Maggan mellan isbjörnar och pingviner
10. Kirstenbosch Botaniska trädgården
Ett besök i en trädgård, kan det vara något? Jag var väl lite tveksam till det besöket, hade gärna skippat det för att stanna längre hos pingvinerna men fördomar sätts ibland på sin spets. Det här är ingen vanlig liten villaträdgård. Trädgården är på 500 hektar och har över 7.000 olika sydafrikanska växter.
Trädgården anlades 1913 och är man bara det allra minsta naturintresserad så är ett besök här givande. Den blev dessutom förklarad som ett av världsarven år 2004.
Det är lummigt och grönt i parken och vi beundrar mängder med växter, som den här kottepalmen Cycad som bevisligen fanns redan på dinosauriernas tid. Beviset är i form av fosiler.
Det finns inte bara växter här, lite varstans kan man råka på lite vilda djur som den här pärlhönemamman med sina kycklingar.
Jag trodde att det här paret var ute på picknick med sin tama sköldpadda.
Men den var inte alls tam utan levde här i trädgården, den var kanske inte så snabb som en motordriven gräsklippare men jag såg att den betade av gräset ganska så snabbt ändå. Man t.o.m ser på bilden ovan att det är ett spår i gräset där den betat sig fram.
Även lite små och mindre trevliga djur bodde här.
Fast deras hem är desto vackrare.
Via en vacker kamferallé lämnade vi parken.
Vi for till vårt tillfälliga hem på Cape Grace där pälssälarna lustfullt simmade i hamnbassängen.
Och fartygen fortsattes att renoveras.
På återhörande och då ska vi gå på Two Oceans Aqvarium i Kapstaden.
Longyearbyen
Äntligen är vi här. Installerade på hotellet och klart man måste ut på byn och se om det är sig likt. Hälsade på Busen och han såg sig lik ut.
Alla rykten om att det går isbjörnar på gatorna verkade vara sanna också, men numera har de hjul under fötterna så att de är lätta att rulla undan. Nog den mest fotograferade björnen på hela Svalbard.
Trots att dessa farliga djur fick gå fritt på gatorna så var det förbjudet att bära laddade vapen där.
Jag ville se om glaciären längst upp i dalen hade krympt något men i år var det så mycket snö så det var svårt att se någon skillnad, ledningarna som ligger ovan jord för att inte förstöras av permafrosten var sig dock lika. Det stora vita huset som syns där kallas för Huset.
Dags för mat, god mat med vacker utsikt.
Inte här heller fick man ha vapen med sig.

Lite ovan vid att det är ljus dygnet runt, så kändes det lämpligt med en liten kvällspromenad. Svalbardvallmon blommade och jag såg även att gässen hade små dunbollar till ungar.
Bäst att sova nu, för i morgon bär det av till Pyramiden.








