Bilder, tankar och reflektioner jag gärna delar. Både lek och allvar och framförallt mer hjärta än förstånd

GUMMIVERKSTAN

***

OK, nu kan den få komma, snön. Frost har vi haft, men inga flingor. Men som sagt, nu är jag beredd. Dyrt blev det, spårdjupet på dom gamla närmade sig gränsen som ju är tre gånger så hög, förlåt djup, eller är det så mycket det ska heta? Strunt samma, ni begriper, jämfört med sommardäck alltså. Som vanligt blev det dubbfritt, det har det varit dom senaste 30 åren. Även vinterkörning är ju sen många år mest på barmark, det blir mkt tystare körning och mkt mindre partiklar i luften. Och så kan jag köra Hornsgatan fram till Tårtan, om det skulle behövas......Och så länge det inte är glansis är dom lika bra som dubbade.Och på glansis? Då kör man väldans lugnt!

*

Tårtan blir det inte men ändå en snabbis till Sthlm över helgen och nu är kylan så sakta på väg ner från norr. Men här kommer gummiverkstan, jag gissar ni känner igen er. Både kontor, fikarum och verkstan är med. Här passar A7S´n perfekt!

*

*

*

*

*

***

Inlagt 2019-11-09 09:43 | Läst 1477 ggr. | Permalink

"Tjusiga bilder blev det, fulla av liv..bytte också däck idag..dubbfritt för här nere blir det inte mycket till vinter.. Men snart nog så ligger det bilar i dikena runt om...hade inte en aaaning om att det var halt!! Man väljer hastighet efter årstid men det går inte in hos en del dårar. Dessutom finns det idioter som inte för en sekund kan ligga bakom någon annan, omkörningstvång verkar vara deras diagnos, spelar ingen roll om det bara tjänas in en billängd eller två, om ska man oavsett. Tror att en missuppfattning råder om betydelsen av den gulröda skylten med siffror på, den betyder HÖGSTA tillåtna hastighet m inte minsta som dom tycks tro...oj blev mycket gnäll ;) Med vänlig hälsning/Gunte.."


(visas ej)

