Foto Grafiska Frukter m.m från Vasastan

I går gjorde Antikrundan en riktigt rolig blunder…eller dagen då jag blev Bruno Liljefors.

Antikrundan på SVT är ett program jag följt i många år och deras experter är för det mesta väldigt duktiga och kunniga. Men i gårdagens program gick det lite fel för dom.

Ett av föremålen dom visade upp var en tredelad rumsskärm där motivet var målat av Bruno Liljefors och i samband med den så berättade dom lite om Liljefors och hans konst samtidigt som dom visade en del bildexempel bland annat då hans välkända rävbilder.

Den här rävbilden dök då plötsligt upp och jag höll på att ramla ur fotöljen. -Men va fan sa jag till hustrun, det där är ju en av mina rävbilder! –Du är inte klok sa hon. Men bilden försvann efter några sekunder och jag tänkte att jag kanske hade sett fel.

Sen gick presentationen om Liljefors rävbilder vidare och efter ca en och en halv minut dök den här rävbilden upp. –Titta!!!.. en till av mina rävbilder sa jag till hustrun. Men hon trodde mig inte den här gången heller. -Så fel kan dom väl inte göra sa hon. Men nu var jag helt säker.


När programmet var slut sprang jag in till datorn och googlade på Bruno Liljefors + bilder, och så klart så hittade jag mina rävbilder efter en stund bland Bruno Liljefors konst.


En liten märklig miss av redaktionen på Antikrundan för om man markerar bilderna på google så syns det att dom är länkade till mitt blogginlägg här på FS den 28-10-2010.

Och så här ser mina båda fotoillustrationsrävbilder ut i ”original”!



Man kanske skulle skicka en faktura till SVT? Fast jag är inte så kinkig, och jag förstår att dom gjort ett grovt misstag. Så en ordentlig ursäkt med mitt namn och "mina" bilder i rutan i nästa program skulle jag också kunna tänka mig. Vi får se vad vad dom säger...
/Bernt

Inlagt 2012-01-13 00:35 | Läst 40503 ggr. | Permalink


(visas ej)

Nämn en färg i den svenska flaggan?
ztenlund 2012-01-13 00:58
En slutsats man kan dra är väl att redaktionen är mer intresserad av sökmotorers funktionalitet än Bruno Liljefors. ;) Någon slags kritiskt tänkande hade varit på sin plats med den anskaffningsmetoden.

F ö hade jag missat att programmet ifråga dragit igång. Jag får väl ta en titt på det, inklusive dubiösa rävar.
alf109 2012-01-13 01:38
Det är bara att utnyttja i framtida reklam.
"känd från Antikrundan i TV, eller jag Liljefors och de andra storfräsarna." ;)
-affe
Lars Forslin 2012-01-13 01:38
Ha! Där tog du dom på bar gärning. Jag såg också programmet, men tänkte inte direkt på det där, kanske för att dina bilder var så övertygande "naturtrogna", precis som en Liljefors, eller så var jag ut och hällde upp te just då. Hur som helst så betyder det att SVT har för vana att använda sig av bilder de hittar på webben, utan att kontakta upphovsmannen. För även om det hade varit äkta Liljefors på bilderna så har ju någon tagit bilderna och denne någon måste ju kontaktas innan bilderna används i rutan, eller hur? Det här är principiellt intressant. Public Service måste absolut följa upphovsrättslig lagstiftning, för om de inte gör det, vem ska då göra det? Jag tycker absolut du ska driva detta vidare.
tomazon 2012-01-13 07:52
Det är ju kanonbra för dig Bernt! Självklart ska du be att dom gör ett offentligt förtydligande och kanske till och med en liten intervju med dig i nästa program om hur en förhållandevis okänd svensk nutida konstnär kan blandas ihop med Bruno Liljefors. Du kommer bli rikskändis! :-)

Du målar ju fantastiskt bra dessutom.

