och ett och annat lejon. Mina resor i isbjörnarnas och pingvinernas land och alla ställen jag kommer att besöka mellan dessa utposter också. Inte bara bilder utan även lite berättelser och äventyr. Blogglista.se

Rallaren, Viggen och Håverud

När vi är på bilsemester så har vi en tvåtimmarsregel, av hälsoskäl så får ingen körning ta mer än två timmar i sträck.

Sedan är det rast och bensträckare som gäller. På väg mot nästa mål på den här resan så blev det ett stopp i Hallsberg. Eftersom Hallsberg är en knutpunkt i det svenska järnvägsnätet så kändes det naturligt att gå till järnvägsstationen och ta en bild.

Där vid stationen träffade vi på Rallaren.

Nästa bensträckare blev det vid Göta kanal och slussen vid Norrkvarn.

Ingen som slussade då.

Vid Häljestena, var det plötsligt bilköer i stockholmsformat, när vi kom närmare så såg vi att det var omläggning av vägen. Aha vägbygge, trodde jag. Men lite konstigt att det var så många militärfordon och folk från försvarsmakten där. Brukar det inte vara vid vägbyggen.

En bit in på omläggningen fick vi svaret, ovanligt många människor hade samlats ute i skogen och på ängarna och då upptäcker jag att ute på riksvägen står ett JAS 39 Gripen-plan. Lite tidigare hade vi sett ett som flög omkring och tydligen hade det sedan landat på vägen. Klart vi stannade och jag slet fram kameran för att få en bild. Fast medans jag höll på och bytte till telet så drog det igång med ett öronbedövande dån och planet lyfte och for iväg. Snopet, fast fick ändå se den lyfta.  Läste senare om övningen här.

Vi for vidare och tyckte väl att det var lämpligt med ett stopp vid Rastplats Viggen och med lite fantasi och klonverktyg så kan man få även den att lyfta.

Måste få säga att de som sköter om den rastplatsen där måste få en eloge. Så välskött och så fin toalett har jag aldrig sett på en rastplats förr. Blommor och prydnadsföremål var den pyntad med också.

När vi står där och mumsar på varsitt äpple så dånar det till ovanför oss och där kommer Gripen igen, självklart har jag 70 mm på kameran, men slängde iväg ett skott ändå. Pricken där uppe är flygplanet.

Man kan förstås beskära lite och se att det verkligen är ett flygplan.

Dagens mål är Håverud och framme där checkar vi in på Håveruds Hotell , får ett trevligt rum vid strandkanten blir bjudna på lite gofika innan vi tar en promenad ner till Slussområdet.

I Håverud är det naturligtvis akvedukten som är det stora dragplåstret och en stor del av anledningen att vi åkte hit. Den var en genialisk lösning på ett stort problem. Det verkade inte möjligt att bygga kanal och slussar här på grund av den mjuka berggrunden och den djupa kanjonliknande dalen där älven störtade fram. Nils Eriksson löste, det som innan ansågs som en omöjlig uppgift, genom att föreslå och bygga en akvedukt.

Dalslands kanal börjar i Köpmannebro vid Vänern. Engelsmannen Roger Pilkington utnämnde denna kanal till världens vackraste! Den började byggas 1864, och 254 km och 31 slussar senare blev den färdig, år 1868. Ändå är bara en enda mil grävd kanal, resten är naturligt sjösystem.

Kanalmuseet var öppet, men vi undviker trängsel så ett besök där inne får vänta till någon annan gång.

I stället passar vi på att titta och beundra akvedukten. Det var ganska lugnt, men en båt skulle över akvedukten just när vi kom.

Backar man en liten bit  från den utsiktspunkten så ser man att det är tre olika färdmedel som kan korsa varandra där. Båt, bil och tåg.

Några personer som byggt och som besökt kanalen. Min autograf var det ingen som var intresserad av.

Vi passade på att gå upp på själva akvedukten och se hur båten fortsatte sin färd ut mot sjön.

Sista slussen öppnas.

Sjön suger sägs det och det stämmer nog, för nu var vi hungriga. Bänkade oss vid kanalen för en rejäl räkmacka. Det enda negativa man kan säga om den mackan var nog att den var i största laget, men så god.

Innan vi lämnar Håverud nästa morgon tar vi oss upp till landsvägsbron och utsiktspunkten där ovanför.

Även från bron har man fin utsikt över akvedukten.

Lilla M är en tuff björn från Alaska så han ville visa sig riktigt modig och posera på vägräcket.

Inlagt 2021-06-27 11:44 | Läst 1831 ggr. | Permalink

Vad heter Disneyfiguren Kalle A*** i efternamn?
Intressant med fina bilder, man ser ju ibland vägar som är gjorda som landningsbanor, men har aldrig sett något plan landa/starta i verkligheten, kul. Håverud har man ju hört talats om sedan småskolan, men har aldrig varit där. Principen för en akvedukt borde vara samma som för en bro fast den bör ju inte läcka för mycket. Verkar vara gjord i stål och med någon typ av packning skulle man tro
Svar från Margareta Cortés 2021-06-27 14:45
Tack Peter!
33.000 nitar håller ihop den akvedukten. Den är en fritt hängande bro, som vilar på två murverk och går att lyfta bort för reparation.
Stannade till där för många år sedan och har länge pratat om att åka dit och titta lite mer noggrant, nu blev det av.
... men är inte planet i närbild med 72 på fenan ett Viggen-plan? JAS har ju inte det avhuggna bakpartiet även om båda har nosvingar

