Bilder, tankar och reflektioner jag gärna delar. Både lek och allvar och framförallt mer hjärta än förstånd

TOPOGRAFEN

***

Tekniken går framåt kunde jag konstatera i går. Hade ett par ärenden inne i Norrköping och det ena var besök hos optikern. Mycket intressant. Och lovande. Jag har problem med ena ögat, där jag har en blind fläck, glaukom. Det hålls i schack med ögondroppar, men synskärpan i övrigt är ändå nere på 0,5. Eftersom grå starr också tillkommit opererade jag ögat förra hösten, men det blev inte ett skvatt bättre. Efter nya optikerbesök och användandet av ett nytt instrument, en topograf, kunde vi få en detaljerad bild av ögats topografi. Jag har vetat sen mer än trettio år tillbaka att jag har keratokonus, på båda ögonen. Det gör att hornhinnan får en toppig form, helt osymmetrisk och inte korrigerbar med glasögon eller vanliga linser. Med topografen var det nu enkelt att kolla hur hornhinnans topografi såg ut och, inte förvånande, visade det sig att på höger öga låg toppigheten precis över pupillen, inte att undra över att synskärpan på det ögat är dålig. På vänster öga där jag har ganska bra syn, synskärpa 0,8, fanns också toppighet hos hornhinnan men den låg vid sidan av pupillen. Detta var vid ett tidigare optikerbesök. Redan då började Patrik, min optiker, tala om att det finns särskilda keratokonuslinser. Kanske värt att prova? 

*

Det var vad jag gjorde för första gången i går, provade keratokonuslinser för det dåliga ögat. Vi höll på länge, en och en halv timme med  kontinuerligt provande och filmande av ögat, mikroskopcheck hur linsen låg mot ögat och så där. Keratokonuslinsen är en hård lins och fungerar på ett annat sätt än vanliga  mjuka linser eller dom gamla hårda linserna. I stället för att linsen har en korrigerande brytning för ögats synfel (funkar för vanliga sfäriska eller cylindriska brytningsfel men inte för helt oregelbundna synfel som vid keratokonus) är det en större lins som ligger med en huvudsakligen sfärisk form över hela den centrala delen av ögat, inklusive toppigheten. Under linsen, alltså mellan linsen och och hornhinnan, fyller man ut med vätska liknande tårvätska och neutraliserar därmed åtskilligt av den toppiga hornhinnans osymmetriska brytning. Åtminstone i teorin. Skulle det kunna funka för mig? Efter alla provningar konstaterade vi att jag kunde nå en synskärpa  på mellan o,8 och 1,0, bättre än det bra ögat!

*

Minst sagt lovande. Sätta in linserna är ganska ok, ta ut dom är svårare och det behöver jag träna på, dom suger fast ganska rejält. Det finns fler om och men, men det känns bra. Och jag måste fortfarande ha glasögon för att korrigeringen ska bli korrekt så det blir ju lite bökigare men det är det säkert värt. För bilkörning tex. Och om jag ska ut och leta efter fåglar att fotografera, det är lite besvärligt idag. Jag tar inte ut något i förskott, men det är klart att det känns lovande....

*

Det undre instrumentet är topografen som förstås kopplas till en dator

*

Min optiker Patrik vid datorn med bilden av mitt öga när linsen ligger där, en jämn grön yta (yttre linsytan). Annat än dom ilsket rödoranga färger som signalerade branta topografi-ändringar mitt i ögat utan lins!

*

Reflekterar över att varken Vrinnevis ögonklinik i Norrköping eller St Göran i Stockholm sagt ett ord om ngn topograf eller keratokonus när jag undersöktes där, varken före eller efter gråstarrsoperationen, inte ens när jag klagade på att gråstarrsoperationen inte gett resultat. Ingen kunde förklara varför jag hade så låg synskärpa på det dåliga ögat. Men optikern verkar både ha hittat orsaken och hur problemet kan avhjälpas!

