Vimmel och vardag Mingle and monday

Reflektioner, mest vardagliga, genom en glugg. Thoughts through the lens, TTL.

Dole sett ur en kamerautrustad Opel Astra-förares perspektiv

Pattensen - Dole med lunchstopp i Heidelberg, 850 km. Det var lite frost på vindrutan på morgonen i Pattensen så försiktighet var påbjuden ute på autobahn.

Studenterna i Heidelberg cyklar som på räls. Minns hur det var att få ner cykelhjulet i spårvagnspåret i Göteborg. Endast spårvagnen gick på räls sedan. 

Hektisk på lunchrestaurangen, behövde inte sitta och äta själv, frugan var med.

Har varit här förut, i Dole alltså, i slutet på oktober 2017. Den gången blev det ett snabbt stopp utefter ån. (Kommer ihåg att jag var våldsamt pinkenödig och ingen bekvämlighetsinrättning fanns i sikte, men det var vackert vid strandbrinken). Den här gången blev det en övernattning i den medeltida stadskärnan.

Promenerade omkring på kvällskvisten och lyckades gå förbi Louis Pasteurs ampla boning. Det vill säga huset han föddes i första hälften av 1800-talet. Nja, det var nog inte så ampelt, snarare enkla förhållanden. Fick reda på att han, förutom jäsning, arbetade med ett vaccin mot rabies och mjältbrand.

Vårt boende låg inte på en adress som var uppenbar.  Jo, adressen var uppenbar, men inte läget. Ingången var en nisch i en vägg i mitten på en 150 m lång gränd med högst 100 cm mellan väggarna. Ingen skylt som talade om att gränden hette detsamma som gatan den mynnade på. Åt ena hållet vill säga. Vi hade aldrig hittat om inte en sen affärsidkare som stängde sin verksamhet för kvällen hade hjälpt oss. Smart entreprenörskap? Många ger upp och tar ett annat boende trots att vistelsen redan är betald på nätet. Nej, jag vill inte tro att det är smarthet. Bara lite olyckliga omständigheter.

Lite problematiskt var det förstås med parkeringen. En medeltida stadskärna är inte byggd för bilar, möjligtvis hästkärror som parkeras utanför stadsmuren. P-avgift skulle erläggas mellan 8 och 11 samt mellan 14 och 19. Däremellan fri parkering. Avgiften kunde inte betalas i förväg. Frukosten var beställd till 8 så en viss nervositet infann sig. Jag kutade ut 5 minuter in på frukosten och försökte betala parkeringsavgiften i automaten, men det var tji. En kvinna med sin dotter kom ut ur en entrédörren intill automaten och hon kunde konstatera att automaten förmodligen var ur funktion. Något brydd stod jag framför den icke fungerande maskinen medan en man i 40-årsåldern öppnade fönsterluckor och fönster på andra våningen för att vädra ut sängkammarluften. Jag slängde ur mig frågan om maskinen var trasig. Han hade inte funderat så mycket på det, men han kunde inte minnas när den fungerade sist. 

Den huvudsakliga sysselsättningen i Dole efter mörkrets inbrott verkar vara att vistas inomhus.

Kan det vara så att i Frankrike går tågen, men inte parkeringsautomaterna? Kan det ha med klimatet att göra? Att parkeringsautomaterna inte går är kanske en självklarhet. De är ju fastskruvade på en stålstolpe som är nedgjuten i ett betongfundament. Likheten med svensk tågtrafik är ur den aspekten inte slående. Jag kom på att jag hade två gula västar i bagaget, ett lagkrav i Frankrike och Spanien, men saknade drivkraften att åka till Paris till helgen och demonstrera för bättre tågtrafik i Sverige, trots klimatet.

/MA

PS Editeraren har buggar. Den vill inte alltid leda till att bilden, på spaltbredden, hamnar där den placerats med Format/justering/centrum. DS

Postat 2019-02-14 12:30 | Permalink | Kommentarer (0) | Kommentera

Pattensen sett från förarplatsen på en Opel Astra

700 km söderut ligger Pattensen, (från min utgångspunkt). Så det är mörkt när man kommer fram, åtminstone så här års. Pattensen ligger 15 km söder om Hannover och har runt 15000 innevånare. En pendlarstad eller sovstad om man så vill till Hannover. Rester från etrusker och sachsare som byggde befästningar för  att skydda sig mot romarna, finns i stadens centrum. Där rådhuset numera ligger. En tysk variant på det svenska begreppet fornborg. Det är det första stoppet på resan ner till södra Spanien.

Det gamla bondesamhället finns delvis kvar i byn med trånga passager och korsvirkeshus.

Frugan letade upp Zeitlos Hotel am Fuchsbach. Nätet är en välsignelse. Co-drivern kan ägna sig åt att leta övernattningar på nätet medan man "dundrar" (snarare puttrar) fram på autobahn.

