Bilder, tankar och reflektioner jag gärna delar. Både lek och allvar och framförallt mer hjärta än förstånd

LOKSTALLET SMEDJEBACKEN

***

I början av juli öppnade årets utställning i Lokstallet nere vid hamnen i Smedjebacken. Utställningen är betitlad Smedjebacken och järnet - en lång historia.  Jag var där en av de första dagarna och hittade en hel del intressant.  Till att börja med är lokalen trevlig, det gamla lokstallet nere vid hamnen. Så stor är den nu inte och det är ett begränsat antal föremål som visas men ändå intressant. Historien om Smedjebacken och järnet visas framförallt via utställningsskärmar med informerande text och bilder av Smedjebackskonstnären Johan Ahlbäck, den delen återkommer jag till senare.

*

Av föremålen är det det gamla ångloket , tillverkat av  i Berlin 1914, som jag tycker är roligast att se. Under drygt 40 år, 1932 - 1973, användes det av Smedjebackens Valsverk och en klassiskt elegant mässingskylt talar om vem som var tillverkare. Det är ett riktigt fint gammalt lok, det klart minsta, riktiga ånglok jag sett. Tvåaxligt. Vore jag inte ingenjör i botten skulle jag säga att det är gulligt.

*

*

*

*

En del detaljer är kul, strålkastaren tycks ha en lampa av samma typ som i gamla takkronor - alltså en oljelampa. Varken el, halogen eller bi-xenon alltså......

*

En kolvagn och en trampdressin får också komma med i min utställningskavalkad

*

*

***

Inlagt 2017-07-15 22:54 | Läst 2794 ggr. | Permalink

"O&K tvåaxliga små ånglok tillverkades i tusental, användes både på permanenta industribanor och tillfälliga spår vid anläggningsarbeten - järnvägsbyggen, kraftverksdammar etc. Ställen där vi idag skulle använda traktordumpers eller lastbilar. Ett liknande lok arbetade bara några km härifrån, på gruvbanan mellan Nyberget och Morgårdshammar."


(visas ej)

Hur många stjärnor ser du här? * * *
Skriv svaret med bokstäver
Spännande med 'gårdagens' teknik, det mesta var så rejält tilltaget då! Och mässing är alltid riktigt fint.. Kanske ångloken som går på den smalspåriga järnvägen vid Mariefred är lika små, men det vet inte jag..? Du får åka dit också! Fina bilder!
Hälsn!
Svar från Khalad 2017-07-16 09:55
Jo, gammal teknik är intressant och lärorik. Får kolla vid Mariefred nån gång, undrar om jag över hivad taget varit där, har inget tydligt minne? Tack för trevlig kommentar Jan!/ Björn T
ehrsa 2017-07-16 12:47
Mariefred är en av de absolut finaste små 'städerna' i hela Stockholmregionen! Med både fungerande ångbåt från Stockholm (vid Stadshuset), och fungerande smalspårväg med ånglok mellan Mariefred och Läggesta station, tror det finns en avstickare på smalspåret även till Taxinge slott en bit därifrån, går nog dagligdags nu när det är turistsäsong, har själv åkt tåget i min barndom, därtill så ligger det vackra Gripsholms slott där, alldeles intill.. lägger kanske ut en blogg på slottet framöver, var där rätt nyligen! Åker gärna till Mariefred så ofta som möjligheten finns..
Hälsn!
Hej,
Fint lok. Det måste några eldsjälar jobbat mycket med. Dressingen väcker minnen, då jag åkte med farfar banvaktare.
Ha det bra
Bob
Svar från Khalad 2017-07-16 09:58
Hej Bob, det finns eldsjälar för det mesta! Och dom gör ofta otroligt fint jobb. Kul att du åkt dressin, det har också jag på Nordmarkens-Klarälvens smalspåriga järnväg som passerade Deje där mormor och morfar bodde. Tack för trevlig kommentar!/ Björn T
Visst ser loket gulligt ut! Påfallande små hjul. Allt funkar utan ström vilket känns konstigt idag.


(Då grannarna på Gotland flyttade in i sitt hus 1957 hade dom inte el indraget. Fotogenlampa gav lite ljus inomhus. På vägen utanför fanns en eldriven vägbelysning som hjälpte dom att klara vardagen. Den slocknade häromåret, ingen ville ta det ansvar som kommunen, vägverket och elbolaget man delat under 60 år. )
Svar från Khalad 2017-07-16 10:00
Ja, det (nästan) strömlösa samhället fanns ju långt in på 1900-talet på många ställen i landet. Inte så länge sen kan jag tycka. I det levde ju våra föräldrar, och mor- och farföräldrar levde i det helt strömlösa samhället.Tack för som alltid trevlig kommentar!/ Björn T
O&K tvåaxliga små ånglok tillverkades i tusental, användes både på permanenta industribanor och tillfälliga spår vid anläggningsarbeten - järnvägsbyggen, kraftverksdammar etc. Ställen där vi idag skulle använda traktordumpers eller lastbilar. Ett liknande lok arbetade bara några km härifrån, på gruvbanan mellan Nyberget och Morgårdshammar.
Svar från Khalad 2017-07-16 10:02
Det kan jag väl tänka mig. Intressant jämförelse med dumpers och lastbilar, tack Lennart!/ Björn T