SVARTVITT - ELLER MONOKROMATISKT ÅTMINSTONE
***
Svartvit fotografi har ju sin särställning genom att den var först. I och för sig kom färgfotografin också tidigt, typ början av 1860, men det var först efter WWII som den fick spridning bland en bredare allmänhet. Kanske dröjde det ytterligare ett par årtionden och inpå 60-talet innan den blev riktigt vanlig. Omständlig teknik och kostnaderna för denna var skälet. Att den svartvita tekniken har ca 100 års praktiskt försprång ger den naturligtvis en särställning.
*
Fjärran vare mig att ställa dom mot varandra, att värdera dom olika. Det är få bilder som ger mig så mycket som mina gamla svartvita bilder från 50-talet. Ändå är nästan alla bilder jag idag visar i färg. En enkel förklaring att jag numera oftast håller mig till natur och 9 gånger av 10 tycker jag då färg passar bäst.Den här bilden är ett av undantagen, tagen på vår vanliga promenad i går. Varför svv här? Svaret är att jag mixtrat lite med bilden redan vid exponeringen, lätt ICM i skymningen. Och med ICM har jag redan lämnat konceptet avbildning . Att göra verkligheten svv är ju inte avbildning, all natur är i färg, alla människor också. Svv är en ganska påtaglig manipulation av verkligheten. Det är inget värdeomdöme, bara ett konstaterande. Däremot ett faktum som ofta inte diskuteras. Att sådant som ICM eller att påtagligt öka båda svärta och kontrast som i denna bild tror jag dom flesta skulle se som bildmanipulation, däremot inte att från en vanlig naturbild i färg göra en svv version. Egentligen tycker jag att göra svartvita bilder av verkligheten är minst lika stor manipulation. Däremot är vi sen typ 100 år så vana vid den manipulationen att vi inte reagerar särskilt.
*
*
***


Att fotografera svartvitt kräver ett särskilt tänk, tycker jag. Det tänket får man automatiskt när det är svartvit film i kameran. Man vet då att det inte kan bli annat än svartvitt, och ställer hjärnan därefter.
Visst är svartvitt en stor korrigering och omstuvning av verkligheten, men så har i efterhand tycker jag ändå att mina starkaste och mest värdefulla bilder är svartvita - tagna under den "svartvita tiden".
Hej Peter, min poäng är egentligen att bildmanipulation ofta inte är så illa som det låter :-)
Det förstod jag nog när du drog till med det mest ampra exempel man kan tänka sig – men som vanligt spårar jag så lätt in på sidospår om det verkar intressant.
Bildmanipulering är många gånger grejen även i den rent vardagliga fotograferingen. Det digitala mörkrummet är oslagbart.
När tekniken från kameran sviker mig, vare sig det är digitalt eller analogt – då kan jag genom mina två bildbehandlingsprogram föra bilden tillbaka till något som liknar det jag såg och avsåg vid fotograferingstillfället. Jag kan alltså göra motivet rättvisa på ett helt annat sätt än tidigare.
Snygg bild!
MvH
Johnny
Som sagt, jag tycker också om svartvita bilder. Min poäng är egentligen att säga att manipulera bilder inte är så illa som det låter. Tack Johnny!
Hänger inte med men är nyfiken. På vilket sätt är det svv en verklighet?
Samma verklighet men med olika ögon.
Här skulle man kunna inflika att eftersom svartvitt saknar färginformationen, så bygger bildåtergivningen mycket mer på formen. God svartvit fotografi betonar och tar fram verklighetens formspråk. En liten förskjutning i verklighetsredovisningen kan man tycka.
Jag gillar din efterbehandling här - trevligt. Jag deltar inte längre i den delen av debatten om färger ctr. svartvitt. Jag kan acceptera att det finns fotografer som under sina fotoaktiva år - fremkalla film med allt vad det innebär av skicklighet och expertis. Det är därför det är en del av deras hobby – helt OK. Det är bara att vi/jag som kan ha min/vor digitala del av hobbyn, utan att bli misskrediterad eller bli vuxenmoppet :-) :-) he he. Jag tror att det lätt kan finnas plats för alla – speciellt här i bloggmiljön, där vi kan lära oss och inspireras av varandra.
Med många vänliga hälsningar från Erik
Tack för ditt kloka inlägg Erik!
HaD/Gunte..
Tack Gunte!
Tack Stefan, du uttrycker exakt vad jag egentligen ville säga :-)