Det blir några bensträckningar i vintermörkret med några bilder på kvällskvisten.

Det blir ingen kvällsfösare när man skall upp i ottan och köra vidare.

/MA

Postat 2019-02-11 18:28 | Permalink | Kommentarer (3) | Kommentera

Museifoto

Finns det som genre eller är det bara en form av gatufoto? Vardagsfoto av människor i offentlig innemiljö bland museala föremål och konstföremål? Alltså inte fotografering av museiföremål. En del besökare är museala men kan inte räknas som föremål.

Många museilokaler är speciella i sin utformning och det triggar mitt bildseendet. Kanske är det den ovana miljön som triggar mest, egentligen. Tate Modern är en sådan miljö.

Den museala anakondan?

Före detta oljeförvaringsrum har nu blivit visningsrum.  Det gällde att trampa försiktigt. 

Väskkontroll är obligatoriskt! Vätskekontroll ligger däremot utanför befogenheterna.

Även om de flesta besökare har ett gemensamt intresse så är det långt mellan individerna.

/MA

Postat 2019-02-06 07:31 | Permalink | Kommentarer (2) | Kommentera

Canary Wharf - en del av det


På södra sidan av Themsen ligger nästa höghusområde Skärvan The Shard

Londons finanscentrum är numera till stor del Canary Wharf. Det gamla Docklands som byggts om med skyskrapor och en och annan bostadsbyggnad. Det här området anses vara det mest välbeställda i England. Bara några hållplatser in mot city ligger området med den lägsta standarden i England. Den ekonomiska spännvidden är stor men inte den geografiska. Det verkar finnas ett enkelt samband mellan hushöjd och välstånd! Ju högre hus desto högre välstånd! Fast enligt mitt förmenande borde det vara tvärtom, men det beror förstås på var husen är placerade.


Heron Quays, längs den förarlösa tågbanan DLR:en (Dockland Light Railway) 


Entrén till J P Morgan och Canada tower, One Canada square rakt fram


Entré i J P Morgans skrapa när alla gått hem.


South Dock söderut när bara de som jobbar över är kvar

/MA

Postat 2019-01-31 11:58 | Permalink | Kommentarer (0) | Kommentera

Hälsade på i England

Och passade på att ta några bilder.

Infrastrukturen vid Heathrow är imponerande.

Naturligtvis är brexit något som finns under ytan hela tiden. Hur f-n skall det gå om alla EU-immigranter måste dra? En del tror att så kan bli fallet. Kan enkla servicefunktioner bibehållas? Checkade in på ett större hotell i Canary Wharf och kunde konstatera att bemanningen var sämre på att tala engelska än vad jag är.

Alltså halvkassa för att inte säga helkassa i några fall. Bidrar till dagskassan gör de i alla fall även om det blir lite stappliga språkövningar. Hanteringen av en pint Guinness kan oftast redas ut oavsett språk liksom en halv pint lager. De flesta ärenden på ett hotell är rätt enkla som kan klaras med enbart kroppsspråk, himlande med ögon, lyftade ögonbryn och långfingret. Nej kanske inte det fingret. Tummen är nog bättre. I många fall kan grundläggande internationell kunskap räcka, som när kökspersonalen vid frukosten slevade till mig en rejäl portion katrinplommon och sa med pakistansk/indisk brytning ”it’s good for your stomach you know”. Utomeuropéer har ofta visum vilket inte inomeuropéer har behövt så de verkar ligga bättre till för att kunna stanna, i alla fall visumtiden ut. Läste i The Times att rumäner nu är största gruppen efter irländare och indier. 500 000 rumäner finns i Britannien enligt The Times, men britterna är fortfarande, i allra högsta grad, flest.

Även i Canary Wharf har man ljusshower den mörka årstiden. Inte som i Alingsås, före jul utan efter, och dessutom interaktiva i flera fall. 

Trots en hotande brexit utan avtal så kommer nog inte någon att behöva lämna hals över huvud. Oklart hur det blir men pragmatiska administrativa lösningar är nog att förvänta.

Imponerande byggen!

Alla, nästan, har bråttom.

Morgonkaffe i flygande fläng.

3,5 miljoner EU-medborgare måste ansöka om "settle status" online via Home Office. Den som inte gör det får inte vistas eller arbeta i England. För "permanent settler" skall ett 85-sidigt dokument fyllas i. Bara hanteringen hos myndigheterna beräknas kosta ca 100£ per ansökan. 

Tror det blir en pragmatisk lösning trots allt. Här finns ju lite "good will" att vinna till enskilda individer.

/MA 

Postat 2019-01-25 00:26 | Permalink | Kommentarer (1) | Kommentera
1 2 3 ... 45 Nästa 
Instagram


Free counters!
  • Intresse - Arkitektur
  • Intresse - Landskap
  • Intresse - Natur
  • Intresse - Reportage / Situation
  • Intresse - Resefoto
  • Intresse - Svart-vitt