PS: jag såg givetvis också programmet igår.

mvh Tommy
ojanson 2012-01-13 08:28
Du kan ju börja med att skicka länken till det här inlägget till redaktionen. :-)
Man får förmoda (eller hoppas) att ingen av "experterna" satt med vid redigeringsbordet..
Hans Wahlgren 2012-01-13 08:29
Otroligt intressant. Dom har alltså googlat på Bruno Liljefors och mitt i den träffbilden dyker Dina rävbilder upp. Tankeväckande till alla De som tror att "sanningen" alltid står på Internet. Dom här programmen är inspelade och färdigredigerade sedan lång tid tillbaks. Men en ursäkt i samband med nästa veckas påannonsering borde Du väl få.
Bippon 2012-01-13 09:02
Haahha... vilken grej!!!!!!!!!! Jo klart att även dom på tv kan göra fel... men håller med om att en ursäkt kanske skulle va på sin plats... om inte annat så borde dom ta åt sig å vara lite mer noga nästa gång. Som sagt... allt på nätet är ju inte sanning.
Kommer snart och våldsgästar i fotöljen!!!!!!
begust 2012-01-13 09:13
Grattis Bru... Bernt ;-)
Illa av SVT, men inte överaskande.
Tid för granskning och eftertanke är liten
Otten 2012-01-13 09:22
Intressant. Skall bli kul att följa. Antar det är riktiga foton från början som har shoppats så dom ser ut som en målning?
erik 2012-01-13 09:53
Otroligt! Ska bli kul att höra fortsättningen på detta...
walter-g 2012-01-13 10:24
Missade gårdagen, ska titta på reprisen.Märkvärdigt men intressant hela grejen ...
Björn Wångblad[BF] 2012-01-13 10:35
Det sägs att alla bilder mer eller mindre är självporträtt :-)
pic-tor 2012-01-13 10:41
Det är ju fullständigt makalöst! Har man ingen granskning alls av materialet innan det läggs ut. Samtidigt är det naturligtvis hedrande att ha hamnat bland så fint folk ;). Följer med spänning fortsättningen.

/Torbjörn
kreatören 2012-01-13 11:26
Hej fotovänner å tack för kommentarerna. Jag har skickat över länken på mitt inlägg till SVT och återkommer om det händer något...
Lasse.K 2012-01-13 12:03
Hej Bernt!

Nu har jag kikat på Antikrundan i SVT Play och förstår mycket väl att du höll på att ramla ur stolen.

Dina rävbilder är extremt välgjorda, så jag förstår att Anne Lundberg & Co inte reagerade när hon la på speakerrösten till klippet om Bruno Liljefors.

Känn dig varmt ärad, hur man eventuellt går vidare vet jag inte. De har iaf. publicerat dina vackra verk på bästa sändningstid, inte tu tal om annat!

Betyg på dina rävbilder +5 minst, så otroligt fina!

Ha det gott /Lasse
Marianne Bengtsson Rosander 2012-01-13 12:07
Ha, ha... där ser man, du har hamnat i fint sällskap ser jag.
Svagt av Tv att inte kolla innan men en ursäkt ska du absolut ha och på bästa programtid.
Din rävbilder är ju makalöst fint fotade och redigerade så jag förstår att dom tog dom.
Utnyttja tillfället.... vad sägs om tidningar
Marianne
potion 2012-01-13 15:05
Haha! Fullständigt lysande! Ska bli intressant att höra fortsättningen *tar fram popcorn å väntar med spänning*
Enicar 2012-01-13 17:34
Precis som Hans Wahlgren och andra redan påpekat så är det ett exempel på att alltför många litar på att Internet och t ex Google alltid levererar korrekt fakta. Tycker nästan det är lite otäckt om källkritiken allmänt är så dålig.
Vem som helst som gjort ett bildsök borde ha lagt märke till vilka otroliga träffar man kan få.

