och ett och annat lejon. Mina resor i isbjörnarnas och pingvinernas land och alla ställen jag kommer att besöka mellan dessa utposter också. Inte bara bilder utan även lite berättelser och äventyr. Blogglista.se

Stenvalvsbroarnas väg.

Stenvalvsbroarnas väg.

Så borde den här vägen heta tycker jag för det finns så många fina stenvalsbroar. Närmare bestämt 24 stycken, men det heter den inte utan den heter Karl Johansvägen eller Skalstuguvägen .

Så heter den för att det var kung Karl XIV Johan som lät bygga vägen. Fast egentligen fanns det en väg här långt innan kungen kom på att det skulle vara en bättre väg över till Norge. Då var det pilgrimmer och handelsmän som reste här. Under medeltiden var den bara en gång- och ridstig.

Att leden har gamla rötter vet man eftersom en yxa från omkring år 700 har hittats i Medstugan, som ligger utefter leden. Likaså kan man läsa i Snorre Sturlassons "Olavs saga" om Olav den heliges färd längs leden i juli år 1030.

Så vi är inte de första som färdas den här vägen och någon har åkt den här vägen före oss och lämnat ett bomärke efter sig.

Mellan 1815 och 1835 rustades vägen mellan Duved och Norge upp på order av Karl XIV Johan. Kungen invigde den kraftigt upprustade vägen genom att resa längs den i augusti 1835. Bland annat hade ett flertal nybyggda broar ersatt äldre träbroar. Flera av dem åker vi över men vid en del har vägen dragits om och de går att fotografera.

När järnvägen sedan kom, den som går mellan Östersund och Trondheim så minskade trafiken på Karl Johansvägen. När så vägnummer infördes i Sverige fick vägen heta länshuvudväg 322 och riksvägen slutade Duved.

När sedan E14 byggdes 1958 blev Karl Johansvägen en liten betydelselös sidoväg och på 80-talet fick den inte ens behålla sitt epitet som länshuvudväg utan blev bara en liten sekundär länsväg. Tur det tycker jag så att de inte byggt en stor motorväg här över fjället och i den sköna naturen.

Fast på 90-talet blev vägen upprustad och orsaken till stenen med kungens namnteckning här ovan är att han var här och återinvigde vägen.

Dessa stenvalvsbroar är en sinnrik byggnadsteknik och jag är imponerad att de även klarar av dagens trafik och tryck. Hittade en informationsskylt som visar hur bygget gick till.

 

Inlagt 2013-09-05 08:29 | Läst 9556 ggr. | Permalink

"Intressant läsning och mer kommer hoppas jag Ken//"


(visas ej)

Hur mycket är tolv minus två?
Skriv svaret med bokstäver
Intressant läsning och mer kommer hoppas jag
Ken//
Svar från Margareta Cortés 2013-09-07 05:40
Tack för din kommentar Ken. Jodå mer kommer.
Stenvalvsbroar är sköna skapelser och konstruktionen är snillrik. På Tom Tits kan man själv bygga en liten stenvalvsbro och det gjorde Kristoffer och jag för ett antal år sedan. Makalöst att det kan bli så hållbart. Mycket trevligt reportage som vanligt och broarna fint fotograferade. Era resor kors och tvärs verkar vara väldigt väl förberedda, eller är det bara en illusion?
/Torbjörn
Svar från Margareta Cortés 2013-09-07 05:45
De där stenvalvsbroarna är både vackra och måste ha en fantastisk konstruktion.
Det är nog mest en illusion att vi förbereder oss så mycket, men vi väljer ofta de små vägarna där det finns små sevärdheter men intressanta. På de längre resorna blir det mer förberedelser och läsa in vad som finns att se. Onödigt att åka långt och missa en massa intressant som man skulle ha velat se.
Såna här gamla stenbroar är fantastiska, och dom smälter in så vackert i landskapet, du har fångat det med mycket fina bilder! Mvh,LO
Svar från Margareta Cortés 2013-09-07 05:46
Tack Lars Olov!
Håller med om stenvalvsbroarna, de är vackra och har jag bara möjlighet så vill jag fota den.
Sköna bilder från intressant område.
Svar från Margareta Cortés 2013-09-07 05:47
Finns mycket intressant att se i dessa trakter, förra gången vi var där uppe så hittade vi andra saker att se. Finns i ett tidigare inlägg.
Hej,
Vilka broar! Det finns plåtare som bara tar brobilder, de har så fina linjer.
Ha en fin dag
Bob
Svar från Margareta Cortés 2013-09-07 05:48
Broar gör sig bra på bild så jag kan förstå att det finns de som specialiserat sig.
Den där vägen har jag åkt två gånger. Första gången hade jag ännu inte börjat skolan så den resan minns jag inte ett jota av. Det var innan Storlienvägen var utbyggd och det här fortfarande var vägen till Nidaros.

Andra gången körde jag och båda barnen hade börjat skolan.

Kanske dags att åka där igen...
Fin skildring, broarna är intressanta minnen.
Svar från Margareta Cortés 2013-09-07 05:56
Det är en fin väg så det är nog ingen dum ide' att åka den igen. Har bara åkt en gång och då fick vi snöstorm och trodde knappt vi skulle komma fram.
Dessa broar är ju så vackra! Fint att du fotade Margareta och intressant att läsa om dessa!
Svar från Margareta Cortés 2013-09-07 05:57
Håller med, de slår alla nya ned hästlängder i skönhet.
Det var många broar på den vägsträckan,bra läsning och bilder från den gamla färdleden.
Såg själv i somras flera stenvalvbroar som sparats efter väg 45 inlandsvägen.//blj
Svar från Margareta Cortés 2013-09-07 05:58
Låter intressant med Inlandsvägen, får kanske bli en tur där nästa sommar.
Stenvalvsbroar är intressanta. Ungefär samma teknik som valven i kyrkor, antar jag
Marianne
Svar från Margareta Cortés 2013-09-07 05:59
Det har du säkert rätt i. Har faktiskt inte tänkt på det innan.
Tack för din kommentar!
Stenbroar är det något speciellt med. Vi har en hel del här i Skåne också men inte så många som går åka över med bil.
Det är helt klart den mjuka runda formen som gör att de blir så vackra. Hård sten som ger mjukhet.

De där spetsiga granarna är häftiga liknar de som sonen hade på sin modelljärnväg.
Dag ut och dag in har ni dessa moln med er. Härlig härligt.
Läste Åreskutan tidigare så nu är det slutläst för i kväll spännande var du är i morgon.
Ha det nu bra
Gun-Inger
Svar från Margareta Cortés 2013-09-07 06:01
Vi hade verkligen tur med vädret på den här trippen. Sol och vackra moln. Men någon gång ska man väl ha tur i något också.