Omvänt perspektiv
Blicken
Och nu lite fågelfoto ( i färg). En hornuggla har störtlandat på vår gård i centrala staden. Exakt vad som har hänt vet vi inte. Vittnen saknas och det mesta är spekulation. Men händelsen sätter igång ett mänskligt beteende, att tycka synd om, att hjälpa, att rätta till. Att göra en transrörelse från mänsklig humanism till hornugglornas värld. Min tanke att ugglan i fråga är gammal och trött och egentligen förbereder sig på den sista vilan går inte riktigt hem i uppbådet av bostadsrättsinnehavare på gräsmattan.
Men den blicken. Nån som ser och någon som är sedd. Man får vara glad att inte vara en sork. (Viltvårdare kontaktad. Ansvaret överflyttat. Det blir nog bra till slut.)
Om att handskas med privata kontext. Och lite annat i vardagen
Det är väl inget att hänga upp sig på kan jag tycka. Det där med cis-män. Om man inte känner sig träffad kan det väl rinna av. Och känner man sig träffad kan man väl låta det rinna av då också. Som vatten på en gås. Förresten, hur mycket bildseende styrs inte av våra privata kontext och ibland av saker som ligger bortom det. Sånt som inte går riktigt att förklara för sig själv, inte ens i de mest självuppriktiga situationer.
Men internet behöver netikett, och antagligen ett visst uns av läsares och trådskrivares fingertoppskänsla för vad som egentligen sägs eller skrivs. Ett tips jag en gång fick av en av landets främsta journalister. Ställ frågan: Hurdå? Och undvik därigenom resonemang som fastnar i ja eller nej. Alltså, fråga istället för att leverera din åsikt. Fasta bestämda åsikter leder sällan till dialog, vare sig på nätet eller i IRL.
Idag tog jag en sväng till Botanicum och orangeriet. Jag gillar miljön, att strosa runt bland lagerträd och kamelior. Fotografiskt intressant. Men den japanska persikan blommar inte ännu, med den fantastiska doften att kalibrera luktsinnet. Vi får vänta till januari.
Inte japansk persika. (Apropå gås. Vi förbereder konfitering av ett antal anklår, det ska i slutändan bli en cassoulet. Fransk husmanskost. Återkommer om det.)
Kamerakalibrering, de okända rattarnas land?
Hur många har finkalibrerat sin digitalkameras vitbalans på sistone? Hittat rattarna och knapparna och funderat på vad som händer om man till exempel drar något lite åt blått. eller nåt annat. Eller nöjer man sig kanske med en raw-fil och allt vad som är möjligt att göra med den. Till exempel att dra något lite åt blått.
Finns det några andra okända rattar och inställningar man kan göra. Ja, men kameratillverkarna placerar dem så långt inne i manualen att inte den mest motiverade spårhund kan hitta dem. Förmodligen finns de som ett slags underhållande spel, en test i uthållighet och fantasi för dedikerade kameranördar. Det tog mig lång tid att hitta kamerans snabbaste sätt, och mitt eget sätt att sätta skärpan genom att börja använda focus peaking som metod, lite mer manuellt, lite långsammare, lite säkrare. Möjligen lite roligare. Om skärpan inte sitter riktigt där den ska finns heller inget autofokus att skylla på.
Snabba kast i bildverkstan
Härom veckan pysslade jag med fotopolymer, och nånstans där i den grafiska verkstaden dök tanken upp att slipa upp och skärpa mina bildhuggarjärn. Att slipa en skölp, en getfot och de andra nödiga verktygen som behövs för att skapa tryckformar i högtryck. Från en sak till en annan ytterlighet, om man så säger. Men annat kommer emellan.