Vad heter Disneyfiguren Kalle A*** i efternamn?
Jag bytte också däcken vid detta hjulskiftet, hade ett mönster på 3-5mm så det kändes som de behövde bytas. Det är första gången jag har friktionsdäck och de höll nog bara hälften av tiden mot dubbdäck. Det blev 3 år och ungefär 3000-4000 mil. Mina gamla dubb gick nog runt 6 år, men det är väl mycket mjukare gummi i friktionsdäck. Kul med lite bilder, så har man något att göra medan man väntar
Svar från Khalad 2019-11-10 22:33
Hej Peter, dubbfria vinterdäck finns i två varianter, is-och snödäck resp kallasfaltdäck och dom har olika hårdhet. Jag kör dom mjukare is -och snödäcken och mina däck brukar hålla upp mot 4 000 mil vilket jag tycker är helt ok. Eftersom jag kör ca 4 000 per år blir det däcksbyte varje år fast vartannat år vinterdäck, vartannat år sommardäck. Har svårt att tro att dubbade vinterdäck skulle vara väsentligt hårdare, dubbarna i sig ger ju inte så mycket extra fäste i snö, där är det däcket i sig som ger greppet. Men det är ju avgörande att inte köra friktionsdäck på sommaren, det ger ju mkt snabbare förslitning men det gör du säkert inte. Och jag menar inte att säga vilka däck som är bäst, jag vet bara vad som passar mig och min körning :-) Hälsningar/ Björn T
pdahlen 2019-11-11 09:53
Det ser ju ut som vi byter vinterdäcken vid ung samma intervall i mil, mina gick 3 säsonger och runt 3500 mil. Min förra uppsättning med dubb höll 2 bilar, det var 5-6 säsonger och troligen runt 5000-6000mil. Men nu med friktion så bytte jag redan några som var nere på 5mm, när jag hade dubb så litade jag mer på själva dubben och körde ner till 3mm och det ger troligen minst en säsong till. Kan det inte vara att man kör lite mer på själva dubben så det blir inte det gummislitaget. Tex så blir ju bilen otroligt mer lättstyrd med dubb och det måste väl bero på att däcket svävar :). Men jag var positivt överraskad hur bra grepp det var med dubbfria även på isig väg. Jag köper alltid däck bland de bästa i test både när det gäller vinter som sommar
ehrsa 2019-11-11 10:35
Alla tänker väl olika när det gäller däck och många 'parametrar' spelar ju in, men jag som sedan 11 år tillbaks valt att inte ha egen bil , hade/har ändå alltid en 'regel' när det gäller att äga en bil! Den var att 'säkerheten' kan/får jag som bilägare aldrig 'tumma på', och där är däck och bromsar det absolut viktigaste! Kompromissa aldrig om detta! Min sista (?) bil var väldigt rostig när jag lämnade den på skroten, men däck och bromsar var fortfarande i mycket gott skick! Folk som kör med allrounddäck är farligt ute, dom däcken är som farligast när det är som mest vinter, och när det är som mest sommar.. Peter det låter som du resonerar rätt! Endast det bästa är gott nog..
Hälsn!
Erik Madsen 2019-11-11 18:45
Til Peter.
Det er klart, at bilen bliver mere levende og dermed "lättstyrt", som du skriver. Bilen kører jo oven på dubbarne, og dermed bliver bremselængden længere end uden dubbar - på tør vej. Derfor er det vist nok også forbudt at køre med dem på tør vej i Tyskland ?
Hvad mener i med "friktionsdäck" ? Jeg kender kun til sommerdæk, helårsdæk, vinterdæk og pigdæk (dubbad) ?
Der er vel en eller anden grad af friktion mellem alle typer dæk og vej overfladen ?
Det er kun for at forstå det at jeg spørger.
Med mange venlige hilsener fra Erik.
pdahlen 2019-11-11 19:00
Dubbfria däck brukar kallas friktionsdäck, då de på is har ett mönster och gummi som ger ett bättre grepp (friktion) på is än andra däck, om detta enbart gäller nordendäcken vet jag inte. Det finns också dubbfria däck som kallas Europadäck dessa har en något sämre förmåga vid is. En anledning tror jag att gummit i nordendäcken inte blir så hård vid kyla utan behåller mjukheten och kan på något sätt suga sig fast
Erik Madsen 2019-11-11 19:04
Hej igen. Den forklaring har jeg aldrig hørt, men tak for info og så er det også slut med dæk-snakken for denne gang :-) :-)
Mvh. Erik.
Tredubbla är att ta i. Sommardäck är 1,6 mm och vinterdäck (under säsong) 3 mm ur ett lagperspektiv, men rekommendationen brukar vara att byta vid 3 respektive 5 mm.

