Om färg och digitalt svartvitt. Brunt är granne med blått.

Att brunt är granne med blått är förvisso ett känt fenomen men om vi nu håller oss strikt till vad som händer i färgrymder och översättningen av digitala färgbilder till svartvitt eller hellre gråskala så dyker intressanta saker upp.
  Färger eller nyanser som i en färgbild är klart åtskilda, som till exempel blått och brunt visar sig ofta vara grannar i luminiscens eller ljushet. Alltså i princip lika. 
  Nedanstående laboration är gjord i Photoshop men det går att göra i alla möjliga bildredigeringsprogram. Man använder RGB och tänker additiv färgblandning, vi jobbar alltså med ljus. Och nu kan man invända med att om man sätter blått som går att frambringa som en rgb-färgrymdens tre grundfärger mot brunt som involverar alla rgb-färgerna ien blandning som ser, ja just brun ut.

Jag skapar en ny tom bildyta. Markerar ungefär hälften. Pytsar i en i mitt tycke rätt brun nyans. Skapar ett nytt lager, markerar högra delen och väljer en blå nyans som jag tror passar. Väl medveten om att jag nog får justera den ett par gånger. Lägger på en justering och finner att det bruna fältet är i princip detsamma som det blå. (Inte utan viss stolthet noterar jag att jag prickade rätt på en gång.) 

(Resultatet i gråskala. Se även lagerfönstret i föregående bild där man kan se hur lagren ligger. Observera att ”bilderna” fortfarande ligger i rgb, additiv färgrymd.)

Och vad får det för konsekvenser för en färgbild där det finns många till synes åtskilda nyanser? Jo, så klart de kan komma att se rätt lika ut, bruna eller blå. Och hur kommer man till rätta med det? Eftersom jag mestadels fotograferar i raw förhandsgranskar jag bilden i gråskaleläge. Där avslöjar sig ofta just de här problemen. Till exempel är hudtoner i skugga ofta i det här bruna segmentet och hamnar då ofta i närheten av olika blå partier. Och då blir det ju lite svårt att förstå om något är blått eller brunt. Ögat får nöja sig med informationen i vad bildelementen tycks föreställa.
  Det finns flera mediciner mot detta, till exempel kurvverktyget. Att dra in svartpunkten ett eller två steg och samma med vitpunkten ger bilden bättre kontrast och kontrasten hjälper till att släcka ut den här nyanslikheten. En svag S-kurva hjälper till än mer. Och att justera röd, grön, blå separat i egna kurvor blir ännu bättre men då på gränsen till överkurs. :-)
   Att brunt är granne med blått må se ut som en tanke…
Återkommer med mera om detta tänker jag.

Inlagt 2022-10-04 21:47 | Läst 568 ggr. | Permalink
Det här va en bra start på dagen! Tack för den! :)
/B
En illustrativ lektion helt i tiden :-)

/F