Denis Stéen. Grafiker. 1929-2020
Som att skapa ett bildspel över tjugo års fotodokumenterande av en verksamhet dök plötsligt upp. Inte helt heltäckande, luckor finns. Porträtt, dokumenterande bilder och kanske bilder som anger tiden, tonen. I nån slags om inte linjär så dock utmed en tidslinje. Och jag ska inte använda ljud eller musik som klister. Att hitta rytmen, takten i klippen. Att få till de spontant uppkomna porträtten, för det är i de porträtten projektet fann sin början. Om det nu finns en genre som heter spontanporträtt, bilder tagna mer eller mindre i ögonblicket, inte så mycket tid för en överenskommelse med subjektet. Ibland blir det serier som kan komplettera.
Och frågan, ska jag använda abrupta klipp eller med övergång eller toning. Och hur avgöra längden på klippen. Hur lång tid behövs för att läsa en specifik bild? Om alla är exakt lika långa blir det lätt monotont. (Jag har gjort sånt här tidigare så jag känner mig inte osäker, tvärtom rätt taggad.)
Bildspel associerar gärna till andra tider, Kodak Carousel och andra lösningar. Det här var stort, och kostsamt på den tiden det begav sig. Bildspelsprojektor och de tekniska lösningarna runt dem var på något sätt också diapositivets grande finale, låt vara rätt utsträckt över tid. Men efter bildspelet kunde diapositivet inte utvecklas så mycket längre. Ja, bortsett från att sedan länge vara material för färghantering i bild till tryckmedia.
I dagens digitala verklighet är ett bildspel redan implimenterat i datorn, paddan eller smartphonen. Och visning på en skärm eller via en projektor.
Jag pysslar ihop mina bilder i Adobe Premiere, egentligen ett filmredigeringsprogram men som funkar utmärkt. Jag råkar ha det tillgängligt. Men lite störande att kortkommandon är rätt få, och det är många operationer för att få till en sekvens.
Tjugoårs samlade bilder. Kvaliteten är skiftande, milt sagt. De första stapplande digitala stegen, minns ni dem? Till dagens knasterskärpa och dynamiska omfång. Som för mig, jag gör allt i svartvitt, har stor betydelse. Och ställer frågan, hur mycket handpåläggning för att få ett likartat uttryck, eller låta skillnaden finnas och betrakta det som en berättarkomponent?
Fotografi i en mer oskuldsfull tid
Den här bilden föreställer ett av de tre kärnkraftverken i Forsmark, Norduppland, fotograferat nångång 1974-75 eller kanske rent av lite senare. Och det är väl inget särskilt med den här bilden, bortsett från att ett kärnkraftverk på den tiden var en rätt öppen plats. Inget större problem med att traska runt med en systemkamera hängande runt halsen. Skillnad mot i dag då det minsta surr i luften sätter igång alla alarmklockor. Hursomhelst, cyklar och en scooter med ett sånt där vindskydd, när såg man ett sånt senast?
I skrivande stund är Forsmark 3 ur drift för en mer omfattande reparation än den vecka som var planerad, tre och en halv månad är prognosen. Ett rätt stort avbräck i levererade Terrawatt-timmar. Och Forsmark 2 planeras nu att kallställas, stängas av. Anledning, det blåser mycket, vattenmagasinen är fyllda, det är ganska varmt och solkraften levererade rätt hyggligt under sommaren, energieffektiviseringen slår igenom snabbare än trott. Det är för tillfället inte lönsamt att driva tvåan. Energiförsörjning är inte någon altruistisk verksamhet, det är pengar. Inget annat.
Om det inte blåser nu då? För det första blåser det nästan jämnt, nånstans. Om det inte blåser har man vattenkraft. Sparad energi redo att plocka ut när den behövs. Att det blåser innebär att man kan spara på de energislagen som man kan spara på, vattenkraft, kärnkraft som vi kanske får dras med ett tag till.
Nu blev det här kanske lite politiskt, energi eller miljöpolitiskt och då får det väl bli det. Fotografi och politik har gått hand i hand sen mitten av 1800-talet.
(Bilden som inte är speciellt bra varken tekniskt eller berättande tjänar kanske sitt syfte ändå. Jag borde nog dammat av den lite noggrannare. Nikon F ett 28mm och Plus-X.)






