Bilder, tankar och reflektioner jag gärna delar. Både lek och allvar och framförallt mer hjärta än förstånd

KORN - ROYAL-X PAN

***

Korn har ju varit uppe på tapeten några gånger på sistone. Bengan sa ju också i en kommentar att film(analogt)  kanske är bästa sättet att få korn. Här fem bilder från två olika filmer. Dom första tre bilderna är tagna den 12.12 1957 på en Kodak Royal-X Pan framkallad 11 minuter i DK50. Royalx Pan hade ASA 1250. Alla bilder med min Yashica-Mat, 1/25 resp 1/50 s och bl 3,5 el 4.

Dom sista två bilderna tog jag våren 1960, ser bara att det står Kodak Safety Films men inte produktnamnet, gissar dock att det är en Tri-X. Den filmen var tunn, ordentligt underexponerad alltså, kanske därför kornet blir ännu mer markerat.

Jag vet att ni sett bilderna tidigare, men passar bra i diskussionen om korn.

*

*

*

*

*

*

***

Inlagt 2022-02-15 19:49 | Läst 2011 ggr. | Permalink

"Hej Björn. Ja der kom gang i debatten og de forskellige meninger om korn og sort hvid fotogragering. Jeg holder øje og suger viden til mig. Med mange venlige hilsener fra Erik."


(visas ej)

Hur mycket är tre plus två?
Skriv svaret med bokstäver
Kornet skall bara anas litet fint som en struktur! Tycker jag!
Och då vad gäller korn i bilden, så tycker jag första bilden är fin, av flera anledningar! :)
/B
Svar från Khalad 2022-02-15 21:35
Tack Bengt, tanken var väl inte precis att visa hur en "bra kornbild" ska se ut. Jag letade fram mina bilder med den mest utpräglade kornigheten jag har för att visa hur strukturen med filmkorn ser (kan se) ut. Vore intressant att veta om du har någon åsikt om den extrema kornigheten i de två sista bilderna hänger ihop med att dom negativen var extremt tunna?
Hej Björn.
Ja der kom gang i debatten og de forskellige meninger om korn og sort hvid fotogragering. Jeg holder øje og suger viden til mig.
Med mange venlige hilsener fra Erik.
Svar från Khalad 2022-02-15 22:58
Hej Erik, som mycket vetande tillför jag nog inte, bara exempel på hur det kan se ut! Tack!
Verkligen intressant att få titta just på korn från tiden!

Kring 1960 plåtade en kompis och jag mängder av svartvita bilder. Vi gjorde en film om stadsbyggnad baserad på stillbilder. Tydligt korn kändes rätt, det där finstämda finkorniga bara mesigt. Och med snabb film funkade kameran utan stativ. För att få snabb genomströmning i förstoringsapparaten försökte vi ha negativ ganska långt åt det tunna hållet.

Tydligt korn kändes rätt i tiden. Jörn Donner hade en sekvens såna svartvita stillbilder i sin film "En söndag i september" som fick premiär 1963. Det var mörka bilder på hus i landskap, en i taget, dunk, dunk, dunk, dunk. Jag o kompisen kände att vi varit på rätt spår.

I förstoringsapparaten siktade vi på kornet då vi ställde in skärpan. Det skulle helst kännas krispigt. Din första är ju jättefin, näst sista skulle jag då bedömt som för grötig i kornet. Alla har ju blivit värdefulla tidsdokument!
Svar från Khalad 2022-02-15 23:07
Tack Måns! Praktiskt taget alla mina klassrumsbilder är ju tagna under lektion utan tillåtelse, stativ var inte att tänka på. Dom sista är ju för mig minst lika värdefulla som dom första eftersom dom visar en stor del av klasskompisarna. Har alltid haft svårt med skärpan på kameror utan AF, också i mörkrummet fö. Som du säger, grovkorniga filmer var lättare i mörkrummet :-)
Royal X-pan var väl en bra film för sin tid och sin känslighet. Idag finns ju Ilfords delta 3200 som i mellanformat ger mindre kornighet. Men den tredje bilden skiljer sig, är det verkligen samma film? Den är ju mycket mindre kornig. Att de sista bilderna ser ut som de gör har nog med digitaliseringen att göra. Tri-X ger ju knappt sånt korn ens i småbild när det visas i 100%.
Svar från Khalad 2022-02-15 22:57
Hej Nils, som du ser av klockan på andra och tredje bilden skiljer det nio minuter mellan dom två bilderna, samma mattelektion. Dom är också på samma rulle. Andra bilden är nog mer beskuren än den tredje :-)
Nils Bergqvist 2022-02-15 23:13
Jo det är väl delförstoringen som gör skillnaden.