LIKA LITET.....
***
....som vi förstår människors olika bakgrunder tycks vi förstå andra fotograferingssätt än våra egna. Själva har vi alltid gjort dom riktiga valen. Bloggarna är många där dom egna metodernas förträfflighet framhålls, det kan jag förstå. Nästan lika många är bloggarna med lätt föraktfulla kommentarer/stick om andras fotometoder. Det förstår jag inte alls. Vi gör våra val, både av metoder och genrer. Eller åtminstone dom som vill kunna definiera vem man är och vad man vill. Andra (tex jag) tycker det är skönt att inte behöva definiera i förväg vad jag vill göra eller vilken väg som är den bästa. Livet är rikt, oerhört rikt, och alla val begränsar. Samtidigt ger val av delområde en starkare identifiering, starkare grupptillhörighet. Om jag vill betrakta foto som konstform konstaterar jag att den måste vara väldigt ung som lägger så mycket krut på tekniken och så lite på vad man vill med bilderna. Eller kanske beror det på att det är så oerhört mkt lättare att diskutera tekniken. Tekniken kan vi kvantifiera, sätta siffror på, visa tydliga exempel på, behandla neutralt så att säga, medan om vi vill säga eller kommentera något om bildinnehåll och bildbudskap måste vi ge lite av oss själva, till och med gräva lite djupare ibland för att kunna vara personlig. Och i min värld är alla bilder personliga, också mobilbilder på Insta. Det finns inga sanna, objektiva tolkningar av bilder, helt enkelt för att det inte finns något rätt eller fel om hur vi ska leva våra liv.
*
Fortfarande ser jag att många framhåller den analoga teknikens fördelar samtidigt som analoga bilder infogas. Genast ser många kommentatorer just det som fotografen sagt. Det är helt ok såklart men det är svårt att veta om den analoga bilderna spontant verkligen uppfattas bättre, med rikare gråskala, större spännvidd på tonerna eller vad det nu kan vara. Jag la in en svv filmbild för några veckor sen, tagen med min Yashica-Mat på Ilford HP5 Plus, utan att säga något om detta. Ingen kommenterade "du, det där måste vara en analog bild, undrar vilken film du hade" såklart. Men jag fick några pos kommentarer, bla om ljuset. Det blir nog bättre på film.......
*
*
***


Instämmer helt Thomas!
Jag gör vad jag kan bildmässigt, vilket är måttligt, och är helt nöjd med detta. Orkar inte försöka vara fantastisk, reta folk eller tävla. Men är nöjd med tillvaron, det är bra nog.
Oj - men himlen tillhör ju de saktmodiga... :-)
Du har nog väldigt rätt i din grundinställning. Det snackas för mycket - och det finns ju alltid en gräns när man snackar sönder saker och ting.
Hej Stefan, just spännvidden tycker jag är en stor tillgång. Instämmer helt med din personliga inställning.
Vad beträffar vurmen för det analoga så tycker jag att det för det mesta är som du säger. Det är nästan lite löjeväckande hur det analoga hyllas. Jag tycker mig se att bilder tagna med film automatiskt får en extra bonus vad gäller uppskattande. Dock, jag gillar filmens estetik med korn och dess små ofullkomligheter jämfört med den i det närmast perfekta digitala återgivna bilden. Därför lägger jag på korn och försöker efterlikna filmens estetik i viss mån. Men viktigast är innehållet och bilden i sig oavsett hur lite eller mycket analog den känns.
Jo - men för fem år seden var det analoga inte mycket värt - gammal mök bara. Nu gör det det analoga en oväntad comback. Jag tycker att det är skitkul, och skattar bara åt irriterade digitalsynpunkter på saken... :-)
Nja, jag tror nog att analoga kameror har haft ett uppsving längre än fem år men hur länge är väl rätt ointressant. Visst, det är kul att den analoga tekniken har ökat i populäritet – det tycker även jag alltså. Det jag vänder mig emot är hur många utövare och deras publik hyllar tekniken på bekostnad av bilden. Ibland blir det nästan litet snobbigt från deras sida att fota med film istället för digitalt. Sånt tycker jag är lite löjligt. Och du får "skatta" bäst du vill!
