KAFFE Å EN CIGG
***
Det börjar bli svårmanövrerat här på bloggsidan. Rätt som det är kanske jag fattat punctum fel, eller blandar ihop denotation och konnotation. Och kallar jag något för gatufoto som inte är gatufoto blir känslorna upprörda. Kanske blir jag avstängd eller så blir jag så utskälld att det inte känns roligt att vara här längre. Jag saknar tex Jan Ehrssons bilder, han försvann efter att hans gatubilder blivit totalt nergjorda pga av hans sätt att fota. I mitt tycke var hans bilder nutida Stockholmshistoria och roligare att titta på än mycket annat på FS, plus superba fågel- och naturbilder. Och så är det det här med riktig fotografi, det ligger ju i botten på allt, det skiljer agnarna från vetet så att säga. Vidare väntar jag på dom analoga kalasbilderna med perfekt svärta, kontrast och inte för skarpa som river ned massor av applåder och positiva kommentarer utan att först få berättat att dom minsann är analogt fotade.
Avslutningsvis vill jag gärna höra hur en bra bild ska se ut. Berätta gärna vilken kamera och lins som ska användas för att det ska bli bra, varken för skarpt eller suddigt.
*
*
*
*
*
***





Oavsett kamera eller objektiv (och alla insällningar/analogt vs digitalt) så är det för mig budskapet som förmedlas och hur jag tar ställning till det som är viktigt. Jag försöker hellre förstå vad som fotografen vill förmedla än att direkt "döma" utifrån egna preferenser..
Det som förmedlas ger mig en utveckling av eget fotograferande och istället för att peka på vad jag anser vara fel, försöker jag att utveckla eget fotograferande. Alla har något att bidra till vår utveckling.
Jomensåklart, så är det ju. Jag är ju en gnutta ironisk här. Jag har fö inget emot att läsa om punctum, denotation och konnotation heller men tror att det är begrepp som är nyttiga i efterhandsanalyser av bilder, däremot ingen direkt hjälp i mitt fotograferande. Tack för din kommentar!
Du skriver: Det börjar bli svårt att manövrera här på bloggsidan.
Ta dig inget av det, sådana diskussioner och debatter har funnits på många ställen och väldigt länge (många år). Det här är inget nytt. Om en bild är bra eller inte avgörs väl av de som ser den. Det har inget med vilken kamera eller objektiv att göra – enligt mig.
Jag tycker att din serie här är "bra bilder". Jag saknar Jan också, men jag har inte förstått varför han inte är här längre.
Med vänliga hälsningar från Erik.
PS: Mitt blogginlägg från idag, ska uppfattas med ett leende och en nypa salt - en lite provocerande kommentar för gatufotograferna - de "rigtige" :-) :-)
PPS: Dina bilder blir set av många og är mycket omtyckta.
Hej Erik, tack för intressant och stöttande kommentar. Tror inte du behöver vara bekymrad för att jag tar åt mig, jag vet att diskussionen om gatufoto är vanlig och ser den för vad det är. Min poäng är egentligen kommentaren om Jan, det andra lite inledning för att retas lite. Jag kan t.o.m. tycka det som skrivs om punctum, denotation och konnotation är intressant, även om det inte är till så stor hjälp i mitt fotograferande. Men för eftersnacks, visst.:-)
Har saknat Jan väldigt mycket men inte förstått varför han försvunnit. Har inte vågat fråga, kan ju varit sjuk eller nått annat och så är det för trakasserier från andra fotografer. Kan inte förstå varför man måste jävlas.
Samma var det med Ragnar. Elaka kommentarer som bidrog till att han måste sluta med bloggen. Jag delade inte hans tro men han hade all rätt att tycka vad han ville så länge han förmedlade sina funderingar tillsammans med en passande bild.
Bra bilder ser ut som dina bilder i denna blogg och alla tidigare bloggar. Vilken kamera som använts bryr jag mig inte så mycket om, frågar om jag vill veta.
Sten
Hej Sten, tack för din kommentar. När det gäller Jan kan jag inte vara säker på orsaken, jag vet bara att han lämnade kort efter kommentaren. Det är tom så att jag talade med honom en gång efteråt då han sa att detta inte var skälet, men min känsla efter samtalet var ändå att detta var orsaken fast han inte ville skriva det på näsan på någon. Saknar honom är vi många som gör, det var egentligen det viktiga i min blogg.
Beträffande Ragnar håller jag också med. Där har jag fö själv lite dåligt samvete, han drev vid ett tillfälle med förintelsen, det reagerade jag starkt på och var ganska bitsk i min kommentar.
Tack för fina bildkommentaren Sten. Skulle också gärna se fler bloggar av dig här……
Jan och jag var ofta i luven på varandra i sakfrågor, men det är ju en annan sak. Jag tycker att han är en duktig fotograf, och jag uppskattade alltid hans Stockholmsbilder. Kan inte fatta att han skulle lämna FS på grund av nedgörande bildkritik. Trist faktiskt.
Med Ragnar är det en annan sak. Tillsammans med Björn var jag den hårdaste kritikern av hans exempellösa beteende när det gäller förintelsen. Bra att han lämnade!