Visst har jag varit på ett dylikt ställe, fast jag brukade byta själv på kärran jag hade förut. Man kunde hitta ett och annat genom att inspektera lite samtidigt, t ex dåliga drivaxeldamasker och glappa styrleder...
Svar från Khalad 2019-11-10 22:35
Du är noga du....:-) Men visst har du rätt, jag tänkte bara grovt ca 1 mm mot 3, men håller med, faktorn blir knappt två. Och jag bytte också när jag var yngre, idag är det helt uteslutet, är glad så länge jag kan gå. Många hälsningar/ Björn T
Den kameran levererar finfint! Riktigt bra svartvita bilder här! Med lite 'gatufotokänsla'..
Hälsn!
Svar från Khalad 2019-11-10 22:37
Hej Jan, kallas ju inte för inte mörkerkameran. Halvmörka gummiverkstäder, där gör den sig nog bäst.....:-) Hälsningar/ Björn T
Mycket snyggt reportage! Jag beundrar verkligen din bildbehandling, som är precis i min smak, bra tryck i kontrasten. Du har hanterat miljön mycket bra i kompositionerna också.
Hälsningar, Bjarne
Svar från Khalad 2019-11-10 22:38
Tack för det Bjarne, såklart roligt att du gillar bilderna. Jag kör ganska mkt på känn och använder Silver Efex, inte ngt utstuderat alls, hälsningar/ Björn T
Tjusiga bilder blev det, fulla av liv..bytte också däck idag..dubbfritt för här nere blir det inte mycket till vinter..
Men snart nog så ligger det bilar i dikena runt om...hade inte en aaaning om att det var halt!!
Man väljer hastighet efter årstid men det går inte in hos en del dårar.
Dessutom finns det idioter som inte för en sekund kan ligga bakom någon annan, omkörningstvång
verkar vara deras diagnos, spelar ingen roll om det bara tjänas in en billängd eller två, om ska man oavsett.
Tror att en missuppfattning råder om betydelsen av den gulröda skylten med siffror på, den betyder HÖGSTA
tillåtna hastighet m inte minsta som dom tycks tro...oj blev mycket gnäll ;)
Med vänlig hälsning/Gunte..
Svar från Khalad 2019-11-10 22:41
Jo, en del ser man ju utefter vägarna och undrar, men tack, trevligt att du gillar dom ! Många hälsningar/ Björn T
Hej Björn - trevliga dokumentarserier och härliga svartvita foton.
I DK finns det inga lagar eller förordningar som säger att du MÅSTE byta från sommardäck till vinterdäck. Min fru köpte just en annan och begagnad bil. I det sammanhanget var hon tvungen att sätta på sig nya helårsdäck. Efter att vi båda gått i pension sjönk våra körbehov till cirka 3-4 000 km per år. Och vi behöver inte köra någonstans om det blir mycket snöigt och halt. Dessutom har vi alltid kört på helårsdäck året rundt och bara på mycket kort tid med dubbade. Det var inte alls nödvändigt i detta land. En sak som får mycket uppmärksamhet just nu är vinterdäckens ålder, som borde vara max. 6 år. Detta är lika viktigt som mönsterdjupet - i DK min. 1,6 mm men helst 3,0 mm. Min erfarenhet när jag körde själv - var att de som hade vinterdäck på körde starkare än förhållandena tillåtna, de tyckte att de var osårbara. Där vi andra (jag) bromsade ner och körde enligt förhållanden, vilket man alltid bör göra!
Med många vänliga hälsningar från Erik.
PS: Oj det blev långt :-)
Svar från Khalad 2019-11-10 22:51
Hej Erik, köra efter förhållandena bör man nog alltid göra och alldeles oavsett vilka däck som sitter på. Normalt vinterväder här betyder ändå att det kan vara snö upp till 3-4 månader och jag har kört i tjänsten alla år, oavsett det är några decimeter nysnö. Då är det i princip omöjligt (och förbjudet) att köra med sommardäck medan bra vinterdäck gör det full möjligt att med rimlig hastighet 60-70-80 beroende på väg och situation ändå fortsätta köra. Och tack för fin bildkommentar :-) ! Hälsningar/Björn T
Erik Madsen 2019-11-10 23:03
PS: Vi har aldrig åkt på sommardäck! Men alltid med helårsdäck! Om man krascha på vintern med sommardäck kan det finnas problem med försäkringar och trafikpolisen. Men att köra med dem i DK är inte förbjudet. Det burd dock ochså vara förbjudet att köra med vinterdäck på sommaren, men det är inte så länge man inte krascha!
Hälsningar. Erik.
Fint reportage med bra bilder, jag köpte ny liten bil för ett år sen och valde för första gången åretruntdäck Michelin av bästa sort, kör så lite så det är bara att ta det lugnt eller låta bli om vädret blir för jäkligt. Må fint, LO
Svar från Khalad 2019-11-10 22:55
Tack för fin kritik LO! Ett tips, att köra friktionsdäck året runt är oekonomiskt, såna slits mkt snabbare på sommaren (varmare!) än vad sommardäck gör. Många hälsningar/ Björn T
Erik Madsen 2019-11-11 18:57
Til Björn.
Hvad menar i med "friktionsdäck" ? Jag vet bara om "sommerdæk", "helårsdæk", "vinterdæk" og "pigdæk" (dubbad) ?
Det finns vel en viss grad av friktion mellan alla typer av däck och vägbanan?
Det är bara för att förstå att jag frågar.
Som jag har läst kommer vinterdäck att slitnas snabbere om man kör dem på torra vägar på sommaren. Och de har mindre väggrepp än både sommardäck och helårsdäck under dessa vägförhållandena.
Mvh. Erik.
Fina reportagebilder.

Om kanske 75 år kommer man att titta på bilderna och förundras över att man på "den tiden" bytte däck på sina fordon beroende på om det var vinter eller sommar.

Hälsningar Jörgen