Nja, det skulle inte falla mig in att döda någon vem som helst. Men är inte säker på Putin, eller om någon står i begrepp att döda något av mina barn. Tycker också aktiv dödshjälp borde vara ok men det anses idag som mord. Ändå är det inte sån´t jag tänker på, jag menar att det finns oändligt många sätt att leva sina liva på och ingen kan tala om vad som är rätt val för mig, även om vi utesluter att orsaka andra lidande.
Beträffande bra eller dålig smak när det gäller konst hänvisar jag ofta till Ernst Billgrens svar på frågan vad som avgör om konst är bra eller inte: "Kvalitet är ett samlingsnamn för det som folk man respekterar tycker är bra. Även om man inte håller med så finns det folk man uppfattar som auktoriteter i ämnet på grund av sina kunskaper, sin position eller deras respekt bland folk i ämnet. Därför byts det som anses vara kvalitet ut i samma takt som de personerna byts ut............Kvalitet är ett relativt begrepp ungefär på samma sätt som tiden (känns absolut i nuet)."
Vill inte gå djupare in på moraliska utmaningar kring död och dödande. Håller dock med dig om att det kan vara nödvändigt förstås och även jag är positiv till aktiv dödshjälp. Också för Putin. Och dessutom är jag i mångt och mycket en libertarian, varför jag menar att ingen ska bestämma över mig och hur jag ska leva mitt liv i så stor utsträckning som möjligt.
Jag vet inte hur mycket jag håller med herr Billgren. Inser förstås att vi inte alla kan tycka lika – det vore ju också väldigt trist. Men, eftersom vi alla är mänskliga varelser så har vi gemensamma gener som formar oss att på många områden vara "överens" och jag tror att det spiller över lite på konstens område också. Men det är mer komplicerat än så. Olika tider har olika preferenser men jag tror att det finns något inom konsten som alltid kommer att vara attraktivt för betraktaren på ett eller annat sätt.
Det hindrar inte att annat kan diskuteras, eller att det är kul att diskutera en del annat runt bilden (att ha en hobby är att göra det som är kul).
Förr brukade man dela upp i att: Den som är bra på att fotografera är usel och ointresserad i tekniken, medan den som gillar fototeknik, är en usel fotograf. Om man går efter detta så blir det som att den som är bra på bilder, är irriterad när det diskuteras teknik - ja ni ser, man hamnar lätt i en massa tveksamheter... :-)
Själv tror jag att jag har demonstrerat här på FS att jag är hygglig på det där med bilder - men jag är även liderligt intresserad av fototeknik och fotografins historia. Har gett ut böcker och publicerat mig internationellt. Skulle jag inte få det, bara för att jag plåtar rätt bra?
Hej Peter, vet inte riktigt vad du syftar på. Jag försöker föra fram två åsikter: 1) Ogillar sticken åt andras tekniker/ genrer 2) Tycker det är övervikt åt tekniksidan och samtidigt lite för få konkreta "bildanalyser". Både teknik- och bild-kommentarer ska såklart vara med i bloggarna, både svartvitt och färg, både analogt och digitalt, både Leicor, Contaxar och iPhonar. Aldrig har jag ens tänkt att kamera- och teknikkunnighet skulle ersätta bildintresse och bildkänsla, tvärtom, kamera- och teknikkunnighet stödjer ju möjligheterna att realisera dom bilder man vill nå. Hälsningar/ Björn
Läste igenom ytterligare, och tycker att jag var ute i ogjort väder. Vi är nog överens.
