Öhrnen

Expedition Kållands skärgårdar

Den här helgen gick i utforskarens spår ute bland öar i Kållandsö skärgård. Isen var decimetervis tjock så vandringen mellan öarna var nu tillgängligt.

Planen var att utforska dessa öar som vanligtvis bara är tillgängliga med båt. Strax efter kl 11 på förmiddagen bar vi oss iväg. Ryggsäcken var packad med mat för många timmar framöver. Valde att ta med mig A7r3:an och 200-600 mm objektivet för den här vandringen. Och såklart, mobilen användes.

Bifogar en länk från just Kållands skärgårdar under sommaren. Kul att se skillnaden på landskapet :)

Det första vi fick se var jägarna som hade haft vildsvinsjakt och nu var på väg hem, här körandes på isen.

Landskapet på öarna var magiskt vackert. Alla träd du såg var täckta med krispig rimfrost.

Kameran gick varm och jag blev ståendes på många olika platser.

Särskilt björken var extra krispig.

Mitt ute i farleden, till höger om bilden finns Spikens fiskehamn, och till vänster Läckö slott ur bild.

Lägenheterna/bostäderna strax intill Spiken, förgyllda av det snötäckta landskapet.

Maja, fri som en fågel, trivdes alldeles utmärkt här ute.

Vi vandrade ut längs med kanten. Hela tiden fick jag stanna upp för att fotografera och dokumentera det här vackra landskapet som visade sig.

Tallarna på öarna hade fått en vacker vinterklädnad.

Även en hel del andra människor var ute på vandring. Dessa var de sista jag såg medans vi fortsatte vår färd norrut.

Naturen var helt stilla och tyst. Inte en vindpust. Allt var som i dvala här ute. Någon enstaka korp flög där uppe det var allt.

Jag borde veta vad vid det här laget vad det är för slags byggnad, men för tillfället så gör jag inte det, mer än att dit tar du dig inte utan båt vanligtvis.

Isen, kobbar & berg. Vår vandringsled.

Vi gick upp på ett berg, där den första fikapausen intogs. Riktade objektivet mot andra sidan och knäppte en bild. Där borta på det berget har jag många barndomsminnen från när vi var ute på sjön under sommarhalvåret.

Dagens första fikapaus bjöds det på mackor med stekta ägg som pålägg. Vattenflaskan jag har bärandes i sidofacket hade vattnet redan börjat frysa till is. Maja själv hade problem med snö/is som satte sig under trampdynorna. Husse fick hjälpa till ett flertal gånger att dra loss dem.

Vart jag än blickade så blev jag fast av detta magiska landskap och dess innehåll. Flera fotografier togs under den här turen.

En blick över landskapet vi precis har vandrat på.

Isformationer fanns det gott om. Och i bakhuvudet fanns en dröm om att få syn på en räv eller älg som vandrade här ute.

Vi har nu fortsatt att pendla mellan is och öar. Befinner oss en bra bit ut från ’självaste’ Kållandsö nu.

Vandrat upp på ett berg för en mer överskådlig blick ut över vinterlandskapet. Man luras ibland där man går. Snödrivorna visar sig vara betydligt djupare än vid första ögonkastet. Maja försvann för en stund hehe, fick gräva fram en stig till henne 🙈

Den svarta isen. Här är det djupt det vet jag. Här har jag åkt förbi småöarna flera gånger under sommartid genom åren.

Det här fotografiet är taget strax efter att Maja legat ner på isen och bitit loss snö/is under/mellan sina trampdynor. Hon fick bråttom när hon såg att husse var en bit bort ifrån henne.

Ett kargt snötäckt berg.

Att pulsa genom snön på öarna var en rejäl träning för oss båda.

Även isen var snöbelagd till mestadels, men inte lika ansträngande som öarna visade sig ge oss.

En bit där ute fick jag se det här. Jag vet inte med säkerhet, men tror att det kan vara någon slags fiskodling.

Tittade på googlemaps. Om vi gick rakt ut nu så var det ungefär lika långt till Värmlands län som det var hem. Vi gick aldrig mot Värmlands län.

Vågorna har slagit mot detta berg och bildat ett vackert istäcke.

Återvände hem efter en fikapaus här ute. Var hemma strax efter 17. Det hade blivit en fantastisk dag med mycket träning och en hel del fotografier.