Jaja, vissa av oss får väl vara glada för att vi trots allt inte riktigt platsar som objekt i Antikrundan. Ännu. :-)
Pluttan 2012-01-13 18:39
Wow! Vilken underbar reklam du fick i tv utan att veta om det. Hör av dig till dom de har säkert inte en aning om detta stora misstag.
Grattis!
Mvh Irene
Gunilla Elisabeth Falk 2012-01-13 21:10
Makalöst Bernt....samtidigt lite kul, fin reklam för dina bilder. Du ska naturligtvis ha en ursäkt!
bahlenberg 2012-01-13 21:49
Det här va riktigt roligt! Men fela är mänskligt sägs det!
Hox 2012-01-14 07:32
Ha ha ha..
Suveränt! Jag förstår att du måste ha skrattat dig fördärvad, nästan?
Ska bli intressant att följa fortsättningen på detta.

Håkan
KGS 2012-01-14 12:08
Jag tycker det är en skön inställning att inte genast tänka "faktura". Live and let live! Dina rävbilder är minst lika trevliga att se på som Brunos.
Anders F. Eriksson 2012-01-14 14:23
Har inte sett det avsnittet ännu, men tycker annars Antikrundan är ganska bra underhållning - blir förstås ännu bättre när de lyckas med sånt här :)

Jag tycker inte man behöver vara snäll vad gäller fakturering mot den här typen av företag. Det är ganska illa om de tycker att de kan plocka bilder hur som helst från Googles bildsök utan att kolla vart de kommer från och sedan publicera dem i TV. I just det här fallet är det ju dessutom inte bara olovlig publicering, utan helt felaktig publicering, vilket kanske säger en del om de researchers Antikrundan använder sig av :D
Hox 2012-01-14 16:19
Håller med de ovanstående beträffande att detta borde bli ett rejält klirr i kassan för dig.
Du har blivit plagierad förr, utan ersättning, men nu är vi i Sverige och det borde vara lättare att få ersättning plus '15 minutes of fame'.
ps.
Min lilla bok här hemma 'AS I SEE IT' har nog ökat i värde då du inte ens kan skiljas från Bruno Liljefors :-D
ds.
kerstinab 2012-01-14 17:31
Hej, Bernt!

Kul! Kan du kontakta mig på tel 08-725 22 33 snarast? Tack på förhand. Hälsningar Kerstin Nilsson, Aftonbladet
Anders F. Eriksson 2012-01-14 17:39
Hehe, nu kommer du att få sälja bilder till Aftonbladet också :) Bra reklam från Antikrundan detta ...
Jimmy Ekdahl 2012-01-14 17:45
Jag kan ju tycka att det är en rolig incident, men jag kan inte se varför han borde kunna skicka en saftig faktura?
De har väl inte använt hans bilder i kommersiellt syfte för egen del, eller...?
Anders F. Eriksson 2012-01-14 17:57
Saftig faktura behöver ju inte Bernt skicka, men de har (visserligen ovetandes) publicerat Bernts bilder i TV utan att fråga om tillstånd först och inte heller angett (rätt) upphovsman. SVT (eller produktionsbolaget för Antikrundan får väl klaga hos Google om de tycker att de blev vilseledda av bildsökningen som gav träff för att någon kommenterat Bernts blogginlägg med att det såg ut som Liljefors. Jag tror inte att Bernt kommer behöva skicka någon faktura eller blanda in bildombudsmän i det här fallet, utan det löser sig nog ändå :)
mombasa 2012-01-14 17:55
Otroligt, vilken historia!
Jag såg antikrundan och reagerade när jag såg rävarna: det där kan inte vara Bruno Liljefors! Fattar inte att konstvärderarna släppt igenom bilderna. Nä, här får det bli det offentlig ursäkt från antikviteterna!
Men vilken otrolig förklaring. En intervju med dig vore verkligen på sin plats.
ztenlund 2012-01-14 18:05
Nja, antikexperterna som deltar är nog knappast inblandade i de där klippen. De görs med all säkerhet av någon redaktion (uppenbarligen med marginellt Liljeforsintresse) i efterhand. Man vet ju först vad man ska babbla om i sådana klipp efter att turnén är klar och programmen klipps ihop. ;)
Pontus Söderman 2012-01-14 18:25
underbar läsning. Jag såg antikrundan och såg även rävbilderna. Tänkte med en gång att det där var ingen vanlig målning. När jag läser på Fotosidan idag så fick jag det bekräftat. Du tjänar nog mer på att låta tidningarna skriva om det än att bråka med Svt. Själv skulle jag blivit riktigt glad om en av mina bilder dök upp i tv rutan.
kreatören 2012-01-14 19:37
Vill bara meddela att rävhistorien fortsätter i Aftonbladet i morgon...
62174 2012-01-14 21:50
För första gången på 50 år ska jag köpa Aftonbladet i morgon. Det gör jag bara för att visa min solidaritet med dig Bernt! Vad som här har hänt är helt utan motstycke! Sen kan man förstås diskutera vaffö det blev på detta viset - men det är en helt annan historia! När vi ses nästa gång kan vi diskutera fotografens integritet och hennes eventuella förebilder inom konstvärlden. Har Liljefors varit en bakomliggande inspiration för dig? Som du förstår menar jag inte att tilltaget i TV är ursäktat. Om vi säger idé-historia. Kan man ha skydd som ett slags patent på idéer? Som gammal ingenjör tror jag inte det.
Vad du har blivit utsatt för är bara en enkel, rå stöld av en bild och det ska du ha upprättelse för! Skadestånd i klassen 500 000 kronor vore en lämplig nivå.