Däremot tror jag lite annat: Jag har fått för mig att uppdelningen av fotografi i olika områden som gatufoto, naturfoto, stilleben, djurfoto, och så vidare, mest tjänar till att alla inom den respektive gruppen skall känna sig exklusiva gentemot andra som inte är med - sådana som ägnar sig åt ”annan” fotografi. Vi, mot dom där andra...
Sålunda har jag fått för mig att god fotografi är sådan fotografi som folk tycker ser bra ut, bilder som är vackra eller intressanta – oavsett vad det är som fotograferas.
Så kör jag på. Jag gör bilder som jag tycker det är kul att fotografera – och som jag sedan tycker är vackra eller intressanta att titta på.
Allt det där ordbajsandet kring det hela - som har hållit på sedan fotografins barndom i medlet av 1800-talet, får man väl, med lite skojigt hemmalatin, kalla för Perpetum Exkrementa (evighetsskiten)... :-D
Bra bilder Björn. Väl avvägd tonskala. 135:an?
Hej Peter, tack för intressant kommentar. Jag känner ungefär som du. Jag harskrivit lite om bakgrunden till min blog i kommentarssvaren ovan, det handlar egentligen mest om Jan. Jag har inget emot att läsa lite om punctum, denotation och konnotation även om det inte hjälper mig i mitt fotande, däremot är det nyttigt i efterhandsanalyser.
Faktiskt är det inte 135:an, den här gången hade jag med mig mina två gamla Minolta-objektiv, 50/1,4 (dom två första bilden) och 85/1,4 (dom två sista).. Tack för fin bildkritik!
Där ser man hur svårt det är att bedöma perspektiv när huvudmotivet är när och uppfyller stor del av bilden.
Att dom är något croppade gör det inte heller enklare:-)
Då var jag nog chanslös från början... :-)
Stort tack för det Torbjörn!
Saknar även Ehrssons bilder, det övriga är inte så mycket att bry sig om...
HaD/Gunte..
Hej Gunte. Om du tittar på mina kommentarssvar ovan ser du att jag egentligen inte känner mig så påverkad av dom fina orden, jag förstår tror jag, det var en lite retsam inledning för att komma till ämnet, Jan.
Så till bilderna. Jag tycker det är en fantastiskt fin serie som visar ett skeende på ett jättebra sätt. Dessutom med fin kontrast som jag gillar och snyggt kort skärpedjup. Utmärkt!
Hälsningar, Bjarne
Hej Bjarne, är nog inte så påverkad som den lite retsamma inledning verkar. Det viktiga var detta med Jan, han blev verkligen uthängd. Tack för fin bildkritik!
Idag folk alldeles för ofta tror att de är experter på allt... vet bäst, kan bäst, men... osv... Man blir bara trött.
Håller för övrig med Bjarne.
Hälsningar Halina
Tack för kommentar Halina :-) I grund ville jag uttrycka att jag saknar Jan och hans bilder, han var dessutom oerhört hjälpsam med sitt kunnande. Många gånger har han hjälpt mig tekniska saker jag inte förstått, både direkt i kommentarer och ibland i separat mailkonversation.
Så ett litet tyckande om dina bilder här. Jag hoppar över denotation och konnotationsdelen den här gången :-)
Jag förstår att tanken med bilderna är att skildra ett förlopp. Den andra bilden skulle nog kunna stå för sig själv och gör det i mitt tycke. Händelsen, att tända en cigg och den koncentrerade blicken som är oundviklig i det ögonblicket är tydlig och utsnittet, lite grann beskuret jämfört med ettan koncentrerar händelsen. Men också för att det relativt tunna skärpedjupet hjälper till att koncentrera och blir därmed en tydligare berättarkomponent.
Utsnitt över 50 mm uppskattas numera inte så mycket i gatufotokretsar men det är bara ett par decennier sedan förvånansvärt mycket av sådant som numera etiketteras som gatufoto togs med utsnitt, läs brännvidder, upp mot 100 mm.
För övrigt är det trevligt när någon skvätter in lite fotogen i bloggarna. Även om diskussioner sker bäst i trivsam kafémiljö.
Allt gott
/Gunnar S
Hej Gunnar, trevligt att du uppfattar att jag inte är ute efter att kritisera all bildanalys, även om jag uttryckte mig en smula ironiskt och raljant :-)
Bra bilder ser man över alla andra!
...och dina bilder är bra!
// Conny
Stort tack för det Conny!
Sedan så kan jag också hålla med om att jag liksom många andra saknar Jan Ehrsson och hans fina Stockholmsbilder.
Ha det gott/Stig
Hej Stig, ungefär det var min avsikt att säga :-)
Vad gäller din bildserie tycker jag bäst om den andra bilden då den förmedlar en fin bild av en väldigt koncentrerad handling d v s "att tända en cigarett".
Hälsningar Jörgen
Hej Jörgen, tack för trevlig kommentar! Som du kan se av mitt svar på Stens kommentar kan inte heller jag säkert veta varför Jan slutade men det är min känsla. Tack för fin bildkritik!