut att vara radiobilar som är på väg till något nöjesfält.

Känns lite osäkert att ha en av dessa bilar som sin sovplats under färd.

Utrymmet mellan motorvägsfilerna är väl utnyttjat. Där fanns det åtskilliga provisoriska hem uppbyggda.

Eftersom tiden var begränsad och trafiken seg fick vår taxichauför bestämma vad vi skulle se. Den här parken med lite spännande skulpturer var det första han visade.

Hade bara mitt 24-70 mm på kameran så några närbilder på de vackra fåglarna i parken blev det inte.

På andra sidan parken låg järnvägsstationen och dit tyckte chaufören att vi skulle gå.

Vilket vi gjorde, inga tåg var inne men chaufören hamnade i bild.

Sedan åkte vi runt och tittade.

En hel gata med butiker som sålde brudklänningar.

Något fängslande.

Kommersen är livlig i stan.

Utanför stan breder kåkstäderna ut sig.

Postat 2013-06-02 08:46 | Läst 4908 ggr. | Permalink | Kommentarer (9) | Kommentera

Buenos Aires - En stor stad, ett litet axplock.

En liten rundtur i den stora staden Buenos Aires. En del blir trötta bara de stiger upp på morgonen.

Det rosa presidentpalatset och balkongen där Evita Peron höll sina glödande tal till miljontals fattiga argentinare.

Torget Plaza de Mayo, här demonstrerar fortfarande kvinnor för att få besked om vad som hänt med deras anhöriga under terroråren samtidigt som jakarandaträden lyser med sina blålila blommor.

Den här lille mannen hade lyckats på ihop några pesos till en mugg kaffe.

Kön till myndigheten där man ansöker om uppehållstillstånd.

Något man inte bör missa är La Bombonera, hemmaplan för fotbollsklubben CA Boca Juniors. När klubben bildades diskuterade man vilka färger de skulle ha på spelardräkterna eftersom de inte kunde enas bestämde man sig för att det första fartyg som anlände hamnen, den färg som den hade på flaggan skulle få bestämma färgena. Den båten hette Drottning Sophia och var ett svenskt lastfartyg som gick mellan Köpenhamn och Buenos Aires.

Här har de fått tillstånd att ha Coca colareklamen i en lite annorlunda färg.

Något man inte bör missa även om det anses vara en turistfälla är stadsdelen La Boca.

Det  är traditionellt en europeisk arbetarstadsdel vars ursprungliga invånare härstammade främst från Genua i Italien. Stadsdelen proklamerade 1882 efter en generalstrejk sin självständighet från Argentina och hissade Genuas flagga. Den fick inte hänga där så länge den argentinska presidenten Julio Argentino Roca rev ner flaggan.

Trevligt att gå runt och titta här, området är verkligen färggrannt.

Eftersom det lär vara tangons födelseplats så både dansades och spelades det mycket musik.

Corbeta Uruguay byggd 1874. Fartyget har en diger historia bakom sig men orsaken till vårt besök var att det var det här fartyget som räddade den svenska antarktiska expeditionen ledd av Otto Nordenskiöld, efter att deras fartyg Antarktis, hade förstörts av isen.

Naturligtvis var vi tvungna att gå på en typiska argentinsk köttrestaurang. Vi skulle äta lunch där och det var nog den rikligaste lunch jag fått. Massor av kött, vi hade fått små runda brickor som var grön på ena sidan och röd på den andra. Vände man upp den röda sidan så slutade de att lägga upp mer kött på tallriken men glömde man bort att vända på brickan var tallriken snart överfull av olika varianter av grillat kött.

Lite musikunderhållning stod vår unge medresenär för. Kan bli lite långtråkig att vara ensam ungdom med vid middagarna fast jag tror att det var en blivande fågelskådare som kom hem efter den resan.

Postat 2013-06-01 09:16 | Läst 5591 ggr. | Permalink | Kommentarer (12) | Kommentera