Bilder, tankar och reflektioner jag gärna delar. Både lek och allvar och framförallt mer hjärta än förstånd

Flygmässa på Le Bourget

En av fördelarna med mitt gamla jobb var att jag regelbundet fick besöka de största flygmässorna i Europa, vartannat år på Le Bourget, Paris och vartannat år på Farnborough, utanför London. Dom här bilderna är från den senaste jag var med på, 2007, men dom flygplan som visades upp där är i många fall dom nyaste som nu flyger. Det är jättestora utställningar med 5-6 stora utställningshallar och då finns ändå alla utställningsflygplan uppställda utomhus. Alla stora företag i branschen har dessutom mer eller mindre fasta chatelets för att ta emot utvalda kunder, bjuda på lunch eller åtminstone ett glas vin. Det är ju inte bara utställningar, varje dag under utställningsveckan görs omfattande flyguppvisningar, både med det senaste inom militärflyg och med stora kommersiella passagerarplan. Just från representations-byggnaderna, chatelets, har man en utmärkt utsikt över flyguppvisningarna, ofta fullständigt öronbedövande när dubbelmotoriga jakt- och attackplan stiger spikrakt upp med tända efterbrännkammare och utför de mest häpnadsväckande manövrar (g-krafter på 6-9 G). Le Bourget anordnas normalt veckan för midsommar och det brukar vara över 30 grader hela tiden så det är varmt, inte minst i utställningshallarna där det kan vara 50-100 000 besökare per dag.

Här kommer några få bilder på flygplan på marken. Har många bilder från uppvisningarna tidigare år, men bara analoga, icke överförda till digitalt. Bilderna är dessutom från min trogna följeslagare på tj-resor, en kompakt Canon Digital Ixus 960, så det är enkel bildkvalitet

*

Förstoras förstås

Franska Mirage 2000 med sitt märkliga pivotrör,  på väg ut då....

*

....för att ersättas av den betydligt modernare Rafale, samma generation som Gripen. Som vanligt har ju fransmännen gått sin egen väg och ville inte delta i det stora europeiska samarbetet kring Eurofightern

*

Här den nya svenska tyngre helikoptern NH90

*

Typisk kaffe- resp coke-paus  under uppvisningarna

*

Airbus 380, fortfarande världens största passagerarplan flög redan då. Ser inte så stort ut förrän man kommer närmare.....

*

och tittar tex på landningsställen. Obs gubben bakom, visserligen ngt längre bort men inte så mycket.

Dock inte världens största flygplan, det är ryska Antonov 127 som jag också sett just här på Le Bourget. Där känns det som att gå in i en mindre industrihall när man går in i under den uppsvängda noskonen

*

Inte säker men tror att det är amerikanarnas nya trupptransportplan, en ombyggd Boeing 767

*

Amerikanarnas F-15 däremot hade ju funnits många år redan

*

Och här ryska Su-27 Flanker, ett häftigt flygplan som gjorde flera spektakulära uppvisningar

*

Till sist uppskjutningsraketen i det europeiska rymdprogrammet - Ariane hette det väl

esa = european space agency

*

 

*

Vilka av er träffar jag på Fägelsången imorgon? 

*

Inlagt 2014-10-03 14:16 | Läst 4322 ggr. | Permalink


(visas ej)

Hur mycket är tolv minus två?
Skriv svaret med bokstäver
Oj, blev några små fel. Pivotröret är inte det utan lufttankningsröret.
Världens största flygplan är Antonov AN 225. Inget annat.
Truppkärran är en Boeing C-17 Fd McDonnel Douglas C17.

Förlåt att jag är en sån Messerschmitt...
Där ser man! Lufttankningsröret visste jag nånstans, men det kom jag inte ihåg. Som du säkert förstår har jag inte varit där som expert på flygplan utan i angränsande aktiviteter, ändå snappar jag väl upp en del. SU 27:an är väl den som "eskorterar" våra signalspaningsplan nu ibland? Trupptransportplanet skrev jag tror jag, det kände jag inte igen men vet att det pågick en diskussion om amerikanarna skulle köpa 767-varianten eller satsa på Airbus 400. Betr Antonov har jag för mig att det finns, om inte en 127:à så en 227, och där är väl 225 o 227 rel lika stora?
Det är bra att du rättar, ska uttrycka mig lite försiktigare när jag inte är säker.....:-)
Flyg är häftigt. Jag låg 11 månader under 1977 på F7 Såtenäs. Där fanns både Lansen, Draken, Viggen, SK60, Herkules och några mindre propellerplan. Tisdagar och torsdagar var det mörkerflygning under den mörkare årstiden. Jisses vad häftigt det var att se och höra dem starta. EBK'n fick himlen att lysa. Tyvärr så var det många piloter som omkom. Minns jag rätt så var det säkert 2 per år under 70/80-talet. Jag tror faktiskt att upp emot 500 svenska piloter har omkommit under kalla krigets dagar från 50-talet och framåt. Jag kände en av dem som gick genom isen i Vänern med Viggen. Det var inte många som trodde att man kunde få JAS 39 Gripen att flyga, men när man väl fick ordning på mjukvaran så... Fina bilder.
Nej lillebror heter Antonov AN 124 (vilken är stor nog med fyra motorer) AN 225 har sex motorer.
Härliga bilder Björn!!! Flyg, blir aldrig fel!! Fast, det blev mitt inlägg som jag skrev tidigare idag... :(
Men som sagt, härliga flygbilder och vilken ynnest att få vara med på flygmässor!!
Själv har jag spenderat tid på dåvarande Krigsflygskolan i Ljungbyhed (F5) vilket var en upplevelse.
Fick nöjet att nosa på främst SK60, men även Viggen och Draken.... och Herkules... Tala om att man va ung och "flygsugen".... Tog segelflygcert när jag var 15... Sedan karriär och mycket civilt flyg.... Men tyvärr aldrig Concorde.... :)

Härlig bildsvit och som jag skrev tidigare, så tror jag inte att det är en ombyggd 767... En flygplanstyp som jag flugit med till ve och förbannelse.... :) Om det nu går... Men som sagt.... härliga bilder så Tack!!!
Och ja, jag tror att det heter Pitotrör.... för flyginstrument.... Det är de små, som sitter nedanför, eller i noskonen...

Ha en härlig helg!! Jag höll på att skriva "flyg och far".... men det får man ta som en komplimang i det här sammanhanget... ;) //Peter
Svar från Khalad 2014-10-04 19:29
Där ser man! Flyg är ju spännande! Och visst beter det det pitot-rör! Stort tack Peter!/ Björn T
Läckert o spännande, där hade jag gärna varit med, fina bilder! Ha en fin helg, LO
Svar från Khalad 2014-10-04 19:30
Hej LO, och tack! Visst är det ä kul med flyg! / Björn T