Vimmel och vardag Mingle and monday
En duo på Ocean del 2
Så fick de ett tillfälle till att underhålla en kväll och naturligtvis hängde jag på med kameran!
Earth hour gick faktiskt obemärkt förbi inne på restaurangen. Ute märktes det påtagligt när gatljusen var släckta.
/MA
Es ist Unser in der Luft und bald kommen die Bäre und die Löwen
Temat har stort utbud! Vet inte om rubriken är något som hämtats ur en gammal gymnasieuppsats men den är rolig om man har tragglat med skoltyskan.
Den lär nog inte bli lika försvenskad som fruntimmer, Frauen Zimmer, alltså damrum! Språk är fantastiskt, våren likaså, fast mer tidlös! Gulnad av tiden men oändlig.
Öppning av sommartorpet, gräsbränning och stark vårsol som krävde en neddragen rullgardin för att skydda textilier mot att blekas. Ledig lördageftermiddag, planering av vårsådden i köksträdgården, sånglärkors intensiva drillande, kaffe på termos och en stund i solstolen.
/MA
Spanien spanska tåg har
Har alltid varit fascinerad av järnvägar och tåg. Jag försökte som 4-åring smita iväg till Linköping med rälsbussen från Åtvidaberg, men samhället var litet och jag var en liten men känd tågfantast, så stinsen ringde hem. Alla låtsades att allt var som vanligt medan jag satt i vagnen undrade varför rälsbussen inte avgick. Så dök barnflickan upp på perrongen och jag insåg till min besvikelse att nu blev det ingen resa på järnvägen. Det fanns en gångbro över järnvägen som man kunde stå på när ångloken passerade och för några sekunder kunde man gömma sig i den vita röken från ångloken. Järnvägen kunde man se som en ridå mot skogen från köksfönstret och de gångerna man reste med föräldrarna blev tåget en färd ut i världen, oftast till Linköping. Mormor och morfar kom med tåg från Skaraborg via båten från Hjo till Hästholmen och vidare över den östgötska prärien, eller kanske över jordbrukslandskapet runt Klockrike som Martinson skulle beskrivit det. Numera går det inte att transportera sig med tåg den vägen. De ekonomiska förutsättningarna har ändrats och vårt beteende anpassats efter andra måttstockar.
Det är inte bara i Sverige som de här förändringarna pågått och pågår. Vid ett besök i Spanien i vintras fastnade jag för en nedlagd station mitt i bland apelsinlundarna. Tåget går dock fortfarande.
Åk tåg!/MA
Den smala vägen.........
När man färdas i den södra delen av Sverige kan man inte undgå att se spår av banvallar här och där. Oftast kan man i landskapet se en linje eller en buskallé som letar sig genom landskapet och som rätt som det är upplöses i ingenting. Före detta järnvägsknutar med lokstall och en stationsbyggnad eller en träbyggnad med lastkaj där godset lossades och lastades kan kännas igen om man tittar noga. Rester av en kortlivad småskalig infrastruktur som band ihop landsändar och människor och som satte fart på ekonomi och höjde välståndet. Smalspår, alltså spår med en spårvidd mindre än 1435 mm finns det inte så mycket kvar utom Roslagsbanan som är igång och så några museibanor förstås. Dagens biltrafikforskning försöker bygga automatiska system med bilkonvojer, biltåg, för att optimera och säkra transporter och säkerhet. Att återvinna det gamla småskaliga nätet av banvallar och bygga nya smalspår är kanske en utopi....
men det finns moderna rälsbussar på smalspår.
Mellan Cartagena och ut till badorten Los Nietos vid Mar Menor går rälsbussar på smalspår. Inte så många resande dock sent dagen före nyårsafton.
Badorten är inte så befolkad så här års.
/MA