Och sen ska givetvis Sveriges TV be om förlåtelse på bästa "prime time" TV-tid.
KGS 2012-01-15 21:21
Jamen självklart Staffan, varför bara 500.000? Jag tycker han ska satsa på 500.000.000 så mycket som han lider av detta tilltag... suck... Känns skönt att Bernt inte är sådan. Människor måste kunna göra misstag ibland, det lär inte finnas något uppsåt bakom det hela.
imse 59 2012-01-14 19:58
Säger bara: Sååå spännande !!!
Brukar köpa Aftonbladet för det mesta på söndagar, så i morgon får jag inte missa det !
ing-marie
Benganbus 2012-01-14 22:18
Du förstår vad ditt nya smeknamn blir va!? :)
B)
Sara Hiller 2012-01-15 05:05
Va roligt! Förstår att du höll på att trilla ur fåtöljen :)Pinsamt för den som valde ut bilderna, hoppas den kan skratta åt det hela tillslut. Och att du får ditt namn i TV tillsammans med dina bilder.
pems 2012-01-15 10:22
Hej Bernt!
Kan du maila mig ditt telefonnummer, vi behöver naturligtvis prata!
[email protected]
MVH
Pernilla Månsson Colt, Antikrundan
Katja Tanhua 2012-01-15 10:46
Det här kan ju bli lite intressant att följa. Naturligtvis bör du få ditt namn kopplat till dina bilder. Märkligt är att de inte kollat upp bildlänken ordentligt. Den går ju direkt till din blogg. Eller rättare sagt det går ju inte att missa att du är upphovsman till dessa. Undrar hur de som tog beslutet tänkte. Att du inte skulle se programmet eller känna igen dina bilder? Väcker ju onekligen ny frågor hos mig. Vad annat visas upp som inte är det det sägs vara...
//Katja
ztenlund 2012-01-15 11:04
Det är nog lite magstarkt att tro att man faktiskt noterade att det var Bernts bilder. Hur man sedan lyckades missa detta kan man verkligen fråga sig.
Robin Kuusela 2012-01-15 11:58
Riktigt klantigt av svt. Jag hoppas du får en ursäkt och ersättning. Man vill ju få sina bilder uppmärksammade av rätt anledning och i rätt sammanhang, även om det var en slags komplimang att få bli jämförd med en så fin konstnär som Liljefors. Kul att du också hade rubriken "Inte lär man bli någon ny Bruno Liljefors.." men nu blev du ju faktiskt det! Lycka till med allt Bernt!
Sara Ljunggren 2012-01-15 11:58
OJ! Vilken historia! Och vilken upplevelse, tänk om det hade hänt mig - så hade pulsen rusat vill jag lova. Hoppas Svt blev varse om misstaget, tror de skulle tycka det var riktigt pinsamt. Du verkar ta det på ett skönt sätt iallafall :)
Peter.Ivarsson 2012-01-15 14:39
Hej Bernt

Jag kan inte se hur detta kan vara ett misstag. För mig är det väldigt enkelt. Som redaktör borde man bara fråga sig är den här bilden min? Nej det är den inte för jag har inte gjort den och jag har inte betalat upphovsmannen, alltså låter jag bli den.