Dagen efter (alltså idag söndag) blev det en helt annan slags fotografering. Vänern hade visat sin kraft där decimetertjocka isblock låg på högar.

Fann flera spår på öarna av älg. Just det här fotot är fotograferat ute på isen mellan två öar.

Och förmodligen så är det här spår av en räv. Ett fjärde tassavtryck fanns nedanför denna bild.

Postat 2024-01-21 20:48 | Läst 823 ggr. | Permalink | Kommentarer (6) | Kommentera

Fiskgjusen <3

3 år!

Tre år tog det mig att få dessa fiskgjusar att "lita" på mig. Och en sak är säker, jag gav aldrig upp då jag visste att det tillslut skulle fungera. Kan folk mata en havsörn från båt i Norge så ska jag sannerligen lyckas att få ner en gjuse! Men det tog tid, tid som man fick offra. Tid som många inte har idag. Samt en hel del fisk såklart.

Och då menar jag mina underbara fiskgjusar Victor & Stig. Nåväl Stig var väl redan "halvtam" efter att ha fått fisk från Stig (fiskaren, därav namnet) när han var ute och vittjade sina nät på vårkanten. Men han var inte alls van vid att någon "idiot" stod på ett berg ute vid sjön nästan varje kväll under april och maj för att försöka locka ner honom ;)

Men så tillslut så vann jag hans förtroende och likaså Victors förtroende. Valde att döpa dem och Stig fick det ju självklart bli efter min fina vän Stig, det var ju trots allt hans gjuse. Victor å andra sidan kommer från namnet Victor som betyder "segrare" vilket jag tyckte passande då jag lyckades att "tämja" denna gjuse på sätt och vis. Så skam den som ger sig med andra ord.

Dessa bilder här under är fotograferat på både Stig & Victor under Maj och Juni.  Har vart ute med Stig och vittjat nät nu det senaste men det har ekat tomt i näten (för varmt i vattnet) så möjligtvis kan detta bli de sista bilderna som jag visar i en blogg om inget "mirakel" händer framöver. De fiskar som ligger i min frysbox är på tok för stora för en gjuse att kämpa med. Tänkta för en havsörn till vintern om allt går som det ska.

Fotona är fotograferat med både A7iii & A7r3 :)

Rise of the Phoenix

Har även fått vara med och sett/fotograferat nya havsörnsungar i ett bo på en hemlig plats :). Underbart med friska unga havsörnar <3

Nästa blogg som kan komma i Juli eller augusti kommer att bli ett litet reportage om min kära vän Stig. Skål :)

Postat 2023-07-02 22:19 | Läst 1306 ggr. | Permalink | Kommentarer (12) | Kommentera

Fiskgjuse-test

Känslan när man testat en idé som lyckats. Kommit hem för att föra över fotona från systemkameran till datorn där man ser resultatet, den är riktigt go må ja säga :)

Fisken till fiskgjusarna är som sagt slut sedan länge. Men jag ville verkligen testa en sak den här helgen, nu när vädret var på topp och sjön nästan var vindstilla. Vaknade strax innan 7, tog med packningen, Maja & metspö. Fyra daggmaskar hade jag lyckats få fram ur den torra jorden kvällen innan. Detta var en chansning på hög nivå. Meta samt lyckas få ner fiskgjusen, om den skulle komma vill säga.

Strax efter halv åtta på morgonen satt vi på berget. Jag gjorde i ordning metspöt med en daggmask på kroken. Plums och där var masken under ytan. Solen värmde medans jag drack min första kaffekopp & Maja åt frukost.

Njöt för fulla drag av den här vackra morgon. Maja lade sig på handduken för att sova (hon är morgontrött). Satte på lite lugn musik på mobilen som fick ligga på berget och spela på låg nivå. Inget napp än....

Och där kommer ju fiskgjusen, och här sitter jag utan fisk! Typiskt... Fiskgjusen cirkulerade en bit ifrån mig och jag visste ju att han väntade på att jag skulle kasta ut en fisk som så många gånger förut.

Tittade på flötet och bad en bön till gud,

-Låt det nappa..

Inget hände.

Fiskgjusen drog förbi på sin morgonjakt. Satte fast metspöt under en sten för att lägga mig bredvid Maja för en skön morgontupplur. Somnade...

Kanske sov vi en timme eller strax under men när jag vaknade av solens hetta mot ansiktet så såg jag att flötet rörde på sig, framåt, bakåt, utåt och inåt mot berget.