***

Inlagt 2019-03-20 11:08 | Läst 2900 ggr. | Permalink

"Mellan 0,8 och 1,0 är ju inte helt oävet ändå, så det får väl sägas vara ett gott resultat om ni får det att hålla. Jag hade klart sämre än så (på avstånd) innan jag tröttnade och släpade mig till optikern... Din optiker ser för övrigt ut att ha bågar från danska Lindberg. Halva gångjärnet är skalmen som är virad runt. Ingen skruv som lär ramla ur i alla fall. :)"


(visas ej)

Hur mycket är tolv minus två?
Skriv svaret med bokstäver
Det är väl fantastiskt vad man kan åstadkomma i dessa dagar.
😁
Svar från Khalad 2019-03-20 17:02
Visst är det, tack Hans-Åke!/ Björn T
Ja, det är avancerade grejer man har för 'ögonsjukvård' numera! Går själv till ögonsjukvården med en viss regelbundenhet för kontroll, men hittills har inget behövt åtgärdas som tur är.. men den dagen kommer nog!
Hälsn!
Svar från Khalad 2019-03-20 17:11
Jag blev riktigt imponerad! Men förundrar mig över att man varken på Vrinnevisjukhusets ögonklinik i Norrköping, på Capio Medocular i Stockholm där jag gråstarrsopererades eller St Göran Sthlm där jag undersöktes efter starroperationen sagt ett ord om keratokonus-problemen eller möjligheten att åtgärda med keratokonus-linser. Och trots att jag själv berättat på alla tre klinikerna att jag har diagnosticerad keratokonus sen lång tid tillbaka.Tack Jan!/ Björn T
ztenlund 2019-03-20 18:52
S:t Eriks en bit bort på Kungsholmen förefaller ha kännedom om fenomenet, men det är ju ett specialistsjukhus...
https://www.sankterik.se/patient/sjukdomar-och-besvar/keratokonus
Svar från Khalad 2019-03-20 22:41
Blir osäker om det faktiskt inte var St Erik Martin. Oavsett var det inget som mina läkare tagit upp, hälsningar/ Björn T
Hej Björn.
Det var en meget informativ tekst om et meget svært emne. Jeg er er ked af, at høre om dine øjneproblemer, men håber, at du får løst dem. Så du kan forsætte med fotohobbyen. Jeg er selv blevet behandlet for både grøn- og gråstær og det har hjulpet mig.
Med mange venlige hilsener fra Erik.
Svar från Khalad 2019-03-20 17:15
Jo, jag vet Erik, jag har berättat om problemen tidigare, hoppas det inte blir tjatigt, nu försökte jag fokusera på det optiska som jag tycker är riktigt intressant. Stort tack för din kommentar!/ Björn T
Det finns tydligen många frågetecken som vår sjukvård inte har någon förklaring till, men om din nye optiker Patrik har en lösning på problemet så hoppas jag att din syn blir bättre.
Ha det gott/Stig
Svar från Khalad 2019-03-20 17:15
Det vore skönt, stort tack Stig!/ Björn T
Bra frågor på slutet Björn, och ett intressant reportage.
Svar från Khalad 2019-03-20 17:16
Tack för det Stefan, funderar på att i all vänlighet skriva till klinikerna och fråga, hälsningar/ Björn T
Mellan 0,8 och 1,0 är ju inte helt oävet ändå, så det får väl sägas vara ett gott resultat om ni får det att hålla. Jag hade klart sämre än så (på avstånd) innan jag tröttnade och släpade mig till optikern...

Din optiker ser för övrigt ut att ha bågar från danska Lindberg. Halva gångjärnet är skalmen som är virad runt. Ingen skruv som lär ramla ur i alla fall. :)
Svar från Khalad 2019-03-20 22:43
Hej Martin, når jag 0,8 är det jättebra och jag skulle bli mer än nöjd. Är inte så medveten beträffande bågar, men ska kolla med honom nästa gång jag är där, tack Martin!/ Björn T
ehrsa 2019-03-20 22:52
Har bara 'Lindbergbågar', 3 st. dom är riktigt bra! Tunna och gjorda i Titan, kan böja dom nästan hur som helt utan att dom deformeras.. man får jobba ordentligt om man vill böja till dom lite för att justera något, dom är superstarka fast dom är böjliga.. ingen vanlig ståltråd.. men kostar en del!
Hälsn!
Bra bilder o intressant text, jo tekniken går verkligen framåt, att försämra synen är inget kul, jag har haft tur än så länge, behöver bara läsglasögon. Fin blogg! LO
Svar från Khalad 2019-03-21 11:46
Visst gör den det, guskelov! Tack LO!/ Björn T