Om samvete, ovanligt lite kondensstrimmor och gammal film.

För ett par år sedan bestämde jag att nu är det flygfärdigt. Anledningen heter Alvar-Thilda-Sixten-Idde-Loa-hedda-Nils. Jag tänker gå till deras familjehistoria som en farfar/morfar som åtminstone gjorde lite grann för att underlätta deras tillvaro. När de i sina medelålderskarriärer har att arbeta med problem som min och tidigare generationer har ställt till med. Vad gäller flyget tänker jag att det var kul så länge det varade. Jag tänker också att det huvudsakligen vegetariska köket är godare, och är en roligare utmaning i köket. Och lite annat. Jag väljer att lita på 97 procent av forskarsamhället i miljö och klimatfrågor. (Oavsett vilken fråga som dyker upp brukar det alltid landa vid att två tre procent av forskarna har en avvikande mening. Inte helt klarlagt varför.) Och jag hejar på alla Gretor och de massor av unga människor som tar till det fredliga vapnet som står dem till buds, nämligen strejk och protest. 
Och idag syns inga kondensstrimmor. Men det är förstås inte takeoff- landing på Arlanda vid tiden för denna bild. Det mörka nertill på bilden är en bit av rikets bästa åkermarker. Med högsta bonitet. Där är det dumt att bygga köplador och lägga asfalt. Vrider man blicken 90 grader vänster ser man förskräckelsen. 
Idag prövar jag åter ett nyköpt, begagnat Fuji 23/ 1.4 och det är väl inte riktigt den här typen av motiv det objektivet är ägnat, åtminstone inte i min arsenal. Men det är ett trevligt objektiv som jag förväntar mig mycket nöje av. Och när jag sitter framför datorn och bearbetar den här bilden så kommer jag osökt att tänka på den där svartvita diafilmen Agfa Diadirect. Nån annan som minns den?
Och så ser jag vårens första trana. På väg norrut. Men den blir det ingen bild på. Med ett 23mm.

Inlagt 2019-03-19 14:16 | Läst 1030 ggr. | Permalink
Så lätt det är att bli missförstådd. Jag är helt på det klara med att vi måste få en ändring till stånd och attväxthusgasutsläppen radikalt måste minska. Vi har sen flera år slutat flyga, vi äter allt mindre kött men jag är inte värst intresserad av att visa hur duktig eller dålig jag eller min nästa är. Bilkörning är en svag punkt som så ofta i landsbygden. Bor man i storstadsregionerna finns alternativ, dom är få och glesa på landet. Det jag vänder mig mot är pekpinnarna, politikerföraktet, att symbolerna får större uppmärksamhet än diskussion om åtgärderna. Industri och energialstring står för 40% av de globala utsläppen av ghg, jordbruk för 20%..Flyget står för 1,5 %, allt globala siffror 2012, de senaste jag kunnat hitta. Kärnkraft är en uppenbar möjlighet som skulle kunna ge stor effekt och borde diskuteras, likaså kommunikationer på landsbygden. Jag skulle kunna räkna upp mkt mer konkret som borde diskuteras, det minsts jag är är ointresserad av att lösa problemet. Symbolerna däremot är jag inte intresserad av, inte heller föraktet för politikerna och folket som inte gör rätt.
Svar från mombasa 2019-03-19 17:06
Hej. För min del tror jag inte att jag missförstår din blogg. jag är heller inte ute efter pekpinnar. Jag passar på att skriva, så här gör jag, så här resonerar jag. Andra tänker annorlunda. Min son bor på landet och behöver naturligtvis bil. Jag vill gärna se en befolkad landsbygd så han och hans familj får väl helt enkelt ha bil. Nu har de en ganska gles busslinje också, och de tänker förnuftigt angående resande. Alltså förnuftigt i förhållande till sina plånböcker, tid och miljö. Vad värre är att den mesta biltrafiken i landet sker i tättbefolkade storstadsregioner, ställen där det faktiskt skulle kunna gå att minska privatbilismen ganska radikalt med olika lösningar. Ett av våra barn håller på med ett forskningsprojekt, vid Göteborgs Universitet, om mobilitet i storstäder, alltså hur storstadsmänniskan löser sina vardagsbestyr med hämta,lämna, handla ta sig till jobbet och så vidare. Det är mycket intressant att höra henne berätta.
Det blev mycket gliringar och ståhej när elcykelbidraget infördes. Och visst, en hel del mindre nogräknade människor försökte snabbt använda det för egen ekonomisk vinning. Men ser man till beslutet som sådant.var det ett rätt tänkt incitament till att få fler i storstadsregionerna att skippa bil till förmån för mindre avgaser och förmodligen också i det långa loppet en bättre hälsa.
