Khalad Photography Blog
MYSTERIES
***
Remain in wonder if you want the mysteries to open up for you.
The mysteries never open up for those who go on questioning.
The questioners sooner or later end up in a library.
The questioners sooner or later end up with scriptures, because scriptures are full of answers.
And answers are dangerous, they kill your wonder.
Osho
*
*
***
KAJORNA I FINSPÅNG
***
Straxt före 19 i kväll stannade jag till i centrum och hörde genast den stora flocken av kajor. Dom cirklade just runt och letade nattläger. Jag hade 99:an liggande i bilen med Minolta 85:an och klev ut och tog några bilder. Just dom stora flockarna av kajor på hösten ger mig en stark känsla av ensamhet, särskilt passande idag eftersom jag är ensam den här veckan med I på Tallen. Under högljutt oväsen cirklade dom runt några gånger innan dom slog sig ner i dom stora lövträden mellan gamla och nya bron. Efter 5 minuter var det alldeles tyst igen, bara några enstaka eftersläntrare hördes på väg till flocken.
99:an har mer brus än den nyare 7-serien, allra helst här då jag dragit upp bländaren på måfå utan att kolla, den stod på 4,5 vilket var snålt, optiken är på 85/1,8. ISO hamnade på 5 000/6 400 med 1/80 s.
*
*
*
*
*
*
*
***
MARE IMBRIUM......
***
.....dvs regnens hav, är den stora, nästan cirkelformade mörka ytan, längst "upp" på månhalvan här. Mare Imbrium är resultatet av ett rejält nedslag, så kraftigt att lava sedan sprutat upp och fyllt kratern som är drygt 1100 km i diametern. Det är en av de större kratrarna inom solsystemet och vi kan vara glada om vi slipper såna nerslag här på jorden. Bilden är tagen med min A7RIII och 560 mm handhållet. Handhållet funkar ganska bra eftersom månen är solbelyst. Med 1,4-convertern är bl 8 största bländare och 1/320 s gav ISO 320
*
*
***
GEVAERTS FILM
***
I min förra blog visade jag några bilder från 1960 el 1961, är inte säker på vilket av åren. Flera gjorde kommentarer om den tekniska kvalitén och Thomas M frågade om film och filmkänslighet. Några egna noteringar hade jag inte gjort men konstaterade med viss möda att det var en Gevaert Safety film. Gevaert hade ju egen film före sammanslagningen med Agfa 1964 och mina bilder togs ju dessförinnan. Efter att ha googlat ser jag att Gevaerts svartvita film då hette Gevapan med ettdera av tilläggen 27, 30, 33 och 36. Gissningsvis är detta europeiska Scheinergrader eftersom Gevaert var belgiskt (startade 1894 i Antwerpen). Det skulle betyda att filmerna motsvarade 17, 20, 23 och 26 DIN och ASA 32, 64, 125 resp 250. Negativen hade dock ingen märkning av vilken av filmhastighet min film hade men jag gissar på Gevapan 30, alltså ca 20 DIN. Här finns två av bilderna med och utan croppning.
*

*
*
*
*
***
INTRODUKTION - HANÅKER 1960 ELLER -61
***
I och jag hade varit tillsammans ett par år och det började nog verka stabilt. I:s föräldrar föreslog att vi skulle hälsa på I:s mormor Engla i Hanåker tillsammans med mina föräldrar. Så blev det. En strålande försommardag, juni gissar jag, bilade vi dit från Ludvika, en timme ungefär. Det var en annan tid. Respekten för de äldre ifrågasattes sällan. Bilderna är tagna med min Yashica-Mat, 6x6 på 120 film.
*
I:s mormor Engla, straxt under 80, här tillsammans med min mamma Maj. Mormor Engla hade varit mejerska och hennes bortgångne man Oscar smed
*
I:s pappa Carl-Edvard och min pappa Gustaf
*
Pappa har jag aldrig sett i fritidskläder, det hade han inte, uppkavlade ärmar och byxben var det mest lössläppta jag sett. I bakgrunden Carl-Edvars Opel Rekord och vår Simca Vedette
*
Jag och I:s mamma Berit
*
Ingemor
*
Ingemor o0ch min mamma
*
***

















