Khalad Photography Blog

Bilder, tankar och reflektioner jag gärna delar. Både lek och allvar och framförallt mer hjärta än förstånd

EN TIMME I NORRKÖPING

***

Inte ens en timme, det är 43 minuter mellan första och sista bilden. Jag hade skjutsat in I till tandhygienisten och hade 50 minuter på mig. Det blev en fotopromenad med 99:an och 135:an (dom andra grejorna var för genomgång efter att jag tappat dom i backen). Normalt har jag gärna 24:an när jag fotopromenerar inne i stan, alltså får man ställa om seendet en smula. Nyttig övning. Dessutom funkade inte den vanliga rundan, man gör underhåll på gångbroarna inne i Industrilandskapet. Idel nytt alltså, både omgivning och utrustning.......Men jag tyckte det var roligt och känner mig ganska nöjd.

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

***

Postat 2021-06-22 14:10 | Läst 2839 ggr. | Permalink | Kommentarer (6) | Kommentera

TE DEUM

***

Uppsala domkyrka, interiör

*

*

**

Postat 2021-04-26 17:11 | Läst 2156 ggr. | Permalink | Kommentarer (3) | Kommentera

SMEDJEBACKEN - FASADEN

***
Senast jag var i Korsheden gjorde jag mig ärende också till Smedjebacken, det var nog den gången jag köpte råttfälla på Granngården, Black Friday alltså. Då lyste också solen värt att notera. Sen dess har det varit gråmulet värre. Väl i Smedjebacken promenerar jag gärna utefter Kyrkgatan, där finns många vackra byggnader, inte minst några vackra trähus. Här är ett. Just detta glömde jag kolla namnet på, dom flesta gamla hus har fina skyltar som berättar något om husens historia. Men det finns säkert någon som kan berätta för mig om detta.

*

*

***

Postat 2020-12-15 15:55 | Läst 1922 ggr. | Permalink | Kommentarer (3) | Kommentera

STRÄNGT TAGET

***

*

*

***

Postat 2020-12-01 18:53 | Läst 2386 ggr. | Permalink | Kommentarer (3) | Kommentera

LOKSTALLET SMEDJEBACKEN

***

För oss är det ju lite svårt att föreställa sig Sverige utan ett rikstäckande nät av asfalterade vägar, trafikerat av en flotta av lastbilar, där såväl 30-tons-laster som 30 gramslaster levereras dagen därpå. Så var det inte för 150 år sen, då gällde det att utnyttja naturliga transportleder så långt det gick. Sjövägen kunde man med hjälp av grävda kanaler (Strömsholms Kanal) och slussar ta sig från Östersjön och Stockholm ända upp till Smedjebacken, men där var det stopp.  1859 färdigställdes därför en järnväg mellan Smedjebacken och Ludvika och därigenom fick alla gruvor och hyttor i Ludvikatrakten möjlighet att transportera sina produkter till Stockholm på ett mycket snabbare sätt än tidigare. Som ni ser av sista bilden byggdes lokstallet i Smedjebacken 1874 och sträckan trafikerades av två lok, Ludvika och Smedjebacken. Lokstallet renoverades förtjänstfullt  1986 och är idag ett mycket vackert hus, där också den vackra slaggstenen som varit det ursprungliga materialet fint kommer fram. 

*

*

*

*

*

***

Postat 2020-08-18 22:58 | Läst 2801 ggr. | Permalink | Kommentarer (3) | Kommentera
Föregående 1 2 3 ... 15 Nästa