Bilder, tankar och reflektioner jag gärna delar. Både lek och allvar och framförallt mer hjärta än förstånd
PARKERAD
***
Ni har sett den på nära håll tidigare. Nu gick jag en liten vända på vägen bakom. Den står bra där den står. Kanske skulle man ställa ifrån sig bilen så där bara, nu när dieseln kostar över 27:- Jag vet att när jag började köra låg literpriset på bensin under 1 :- Och dieseln kostade bara 2/3 av bensinen, sådär 65 öre/litern. Fast priserna är ju en dålig mätare på hur vi har det. Trots prisstegringarna har vi råd med mera nu än då. Fler bilar, större hus, bättre mat och ingen TBC. Jo, jag vet, inte utrotat, finns besvärliga varianter österut. Men här hemma behöver vi inte gå på skärmbildsundersökningar längre. Det är faktiskt framsteg.
*
*
***
Inlagt 2022-10-06 23:47 |
Läst 1545 ggr. |
Permalink


Hälsningar Lena
Hej Lena, den här står åtminstone så den knappt syns, från Saxevägen definitivt inte. Jag kan också tänka att de gamla bilarna är mindre belastande för miljön på sikt, ingen plast, ingen elektronik, mest järn och stål som på sikt försvinner, en elbil skulle vara värre att lämna så här. Men du har helt rätt, dom skulle inte alls vara här, tack!
Ford Popular, den tillverkades mellan 1953 till 1962 läser jag, hur populär den var när den lades ner 1962 vet jag inte men med det ålderdomliga utseendet hade den nog svårt att finna sin publik, det lyser ju knappast framtid om den.
Bensinpriset ja. Jag kommer ihåg ett nyhetsinslag på TV, vi pratar kanske i mitten på 70-talet när bensinen kostade runt 1 kr/litern. Då hade priset precis höjts. Metoden för att ta reda på vad folk tyckte om prishöjningen var att gå ut på en bensinmack och fråga de som tankade vad de tyckte om att priset hade höjts. Då kom kommentaren som jag har svårt att glömma "Jag bryr mig faktiskt inte för jag tankar alltid bara för 20 kr åt gången"
Ha, ha...
Med den inställningen kommer man väl snart inte ut från macken!
Hej Mats, tack för intressant kommentar! Erik (Roskilde) har i tidigare inlägg med bilder identifierat den som en Ford Anglia (E494) som tillverkades från 1948 el -49 till 1954. Anglian tror jag var en föregångare till Popular . Kollade Googles, bensinpriset 1960 var 60 öre/litern och jag har kört sen 1958.....
Vad du säger om välstånd och framåtskridande är alldeles riktigt - än så länge. Men håll i hatten!
Tack för fin bildkommentar Peter, uppskattas!
Hej Peter, fortfarande stiger livslängd och levnadsstandarden ökar i princip överallt, naturligtvis med undantag för krigszoner i Europa och Afrika. Afrika rapporterades häromdagen ändå ha de klart största livslängdsökningarna under de senaste 20 åren.
Den harstått där i närmare 70 år har jag förstått. Nu är bara karossen (delar av) kvar....Tack Margareta!
Hej Stefan, kollade just, bensinen kostade 60 öre 1960 och timpenningen för en arbetare var drygt 6:-/tim. Tack!
Ja, nu behöver man tjäna 280:- i timmen för att få samma kostnadsförhållande (om man tankar diesel alltså). För det krävs en månadslön på ungefär 45 000:-. Å andra sidan drar nog en modern dieselbil kanske inte mer än en tredjedel än bilen från 60-talet, och ser man det så är det ju rentav billigt att köra idag :D
Hej Morgan
Visst var det som du skriver kilometerskatt på dieseln förr. Men den är kanske på väg tillbaka. Tankegångarna är att sänka skatten på drivmedel och lägga till just kilometerskatt. Denna kan då vara olika stor beroende på var i landet man bor, dyrast i storstäder och avsebärt lägre taxa eller ingen alls på landsbygden. Dessutom kan man reglera kostnaden för den ökade andelen fordon som drivs helt eller delvis med el. Skatteintäkter verkar behövas. Kolla här, https://bit.ly/3CDzRRc
Hej Morgan, tack för fin bildkommmentar! Och långt tillbaka var det kilometerskatt. Det var det dock inte när jag körde diesel på 90-talet. Jag kommer inte ihåg årtal men jag vet att jag tyckte det var smart att gå över från bensin som då kostade ca 8-9:- medan dieseln låg på typ 6,50. Dessutom drog dieseln mindre än bensinbilarna så det blev nästan bara halva kostnaden. :-)