Gräng och hårdhet
och annat i kategorin tillkortakommanden.
Det här fotografiet har många fel och brister om man väljer att betrakta bild där fullkomlighet betraktas som kriteriet. Om man lägger in andra kriterier, ungefär på samma sätt som vi gör när vi betraktar en målning eller teckning kanske bilden ovan slinker igenom. Det här är dessutom en analog bild med digital reservation då det är ett digitalt avfotograferat negativ. Repor och dammkorn är äkta vara så även slöjan i bildens underkant. Allt sånt här kan numera åstadkommas i kamera och programvara, ofta i kombination.
Och den rimliga frågan är varför ska man kunna efterlikna analoga fel? Vad är tjusningen, poängen? Om man nu inte har alldeles speciella syften, som att exempelvis gå över till fotopolymer eller någon annan konstgrafisk teknik där det krafsiga möjligen premieras. Men i konventionellt fotografi, nej knappast. Ändå finns apparna, möjligheterna och tycks leva ett kittlande liv.
Kan det vara så att repor, dammkorn och annat blir en markör till en annan tid? En mer oskuldsfull, som om nu det kalla kriget, atombombshotet, järnridå och efterdyningarna av andra världskriget med sina efterföljande konflikter, diktaturer i Europa et cetera skulle var mer oskuldsfull. (to be continued, som det heter)
Det är här jag sitter halva året och försöker göra något meningsfullt i bild. Går väl så där.


/Gunnar S
Att repa och skita ned bilderna är ju något som förekom medvetet även under den analoga tiden, man söker väl ett uttryck och uttrycken blir moden som går i cykler.
För egen del konverterar jag ofta mina digitala bilder på ett sätt som får dem att likna mina analoga svartvita bilder, mycket beroende på att det är så jag vill ha dem. Nu lade jag iofs ned en hel del tid i det analoga också för att få gråskalorna och kontrasten som jag vill ha dem, bland annat genom filmval och framkallningsmetod osv.
Jag har aldrig gillat hur till exempel TMAX 400 (främst den gamla) tecknade gråskalan, ganska platt tycker jag, och den påminner en del om hur digitalt ser ut om man konverterar det rakt till svartvitt tycker jag.
Som sagt det kan finnas en mängd olika skäl till att man efterliknar det analoga, både mode och att man vet hur man vill ha sina svartvita bilder. Detta med skräp och repor däremot har jag alltid tyckt varit ett manér liksom extrema kontraster oavsett analogt eller digitalt. Ett tag var det populärt med sneda horisonter, när Disfarmer var poppis ett tag började man se porträtt där lyktstolpar växte ur huvudet på folk osv.
/Affe
Och finns det någon namnkunnig fotograf som inte då och då publicerat en eller annan oskarping.
/Gunnar S
/Gunnar S