Khalad Photography Blog
STREET RENTAV?
***
Var inne hos min optiker igår och fick nya högerglas till mina två glasögon. Väsentlig förbättring, det känns bra. Samtidigt skickar dom en remiss till ögonkliniken, dags för gråstarrsoperationen på vänster öga, som egentligen är mitt bra öga. Korta promenader till och från gav några bilder, här är en. En gatubild i stället för vår vanliga promenadväg, den kan både ni och jag vid det här laget.
*
*
***
KORN - ROYAL-X PAN
Korn har ju varit uppe på tapeten några gånger på sistone. Bengan sa ju också i en kommentar att film(analogt) kanske är bästa sättet att få korn. Här fem bilder från två olika filmer. Dom första tre bilderna är tagna den 12.12 1957 på en Kodak Royal-X Pan framkallad 11 minuter i DK50. Royalx Pan hade ASA 1250. Alla bilder med min Yashica-Mat, 1/25 resp 1/50 s och bl 3,5 el 4.
Dom sista två bilderna tog jag våren 1960, ser bara att det står Kodak Safety Films men inte produktnamnet, gissar dock att det är en Tri-X. Den filmen var tunn, ordentligt underexponerad alltså, kanske därför kornet blir ännu mer markerat.
Jag vet att ni sett bilderna tidigare, men passar bra i diskussionen om korn.
*
*
*
*
*
*
***
GRÅVÄDER OCH PIXELSTORLEK
***
Supergrått idag. Kameravalet blev A7S, den som kallades nattkamera när den kom 2014. Idag är nog varken sensorkänslighet eller brusnivå så märkvärdig, nya sensorer blir allt bättre. Den är däremot lite ovanlig ur en annan synpunkt, fullformatssensorn har bara 12 MPix. Det betyder ovanligt stora pixlar (dagens prestandakameror har 40-65 MPix på lika stor sensoryta). Pixelstorlekens betydelse diskuterades ofta för några år sedan, numera tror jag alla är överens om att ur ljuskänslighets- och brussynpunkt är pixelstorleken utan betydelse, det är den ljuskänsliga ytans totala storlek som avgör. Ändå är min känsla att bilder från den här kameran har en annan karaktär, jag kan inte riktigt sätta fingret på vad.
Bilderna nedan från dagens promenader är i stort sett obehandlade. Vanligtvis väljer jag lite mer kontrast och ibland aningen mustigare färger, här jag nöjt mig med en aning mer svärta och vita, det var liksom grått. ISO ligger mellan 1600 och 12800. Normaloptiken 55/1,8.
Tredje bilden från slutet tog jag lite snabbt när jag hörde det typiska korpljudet. Först såg jag bara två fåglar, dom till vänster i bild, och det är säkert korp-paret jag brukar se/ höra här ute i Risinge. Gänget som kommer efter antar jag är kråkor, det är väl sällan man ser en grupp korpar? Fast dom ser ungefär lika stora ut.....
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
***
SÅ MYCKET EN SOCKERDRICKA KAN BETYDA!
***
Det var på skolresan till Stockholm, 1959 eller 1960.Tror skolan (Ludvika hal) hade hyrt ett särskilt tåg, det var i alla fall många klasser som var med på resan. Jag gick sista ring, Ingemor sista klassen i realskolan. Jag visst redan vem hon var, brorsan Dag hade gått i samma klass som hon. Dessutom hade hon sedan något år bott i samma hyreshus som vi. Jag hade ju redan konstaterat att hon var snygg och vi hejade på varandra. Men mer var det inte. Hur skulle man bära sig åt för att få kontakt liksom?
Tågresan blev lösningen. Nånstans där på resan frågade jag om hon ville dela en sockerdricka med mig. Det ville hon. På den vägen är det liksom, drygt sextio år, tre vuxna barn och fem barnbarn senare. Vad lite man vet. Särskilt om hur mycket en sockerdricka kan betyda.
*
Jag vet att ni sett den här bilden men det är nog den bild jag tycker bäst om på I, tagen nå´t år in på 60-talet
*
Den här bilden är nästan 50 år senare, tagen 2008. I sitter med Vilma knappt två månader, barnbarn nr 3. Hon rävsover på I:s axel, I njuter av värmen och kontakten
*
***



















