Reflektioner, mest vardagliga, genom en glugg. Inlägg när andan faller på

Falkenberg - Torrevieja i en bättre begagnad Opel. Del 5 av 8. Grandval-Bordeaux.

Klockan 10  den 3/11 kom vi iväg från Grandval. Dimmolnen låg tätt i dalen men uppe på ca 1000 m höjd, (50 m över nattens boende) trängde solen igenom. Lavastrie skymtade i molnslöjorna     

 och en hornförsedd varelse betraktade mig nyfiket.

Kom osökt att tänka på Skäralid i Skåne och alla fotoexcursioner dit vår,sommar, höst och vinter. Miljön här var rätt så lik den i Skäralid.

I Pierrefort i departementet Cantal i regionen Auvergne-Rhône-Alpes, pågick ombyggnad av gatunätet. Har aldrig kört nerför en mer lutande gata än den som gick ner till korsningen av D990 och D265. Säkert 1:3 alltså runt 33%. De som stod och väntade på att köra upp, några yngre kvinnor gapade stort, bonden med sin slitna mindre lastbil bet ihop under hatten och körde om.      

Skulle vi hinna till Bordeaux innan kvällen? Dalgångarna låg i nord-sydlig riktning så vi tvärade över dalar som låg 600-700 m lägre än omgivande bergsplatåer.  Smala vägar där man knappt kunde mötas och som gick på ”skrådden” längs dalsidorna. Toppar en bra bit över 1000 m och däremellan gröna betesmarker.
GPS:en lurades oss en stund och vi svängde av något för tidigt ut på en smal väg upp på platån igen innan vi insåg misstaget. Fick nöjet att möta samma boskapstransport två gånger innan vi kom rätt. Väg D265 upphörde plötsligt för att bli D57. Inte konstigt att GPS:en missade. 

Mitt i den djupaste dalen i byn Brezon stannade vi för att njuta av anblicken av de branta dalsidorna säkert runt 700-800 m höga. Det som en gång varit kommunhus var stängt. En stenbyggnad i två våningar med höga fönster. Det andades gamla svartvita filmer i 50-talsmiljö. Det var tyst. Jag ställde mig nästan i vägkorsningen för trafiken var obefintlig. Plötsligt dyker det upp en gammal röd risig Peugot modell 1997 eller så och tvärnitar intill mig. Föraren i 60-årsåldern och arbetsklädd för arbete i ladugården hoppade ut och undrade om jag var vilse. Hans bil började rulla med förardörren öppen. I ögonvrån upptäckte han det och sprang ifatt den, kastade sig in och ryckte allt vad han förmådde i handbromsen. Bilen stannade mitt på vägen med motorn igång och han kom tillbaka med frågan om jag var vilse eller skulle någonstans:
– A Bordeaux, sa jag. Snabbt förklarade han att jag måste köra över bergskammen framför mig och sedan till Aurillac. Han pekade på dalsidan framför mig och hoppade sedan snabb in i den röda Peugoten och försvann i nerför backen.

I Raulhac hade det mesta av Cantalbergens högplatåer klingat av och vi stannade för en kopp kaffe.  

Aurillac var slutet på den lantliga miljön och det gick att ansluta till delar av motorvägsystemet mot Bordeaux. De krokiga och vackra vägarna i Parc des Volcans d´Auvergne blev ersatta av lite snabbare vägar.

Till Bordeaux kom vi precis lagom till fredagsrusningen i trafiken. Pont de Pierre över Garonne var inte längre en bro för biltrafik utan var enkom för spårvagnar. Boendet låg i de centrala delarna så naturligtvis trängdes vi med alla Bordeuaxbor igenom Porte de Bourgogne på Cours Victor Hugo och in i den halvgamla stadsbebyggelsen som mest består av tvåvåningshus med nästan varje gata enkelriktad. Att köra efter två olika GPS-instruktioner samtidigt går inte, insåg vi så småningom.  Boendet, Adagio Aparthotel på Rue Jean Renaud Dandicolle, hittade vi så småningom. Bilen kunde parkeras 4 våningar under mark.

Det centralt placerade hotellet inbjöd förstås till att gå in i centrum för att äta något.  Det blev pizzor på La Tagiatella, Promenade Saint Cathrine! Kanske att häda…!   

Hållplats Hôtel de Ville på bilden ovan såg spännande ut men spårvagnsåkningen fick vänta till morgondagen.

400 km ungefär blev dagens tripp!

Del 1, 2, 3, 4 , 6, 7 och 8  finns här: Del 1, del 2del 3del 4del 6del 7del 8.

/MA

Inlagt 2017-11-19 22:21 | Läst 2006 ggr. | Permalink

"Läser och tittar med intresse, inför eventuella framtida liknande resor. //GöranR"


(visas ej)

Vad heter hufvudstaden i Sverige?
Läser och tittar med intresse, inför eventuella framtida liknande resor.
//GöranR
Svar från Mats Axelsson 2017-11-20 15:41
Tack ! Ja bil ger andra möjligheter än flyget men man skall ta tid på sig ännu mera tid än vi gjorde. Strosa genom Europa....!
/MA