Tur om du få lyckats se ett gammalt Viggen i luften. Det är kanske inte var dag. För mig var det nog när ett startade på Bromma 1970 när det var alldeles nytt, när jag jobbade på Linjeflyg. Viggen tillverkades mellan 1970 och 1990 ca så det har tagits ur drift sedan många år.
Svar från Margareta Cortés 2021-06-27 14:48
Hej Sten - Åke!
Om det är planet på rastplatsen Viggen du menar, planet i närbild så är det inte den vi såg i luften på riktigt. Som jag skrev så behövdes det både lite fantasi och klonverktyg för att få den att lyfta.
Det plan jag såg lyfta vid riksvägen var det som är på den inzoomad bilden.
Sten-Åke Sändh 2021-06-27 23:15
Nu läste jag lite bättre Margareta! Den Viggen hade du lurat mig bra med! Snyggt jobb och det var hela reportaget också. Jag önskar fler skulle göra lite mer omfattande bildreportage som du just gjort. Det ger oftast mycket mer än bara en enstaka bild gör.
Svar från Margareta Cortés 2021-06-28 09:51
Var inte meningen att luras, därför skrev jag att den var klonad, men kunde bara inte låta bli att öra det efter upplevelsen med det andra flygplanet.
Håller med om att bloggar med bara en bild utan text eller berättelse därtill mer hör hemma i avdelningen bildkritik, hoppar i regel över dem till förmån för de som har något att berätta.
Fin rapport från er road-trip. Kul att läsa och se bilderna, särskilt de från Håverud. Jag var där själv för några år sedan.
//Conny
Svar från Margareta Cortés 2021-06-28 09:53
Tack Conny!
Håverud är intressant, vi hade planer på att åka dit förra sommaren, den som mer eller mindre blev inställd, nu fick vi komma iväg istället. Blir nog fler resor den här sommaren.
Trevliga sommarbilder..såg varken båt eller räkmacka när vi var där senast, dock ganska sent på dagen/säsongen ?..
HaD/Gunte..
Svar från Margareta Cortés 2021-06-28 10:46
Tack Gunte!
Vi var nog där tidigt på säsongen, med tanke på hur lugnt det var.
Ingen trängsel och mest människor i vår ålder som var där.
Tur att det var en båt i rörelse ändå.
Å vad härlig tur säger jag å minns tbx för ett par år sedan när jag gjorde roadtrip via värmland dalsland. Den fina räkmackan missades dock men i övrigt typ samma.
Fina bilder fick du med dig
Svar från Margareta Cortés 2021-06-28 11:54
Tack Nini!
Det var ett trevligt stopp där i Håverud, vi bodde bra och fick se en hel del.
Roligt att läsa om en klassisk semestertripp på hemmaplan! Dessutom fick ni vara med om mycket spännande. Precis som Peter säger, akvedukten i Håverud hörde man talas om redan i skolan. Jag har nog passerat med aldrig stannat till och utforskat den närmare som ni gjort här, fint! Och den landsvägsstartande Gripen var ju extra roligt. Fina bilder! Hälsningar/ Björn
Svar från Margareta Cortés 2021-06-29 09:43
Tack Björn!
Vi har gjort som du tidigare, varit på väg någon annanstans.
Nu passade vi på att övernatta och titta ordentligt.
Resa i Sverige är trevligt.
Hej! Intressant Road Movie som bildspel.

Håverud: Verkligen imponerande grundlig avsyning och avfotografering! Jag har varit där ett flertal gånger och sett tredjedelen. Ibland var delar avstängda, ibland var jag för lat.

Akvedukten är ju byggd av järn. Kanalfolket renoverade den hopnitade och blymönjemålade konstruktionen. Bra jobbat att kunna hantera äldre teknik och blymönja, en effektivt rostskyddande men också giftig produkt som man inte ska (och numera inte heller får) hantera hur som helst.
Svar från Margareta Cortés 2021-06-29 09:52
Tack Måns!
Det är ett imponerande bygge och lika intressanta att Eriksson fick gehör för sin idé om det bygget.
Tänk att den håller än i dag, visst lite reparationer, men nya broar håller inte så länge.
Intressanta bilder och text precis som dina inlägg brukar vara. Rastplats viggen har vi passerat i helgen, två gånger, men vi behövde inte stanna. VI håller oss inte till tvåtimmarsregeln även om jag kan förstå att det är vettigt. Bilden under "Kanalmuséet" är ju läcker. En båt där det inte ser ut som att det ska vara en. Bilden efter och din text ger förklarar ju saken. Det där är en plats som jag varken hört talas om eller sätt. Den där räkmackan så väldigt god ut och extra gott/fint med lite blandad sallad till och inte bara macka.
Svar från Margareta Cortés 2021-06-29 09:56
Tack Lena!
Tvåtimmarsregeln är både viktig och trevlig, för vi får lite stopp där vi annars inte hade hamnat. Dessutom viktig, märkte det efter en resa då maken hamnade på sjukhus med lungemboli. Viktigt att röra på benen även då man kör bil, inte bara flyget.
Intressant ställe det där Håverud. Äntligen kom vi dit, var tänkt att åka dit förra sommaren.
Räkmackan var mycket god, men vi hade kunnat dela på en så stor som den var.