Maggan mellan isbjörnar och pingviner
Kvällspromenad i Kirkwall.
Det var ofta fint väder på kvällarna då vi var i Kirkwall och skönt med en promenad då.
Pratar med några norrmän som är ute på långseglats, de hade kommit via Shetlandsöarna och skulle nu vidare mot Hebriderna..
Är det, det här som kallas för bryggseglare?
En del kommer inte längre än till bryggan då de ska ut på en seglats, andra kommer inte ens ner från bryggan.
Churchill Barriers (Churchillbarriären) - Orkney.
När vår buss, som vi hoppade på i Stromness, hade passerat den lilla byn St Mary's...
...och Churchill Barriers, plingade vi på klockan och hoppade av för att göra ett besök i den italienska kyrkan.
Churchillbarriärerna började byggas 1940 av italienska krigsfångar under andra världskriget. Det var Winston Churchill som kom på den goda iden att bygga en förbindelse mellan "fastlandet", ön Mainland och de södra öarna.
Den egentliga orsaken var ett försvarsverk för att skydda marinbasen Scapa Flow mot de tyska ubåtarna och det skulle i så fall strida emot Genevkonventionerna så den orsaken kunde man inte använda sig av.
Det är rejäla klossar som ligger där. Det finns fyra barriärer byggda mellan de olika öarna och den här vid St Mary's är den första av dem. Den öppnades för trafik 1945.
Men som sagt var, vi hoppade av direkt efter den första barriären eftersom det var den Italienska kyrkan som vi hade för avsikt att besöka. Här vid infarten till kyrkan finns ett minnesmärke med en karakteristiskt profil på.
Strax bredvid där vi kliver av ligger ett litet flygfält. Ett plan lyfter precis och jag slänger upp kameran och får en bild...
...innan vi börjar traska iväg mot kyrkan.
Mer om den i nästa inlägg.
Stromness - Orkney
Stromness är Orkneyöarnas näst största stad. Namnet får mig att tänka på Norge, och det är inte så konstigt för det kommer från det nordiska Straumsnes. Straum kommer av tidvattenströmmarna och Nes betyder udde, så Stromness blir "udden som skjuter ut i tidvattenströmmen".
Vi gör vårt första avhopp av bussen här i Stromness...
...och tar en liten promenad för att få en första titt på staden. Tanken är att vi ska ta en annan linje härifrån sedan, men under tiden vi väntar så kan vi få en kort blick av hur Stromness ser ut. Det första vi får syn på är det pampiga "The Stromness hotel".
Framför hotellet får jag syn på en lite rolig lyktstolpe med inbyggd blomlåda.
Den har dessutom hovar som fötter.
En av stadens stoltheter står staty här. Trots att jag är mycket intresserad av Arktis och dess äventyrare så får jag erkänna att jag inte hört talats om honom. Det är Dr. John Rae. 
Den som vill fördjupa sig i hans äventyr kan läsa lite här.
Om Stromness kan man läsa att den består av en huvudgata kantad av stenhus från vilken prång och gränder förgrenar sig. Det stämmer också och det är en mycket smal huvudgata.
De smala gränderna leder ner till havet.
Vi går en liten sväng. Vi är där ganska tidigt så det är inte så mycket folk ute men alla vi möter hälsar med ett glatt "God morning" och ett leende.
Det verkar vara tillåtet att parkera alldeles vid ingången till kyrkan.
Nu är det snart dags för vår buss att komma så vi återvänder mot hamnen och färjeterminalen. Här kan man ta färjan över till fastlandet och Scrabster.
En skolklass är ute och tränar rodd.
Ser att det är en fyr långt där borta, det måste vara ön Gremsay som den finns på.
Zoomar in men det är långt dit över.
Stromness är en fin liten stad och vi kommer med all säkerhet att komma hit igen.
Men nu kommer vår buss och vi drar iväg till nya mål. Lite lustigt är att det är samma busschaufför som på den bussen vi åkte hit med.
Utsikt från en balkong.
Morgonstund har guld i mund, sägs det och det känns även så här i Kapstaden när solen färgar Taffelberget i guldljus.
En säl bestämmer sig för att testa bryggan nedanför vår balkong.
Den hoppade runt på bryggan ett tag innan den bestämde sig för att det var bättre nere i vattnet.
Det är tomt och tyst vid de stora båtarna som ligger vid kaj. Ingen har vaknat ännu.
Några scouter ger sig ut på en båttur.
Staden börjar vakna och byggjobbarna kommer för att bygga klart på bryggan.
Segelbåten som tar ut turister på tur kommer.






