Jag kan förstå privatpersoner som nallar en fin bild på nätet som skrivbordsunderlägg (fast det är ju egentligen inte heller rätt) eller liknande men ett företag som tjänar pengar på din bild ska betala för sig. Har man sedan satt sig själv på den högsta hästen av alla och kallar sig för publicservice så är det höjden av fräckhet måste jag säga. SVT sitter väl på ett enormt arkiv av rävbilder att de inte borde behöva sno en på nätet.

Jag tycker du borde tala om för dem hur det där med mitt och ditt funkar.

Bra reklam för ditt fotografi är det ju dock, fin bild.

Mvh Peter Ivarsson
marianne99 2012-01-15 16:52
Upphovsmanna lagen säger man äger rättigheter att få betalt när ens bilder publiceras fram till 70 år efter de skapades om jag inte minns rätt. Dock är Bruno Liljefors bilder äldre, så då behöver man inte fråga. Att man blandar i hop dina och B Liljefors var nog inte med avsikt, dock reagerade jag när jag såg programmen och tänkte att de var ovanligt lite detaljer i pälsen för att vara B Liljefors. Det var en fin räv du har gjort men inte en som jag ser som en Liljeforsräv.

Vad säger SVT om fadäsen?
/Marianne
kreatören 2012-01-15 17:56
TACK! för alla intressanta och för mig givande kommentarer i "rävaffären".
chalz 2012-01-15 18:38
Haha... Vad förvånad man vart när man så dig på Aftonbladet.se förstaasida!..
Hoppas svt hör av sig med en liten ursäkt!..

Ha de gott!...
Chasid 2012-01-15 19:33
En riktigt pinsam historia för antikrundan. De borde åtminstone erbjuda dig en medverkan i ett av programmen. Det skulle helt klart vara intressant att se hur mycket Lennart Nilssons gamla Leica är värd :)
//Mikael Good
KGS 2012-01-15 22:57
Repris pågår nu, webbversionen skulle städas, så det kanske är sista chansen att se fadäsen...
KGS 2012-01-15 23:41
Det flimrade förbi en massa rävar. Hade de tagit bort dina? Vet inte om jag hann se någon icke Bruno fast jag ansträngde mig.
Lasse.K 2012-01-16 03:39
Hej KG, Bernt och alla andra!

Eftersom SVT av förklarliga skäl tagit bort originalversionen med Bernts fantastiska bilder så kan du se dem här: http://www.youtube.com/watch?v=l1lnRpAWHNA

Jag tog mig friheten att lägga ut SVT fadäs, den ligger inte offentligt utan ses bara via länken ovan.
- Hoppas ingen tar illa vid sig...

Ha det gott /Lasse
Jungis 2012-01-16 07:49
Nej hela orginalversionen är inte redigerad än.
En bild är med fortfarande 45:39 in i programmet.

Här kommer en länk:
http://svtplay.se/v/2673902/antikrundan/del_1_av_12
Jungis 2012-01-16 08:13
Eftersom det inte går att regigera sitt inlägg så får det väl bli ett nytt.

Vill bara säga att hela originalversionen går fortfarande att se på SVT play.

http://svtplay.se/v/2673902/antikrundan/del_1_av_12
Lasse.K 2012-01-17 03:05
Hej Mats!

Nu är iaf. alla rävarna borta från originalversionen som ligger på SVT Play som du länkar till.

Mvh /Lasse
mindgem
Dina rävbilder är fina men de är definitivt inga Bruno Liljeforsbilder :)

Men du borde tvinga SVT att rätta sitt misstag genom att säga länken till din sida eller liknande i TV så får du trafik och pengar från annonsintäkt.