Jag håller verkligen med om att det är för mycket tekniksnack och för lite "bildanalys" alltför ofta. Men, alla gillar ju inte att få sina bilder analyserade eller bara att ta emot en rak kommentar. Du minns säkert hur sur du blev själv när jag kommenterade en bild som du lagt in i gatufotopoolen. Du skrev ju ett helt blogginlägg som respons! Sådana reaktioner kanske gör att folk hellre diskuterar teknik istället för bildkritik, som verkar kunna uppröra eftersom fotografer så ofta verkar ta bildkritik så personligt.
Apropå ämnet så tyckte jag att det var lite lustigt(olustigt?) att Bengans inlägg i går om den förträffliga fotografen Julia Dean initialt bara fick en massa kommentarer om frisörer istället för en diskussion om Julias fotografi. Lite typiskt sidan tycker jag. Och det säger jag inte bara för att jag själv är flintskallig som inte gått till en frisör på när 25 år! :-)
En bild behöver inte förmedla något trots att den tekniska komposition är bra och en dåligt teknisk komponerad bild kan vara fantastisk ur berättasynpunkt.
Ha det gott.
Jerry
Hej Jerry. Jag vet inte om det är min blogg du svarar på eller ngn kommentar men jag håller helt med det du skriver. Var och en väljer sin väg. Kanske har du inte läst vad jag skriver. Jag tar upp två saker
1) Gillar inte när man generellt kritiserar val av andra vägar än sin egen
2) Tycker det är ganska litet intresse för bildkommentarer och lite för mkt teknik
Hälsningar/ Björn
Det var inget påhopp. Jag håller med dig. Ville bara kommentera.
Ha det gott
Jerry
Hälsningar, Bjarne
Hej Bjarne, tack för fin kommentar! Det här är enanalog bild tagen med min Yashica-Mat förra våren. Jag är på en av Bengans fototräffar i Södertälje. Platsen är ett ganska stort second hand center, dom har fikaservering där dom också har alla böcker som är till salu. Är inte säker på vad killen gör men kanske äter han en macka eller ngt :-)
Som denna!
mvh
/B
Det glädjer mig mycket att du gillar den, tack Börje! Det är faktiskt en analog bild, tagen med min Yashica- Mat med Ilford HP5 plus för ett år sen på ett av Bengans fotofika i Södertälje :-)
Eftersom jag inte visste vilken typ av kommentar som var lämplig eller vad du kanske förväntade dig att höra så skrev jag inget om det tekniska.
Men jag är inte ett dugg förvånad över att du den gången inte fick någon kommentar om det analoga.
Jag förstår inte riktigt varför du reagerar på det.
Spontant tycker jag att det ibland kan vara bra att publicera bilder med minimal text efter förklaring i bloggen.
Men lika ofta kan det vara värdefullt att ge en bakgrund eller någon slags baktanke med det hela. För att hjälpa betraktaren på traven.
MVH J O
Du har helt rätt Jan Olof, det är inte att förvänta. Oftast syns av mina etiketter vilken kamera jag använt, den här gången utelämnade jag också sådan, just för att se om ngn reagerade. Kanske reagerar jag ibland på att analoga bilder nästan alltid framhålls för att vara extra ”bra” beträffande gråskalans många nivåer och omfång plus att bilden är ”lagom” skarp där digital-vassheten saknas i tillhörande text och låter inte betraktarna själva upptäcka om de ser det eller inte. Jag tycker ofta precis likadant, att dom analoga bilderna faktiskt ”är” bättre i dom här avseendena, men tänker också att det är sällan man (jag) lägger ner det arbete som skulle ge också en digital svartvit bild maximal bildkänsla i dom här avseendena. Lite motstånd har jag nog också för att generellt acceptera att filmbaserad fotografi är bättre än digitalfotografi. Just den här bilden tvivlar jag dock på att jag hade fått lika harmonisk digitalt. Tack för intressant kommentar!
Och det här med tolkning, analys med mera i den efterföljande tråden är nog nåt att gå vidare med,
/Gunnar S
Tack Gunnar, känns som tolkning och analys kommer lite i bakvatten jag med teknik :-)