Nämen vad roligt, jag hade ju napp! Drog upp metspöt och där satt en abborre på kroken :)

Här är min färska fångst! Fick göra livet kort för den genom att bryta nacken så att den inte plågades på land.

Nu var det bara att vänta och hoppas på att gjusen skulle flyga förbi än en gång.

För att göra en text kort. Väntade i ca fem timmar till innan fiskgjusen flög förbi än en gång.

Men den här gången viftade jag med den soltorkade abborren samtidigt som jag visslade så som de låter. Gjusen hade koll på mig och cirkulerade återigen.

Och nu satte jag min plan i verket. Gick ner för berget där det finns ett mindre berg som ligger under vattenytan. Slängde ut abborren så långt jag kunde innan jag satte mig på det mindre berget under ytan, så att bara överkroppen var ovanför vattenytan. Nu skulle jag se om fiskgjusen vågade dyka ner på fisken när jag själv var i vattnet.

Blicken när jag precis slängt ut fisken.

Victor var mycket tvekande på att dyka när jag satt i sjön bokstavligt talat. Han gjorde två dykförsök men avbröt båda. Detta kanske inte funkar trots allt tänkte jag.

Men så på tredje försöket, när fisken hade flutit ifrån lite längre, dök han ner. Nu var ljuset som hårdast (mitt på dagen) samt nästan direkt i motljus.

Här kan du skymta fenan på abborren.

Favoritbilden från den här dagen. Precis lyft från vattenytan med fisken.

Det gick tillslut att få bilder från vattenytan på en fiskgjuse. Inte dom bästa bilderna pga det hårda ljuset. Men allt klaffade verkligen. Jag fick en abborre på kroken samt lyckade att fotografera fiskgjusen från vattenytan, vilket isig var riktigt häftigt. Tog några timmar dock men men. Det blev ju ett helt annat perspektiv :)

Förövrigt så sov, åt och badade den här tösen ;)

Fick den här fågeln oxå vid vattenytan, strax innan gjusen.

Avslutar med en ladusvala i solnedgången. Fotograferad nu på kvällspromenaden.

Postat 2022-08-13 22:08 | Läst 2611 ggr. | Permalink | Kommentarer (9) | Kommentera

Fiskgjusen

Så kommer vi till slutet på min fiskgjusesaga. Ungarna är nu flygga och i full gång med träningen att klara sig på egen hand inför resan till Afrika nu under september, plus att fisken är slut. Jag började redan i april när jag var ute och vittjade nät med kompisen Stig att slänga ut en eller två björkna (mindre än braxen) till hanarna som dök upp till Sverige.

Testat både från båt och på land, dessutom några gånger iförd ghillie suit. Målet har ju självklart varit att få fina bilder men också att de skall få lite extra hjälp med fisk till sina ungar. Både Sony A7iii samt D500 har gått varma.

Det har varit ett mycket roligt projekt om än tidskrävande och mycket väntetid även här. Men vädret har ju inte varit dåligt precis :)

Den här bilden är tagen ifrån land en eftermiddag/kväll i april. Det hade blivit ett bakslag som så brukar under april. Snön låg på bergen och vinden var isande kall. Men det var en vacker kväll med solen som belyste gjusen vackert.

Samma kväll, gjusen fick tag på björknan och flög iväg mot sitt bo. Här kan du skymta snön som ligger på berget till höger om gjusen.

Det här var en kväll jag sent kommer att glömma. Sjön var spegelblank och jag hade tagit på mig Ghillin. Slängt ut fisken i sjön innan jag krupit in i en enbuske/tallbuske liknande buskage... Det dröjde inte länge innan en mås hade fått syn på fisken. Och ni som vet hur måsar fungerar. De är ju knappast tysta av sig. När en hade anlänt så dök fler upp. Sen gick det fort. Fiskgjusen anlände och dök med en gång. Fotograferat i april.

Nu har det blivit sommar och vi är ute på sjön. Gjusen har 3st ungar att mätta!

Fotograferat mitt på dagen.

Oftast så gick fiskgjusen ner ganska sakta (nåväl) i jämförelse om det hade varit en levande fisk. Men just den här gången gick det hiskeligt fort med ett stort plask vid nedslaget

Den här har blivit en riktig favoritbild för mig. Fiskgjusen dök ner på ett inte alltför långt avstånd och kameran lyckades att få dessa vackra klor riktigt skarpa och fina.

