DET ÄR MYCKET VI INTE BEHÖVER
***
Det har slagit mig de senaste veckorna att trots att samhället "stängts ned" och resor nästan upphört tycks det på det stora hela inte gå någon egentlig nöd på oss. Jag talar nu om oss som (hittills) inte drabbats direkt av viruset och om oss som inte bor i dom fattigaste delarna av världen. Tävlingsidrotten är i princip borta (fastän folk både idrottar och motionerar), live-underhållning nästan borta (fastän folk lyssnar på musik, läser och ser konst), privatresandet med flyg till semesterorter är i princip borta, klädinköpen har rasat, bilinköpen har rasat. Jo, jag vet, ekonomin har också rasat. Matförsörjningen tycks däremot fungera och konsumtionen ökar. Sjukvården och äldrevården behöver mer resurser, skolan och polisen också. Jag hoppas fler delar liknande insikter när nya företag startas och kommunala och statliga budgetar läggs.
*
*
***


/Bengt H.
Tack Bengt!
Jeg tillader mig, at lade dine ord være mine også.
Jeg gillar det modsætningsmæssige i dit foto. Og duen der overvåger situationen.
Med mange venlige hilsener fra Erik.
Tackar Erik! Duvan står högt över reklam och dom flesta andra påfund :-)
Ha det gott
Tack Gunnar! Jag tror fortfarande på en fri marknad men hoppas att människor både individuellt och i företag/ kommuner/landsting och stat blir lite mer eftertänksamma i diskussioner och beslut :-)
Tack Jörgen! Och jag instämmer så klart!
Tack för det LO!
Utsökt bild måste jag säga..
Med vänlig hälsning/Gunte..
Tack Gunte, så klart saknar vi närkontakten med barn och barnbarn :-)
Nu kan de säja "hej" till sej själva och dagen är deras.
Storproducenterna trissar hela tiden upp stressen med reklam. Utan reklam skulle folk bli mycket lugnare. Vi behövde Coronan.....inte för att dö, men för att börja leva äkta.
Just ur den synpunkten, att nu tvingas tänka efter, tror jag Corona har en positiv effekt. Däremot tycker inte jag att det finns så många måsten. Det är vi själva som måste förstå att vi har ansvar för våra egna liv. I det ingår att tänka efter då och då. Att säga att det är reklamens fel att vi konsumerar för mycket är att inte ta ansvar, det är vi som köper.
😊
Hej Hans-Åke, i stort tror jag också så. Jag tror dock vissa förändringar kommer bestå:
- Det blir vanligare att jobba hemifrån
- Tj-resor färre än tidigare
- Det kommer dröja innan turismen når gamla nivåer
- Sjukvården får större resurser
Tack för din kommentar, uppskattas!