Khalad Photography Blog
INDIEN I MITT HJÄRTA - 2 VÄRMEN
stå***
När natten är förbi och dagen kommer (den gryr inte, det tar tio minuter från helmörkt till dagsljus) kommer också värmen, eller riktigare, hettan. Man kan nästan se den, luften dallrar av den i solen. Beroende på var man är och när på året varierar den, men mitt på dagen är det alltid varmt. Dec-jan i Pune är det som svensk sommar, kanske 25, och på natten kan det bli kyligt, kanske 12-14 C. Men jag kommer ihåg, när jag åkte från New Delhi till Agra (fyra timmar) för att se Taj Mahal var det 44 C. Bilen hade luftkonditionering men vi var kanske två timmar ute vid Taj Mahal. Och i Kolkata är det alltid varmt och väldigt väldigt fuktigt.
*
Dammet yr i värmen och alla söker den skugga som går att få
*
Dom heliga korna står nästan orörliga
*
Och hundarna som driver omkring på nätterna i stora flockar och som man då definitivt ska akta sig för ligger som utslagna och lugna i värmen
*
***
INDIEN I MITT HJÄRTA - 1 NATTENS ELDAR
***
Första gången landade jag i Mumbai ett på natten och först framåt halv tre satt jag i bilen för fyra timmars resa till Pune.
*
Och genom natten strömmade värmen
och lukten av alla dom brinnande eldarna
Som eldflugor glimmade eldarna
och över den indiska subkontinenten
låg strimmor och stråk av blå rök
*
Månskensblänk i marmor
och slott från sagornas värld
och månsken
över förtorkade flodbäddar
där vildhundarnas skall
ekade
och den blå röken drev
*
Nattens eldar brinner fortfarande
när första ljuset anas
och varje eld vaktas av någon
eller några gestalter på huk
bland alla dom andra
ettusen tvåhundra miljoner
människorna
*
Förstora!
******
INDIAN PEOPLE - TRAFFIC AND RAIL ROAD CROSSING AT 44 C
***
Fantastiskt, otroligt, vackert och fult, fattigt och rikt, det finns inget som liknar Indien - Incredible India! Har varit där ett antal gånger, på jobb såväl som privat och det här är några bilder från en taxi på väg från Agra till New Delhi. 15 mil som tar sådär 4 timmar, om ni kikar på bilderna förstår ni varför. 44 C utomhus i skuggan, svalare i en luftkonditionerade bilen. Alla bilderna tagna med Canon-kompakten Ixus 750
*
Vi är nånstans ute på den indiska landsbygden
*
*
*
Här kommer järnvägsövergången. Bommarna är fällda men kör man ändå in mellan dom slipper man trängas en stund
*
Det fyller snabbt på med människor och fortskaffningsmedel av alla slag
*
*
Och här kommer tåget
*
Så, upp med bommarna, alla iväg på full bredd från båda hållen
*
Snirklar man lite går det alldeles utmärkt
*
Och det går att frakta varor även om man inte har ngt annat fortskaffningsmedel än apostla-hästarna
*
Till sist håller man lite till vänster ändå
*
En del tar dock mer plats än andra och fort är det det inte går. Så mycket mat får dom säkert inte oxarna, inget i onödan så att säga
*
Sov gott, Namasté!
***
Flygmässa på Le Bourget
En av fördelarna med mitt gamla jobb var att jag regelbundet fick besöka de största flygmässorna i Europa, vartannat år på Le Bourget, Paris och vartannat år på Farnborough, utanför London. Dom här bilderna är från den senaste jag var med på, 2007, men dom flygplan som visades upp där är i många fall dom nyaste som nu flyger. Det är jättestora utställningar med 5-6 stora utställningshallar och då finns ändå alla utställningsflygplan uppställda utomhus. Alla stora företag i branschen har dessutom mer eller mindre fasta chatelets för att ta emot utvalda kunder, bjuda på lunch eller åtminstone ett glas vin. Det är ju inte bara utställningar, varje dag under utställningsveckan görs omfattande flyguppvisningar, både med det senaste inom militärflyg och med stora kommersiella passagerarplan. Just från representations-byggnaderna, chatelets, har man en utmärkt utsikt över flyguppvisningarna, ofta fullständigt öronbedövande när dubbelmotoriga jakt- och attackplan stiger spikrakt upp med tända efterbrännkammare och utför de mest häpnadsväckande manövrar (g-krafter på 6-9 G). Le Bourget anordnas normalt veckan för midsommar och det brukar vara över 30 grader hela tiden så det är varmt, inte minst i utställningshallarna där det kan vara 50-100 000 besökare per dag.
Här kommer några få bilder på flygplan på marken. Har många bilder från uppvisningarna tidigare år, men bara analoga, icke överförda till digitalt. Bilderna är dessutom från min trogna följeslagare på tj-resor, en kompakt Canon Digital Ixus 960, så det är enkel bildkvalitet
*
Förstoras förstås
Franska Mirage 2000 med sitt märkliga pivotrör, på väg ut då....
*
....för att ersättas av den betydligt modernare Rafale, samma generation som Gripen. Som vanligt har ju fransmännen gått sin egen väg och ville inte delta i det stora europeiska samarbetet kring Eurofightern
*
Här den nya svenska tyngre helikoptern NH90
*
Typisk kaffe- resp coke-paus under uppvisningarna
*
Airbus 380, fortfarande världens största passagerarplan flög redan då. Ser inte så stort ut förrän man kommer närmare.....
*
och tittar tex på landningsställen. Obs gubben bakom, visserligen ngt längre bort men inte så mycket.
Dock inte världens största flygplan, det är ryska Antonov 127 som jag också sett just här på Le Bourget. Där känns det som att gå in i en mindre industrihall när man går in i under den uppsvängda noskonen
*
Inte säker men tror att det är amerikanarnas nya trupptransportplan, en ombyggd Boeing 767
*
Amerikanarnas F-15 däremot hade ju funnits många år redan
*
Och här ryska Su-27 Flanker, ett häftigt flygplan som gjorde flera spektakulära uppvisningar
*
Till sist uppskjutningsraketen i det europeiska rymdprogrammet - Ariane hette det väl
esa = european space agency
*
*
Vilka av er träffar jag på Fägelsången imorgon?
*



