Nu har ungarna blivit riktigt stora och redan flygga. Hanen har ändå fullt upp med se till att de får mat på bordet. Det är ett ganska hårt liv som fiskgjusehanen har om man tänker på det. 3ungar som ska mättas samt frugan plus han själv. Han har verkligen fullt upp med att flyga ut och fiska, non-stop! Sen undgå havsörnen som gärna snor en fisk ifrån gjusen om tillfälle ges.

En bild som jag blev mycket nöjd med på fiskgjusen.

En dag i juli ute på sjön. Det var över 25 grader och ljuset var allt för hårt. Men det blev ju bra ändå, både för fotografen och fiskgjusen :)

En blåsig eftermiddag.

Det här var bland de sista gångerna vi var ute på sjön. Mina fiskar till fiskgjusen från frysen var slut. Nu fanns det bara lite större fiskar kvar (tänkta till havsörnsprojektet)

Men så en kväll när jag satt på berget med Maja och åt kvällsmacka, hörde jag hur honan riktigt tiggde från fiskgjusebot bakom skogsdungen långt där borta. Och hon slutade aldrig att tigga. Hanen var förmodligen ute på kvällsjakt åt familjen. Fick lite sådär ont i magen känsla när jag själv satt och åt en god macka, jag & vovven..

Tog tag i saken, åkte ut med fiskaren dagen därefter. Det fick bli en "örnfisk" till fiskgjusen.

Och den var ju som sagt lite större....

Fiskgjusehanen blev liggandes i vattnet för en kort stund. Men han vinkade ändå, tack för fisken :-)

Med snabba/kraftiga vingslag så var han uppe ur vattnet.

På väg bort till sitt bo.

Fiskgjusen Stig vet jag inte hur många ungar han fick, vet i alla fall efter inventering från kajak att honan matade en unge när jag var där och spanade med kikaren.

Fiskgjusen Victor fick 3 st ungar :)

Postat 2022-08-03 20:46 | Läst 1950 ggr. | Permalink | Kommentarer (8) | Kommentera

En dröm som blivit sann

Ute på sjön med Stig. Gjusen har sett oss och anländer i rask takt. Han har ungar att mätta. Jag slänger ut en björkna som han dyker direkt på.

Kortar ner fiskgjusebilderna då den här bloggen får tillägnas min absoluta favorit i alla kategorier, nämligen havsörnen.

Easy catch!

Högt där uppe som en liten prick snurrar en svart fågel. Jag tycker mig se på konturerna att det är en havsörn.  Måste testa tänker jag. Slänger ut en fisk. Vi backar med båten en bit.

Den svarta pricken blir större och större när den sänker sig.

Pulsen den stiger snabbt nu. Havsörnen går ner! Helt otroligt!

Från att ha varit en liten prick blev den nu mäktigt stor, samtidigt som den dyker ner i en väldigt snabb hastighet.

Nu är Öhrnen både nervös och överlycklig!

Men så avbryter havsörnen precis ovanför vattenytan där fisken låg. Blicken mot mig samtidigt som den seglar upp igen.

Nu blir det helt plötsligt konkurrens, fiskgjusen dyker upp och gör livet surt för min käre havsörn som får utstå "bombattacker" från gjusen.

Här under kan du se storleksskillnaden på en fiskgjuse & en havsörn. Och fiskgjusen är ändå en stor rovfågel.

Fiskgjusen flyger bortåt när en ormvråk från ingenstans också bestämt sig för att "attackera" örnen.

" Men va fan, låt örnen va" säger jag tyst för mig själv.

Havsörnen gör ytterligare ett försök. Trots gjusens bombningar, ormvråkens närvaro samt måsarnas ständiga attacker.

Fort går det!

Havsörnen greppade tag om fisken men kameran/jag tappade fokus på den samtidigt som den släppte fisken?! Efter den här bild serien.

Mycket energi hade gått åt nu för den stackars örnen som flög till det närmaste trädet en bit bort där den satte sig för vila... Vi lämnade platsen i hopp om att den skulle göra ett försök att ta fisken igen när vi inte fanns där. Det kändes bäst så.

Postat 2022-07-11 10:58 | Läst 1370 ggr. | Permalink | Kommentarer (6) | Kommentera