Manipulera bilder är en gammal konst

På väg hem från fjäll. E4an söderut. Det blir värre men då är vi hemma i soffan.

Och några fjällbilder som så att säga har lämnat fotografistadiet och gått över till något annat. Fotobaserade bilder kanske man ska säga. Att åstadkomma en bild som den nedan är idag mycket enkelt. Innan digitalbildens intåg var det lite knepigare, en reprokamera, alltså en dedikerad pjäs med en totalvikt sällan understigande 90 kg,  och ortokromatisk film underlättade för att skapa ett underlag för offset eller silkscreen.

Ett gammalt Photoshopfilter som fanns med redan i 3.0 var stansa ut. Det påminner mycket om det gamla vektoriseringsprogrammet Adobe Streamline om det är någon som kommer ihåg det. Stansa ut kunde man med fördel använda för att skapa underlag till vektoriserade bilder för att sen gå vidare med bilden i program som Illustrator. Och det ska sägas, ville man få till bilder med bra stuns och lite mer än bara en effekt fick man tänka efter både en och två gånger. Men rätt kul var det. ( Och frågan är om jag är villig att slumpa bort proceduren till nån AI-generator. Nä, kan själv.) 

Inlagt 2024-03-19 19:21 | Läst 259 ggr. | Permalink
redan innan digital åldern gick det att skära ut och hålla framför linsen vid kopieringen
lägga rakt på pappret
dubbel exponering mm
ManRay mfl

jag experimenterade mycket med det för en femti år sedan

bilder skapade utifrån fotografiet med hjälp av mig

digitala mörkrummet och ps är min melodi
som inte är fotograf enligt gängse regler, men konstnär med kamera som redskap


varför skall det ständigt avbildas

/inger
Jomenvisst, det gick att göra både det ena och det andra innan det digitala. Vi är nog många som med mer eller mindre framgång pysslat med det som kallades fotografik. Som blev så enkelt i det digitala mörkrummet. Löjligt enkelt. Och när vi lekt färdigt stod vi där och undrade vad bild, berättelse och uttryck är och hur det hänger ihop. (Läste just nu Samuel Poromaas inlägg.)
Det här med den ständiga avbildningen kan man fundera över.
Jag försöker se kameran som ett redskap eller verktyg, fotografiet som en råvara att fortsätta med.
/Gunnar S