Vad gäller flygandet så stämmer dessvärre inte 2012 års siffror av olika anledningar. Man hade inte tagit med i beräkningen höghöjdseffekter, den infrastruktur som omgärdar flygandet. I Sverige som är ett förhållandevis litet land, även om man gärna vill framhålla det som långt, har inrikesflyget ökat högst väsentligt de senaste åren. Men så är det också kraftigt subventionerat och bär inte tillnärmelsevis sina egna kostnader. Utrikes förströelseresor har också ökat högst väsentligt. Och som du skriver, det finns minst en miljard av jordens befolkning där det här är icke-frågor. Så i mycket handlar det också om fördelningsfrågor. Om befolkningspyramidens överdel kanske ska minska sin konsumtion en aning till förmån för de som inte har.
Jag håller med om att vi inte ska moralisera i de här viktiga frågorna. Vad vi känner är en sak, och vad vi kan mäta oss till är en annan. Men det är så klart bäst om vi ägnar oss till att tänka. Och ett substanslöst politikerförakt leder ingen vart.
Men nu ska vi också glädjas åt tofsvipan som dök upp idag. Och den första tranan. Det blir nog vår i år igen!
Ha det gott!
Gunnar S
ehrsa 2019-03-19 17:31
Alltid intressant med dessa frågor! Vill bara flika in frågan om 'bilisterna' här i Stockholm, sett från mitt perspektiv som bussförare i 'kollektivtrafikens tjänst' i nästan 10 år här i Stockholm och straxt söder därom. Allmänt så sägs det internt i branschen att det är bilisterna som räddar kollektivtrafiken.. Stockholms kollektivtrafik är inte i närheten av att klara den mängd med resande som skulle behövas varje dag om alla bilister ställde sina bilar och istället åkte kollektivt.. Det skulle bli kaos varje dag!
Hälsn!
Svar från mombasa 2019-03-19 18:57
Nä, det går nog inte att stänga av biltrafiken på en gång i storstäderna. Men just i de här frågorna finns det mycket intressant forskning som förhoppningsvis kan hjälpa till med att bygga tillbaka en fungerande infrastruktur. Med jobb, boende och allt i livet på ”rätt ställen”. Och det utan att göra intrång på människors frihet och integritet.
Khalad 2019-03-19 20:56
Tack för trevligt och utförligt svar Gunnar! Har inget emot en riktig diskussion så länge samtalstonen är rimlig, som jag tycker den är här (gäller såklart Jans inlägg också). Uppfattar med ditt svar också att vi kanske inte skiljer oss alltför mkt, även om vi heller inte tycker lika eller betonar alla aspekter på samma sätt. Såklart gäller inte flygets siffror för 2012 idag, just flyget är jag övertygad om kommer fortsätta öka väsentligt, även om vi helt skulle sluta flyga i eller från Sverige. Airbus har beräknat att kinesiska bolag behöver beställa 6000 nya flygplan de närmaste 20 åren och globalt har irländska flygleasingbolaget Avalon beräknat att 43 000 nya plan de närmaste två decennierna. Jag befarar att både internationell politik och demokratierna i många av de nuvarande demokratierna kommer ställas för hårda prov de närmaste decennierna. Ändå är jag optimist och tror vi kommer kunna vända utvecklingen, människans flexibilitet och uppfinningsrikedom är större än de flesta tror, hälsningar/ Björn
Vad härligt med en Trana på väg norrut! Jag har inte sett någon än, men det är inte alltid jag gör det heller.. är inte så ofta på rätt plats för att se dom! Heder åt dig som minskat rejält med onödiga koldioxidutsläpp på detta sätt! Det är nog det bästa man kan göra som enskild människa 'för jordens klimat''.. Själv har jag nog också gjort min sista flygresa, säger 'nog' för jag har inte 'facit' på detta än.. Det är 12 år sen jag flög senast, innan dess var det en period när 'vi' flög ganska mycket, men det var egentligen inte alltid så kul.. och alltid för varmt.. lite som förra sommaren var här i Sverige.. Även 'långresor' till Thailand förekom då.. Har ingen bil sedan 11 år tillbaks, det är för svårt (och för dyrt) att parkera här på Södermalm. När jag ändå vill ha en bil så brukar jag hyra tillfälligt, eller nån vecka eller två.. Fotade en hel del analogt från 1980 och framåt men minns inte Agfa Diadirect.. använde mestadels Kodachrome eller Ektachrome vad jag minns..
Hälsn!
Svar från mombasa 2019-03-20 17:38
Ja, jag har svårt att förstå de i min (vår?) generation som envisas med ett kostsamt leverne. Vi hade turen eller vad man ska kalla det att leva i just den där parentesen när det gick att flyga och ohämmat se världen, köra runt med bensinslukande men ack så vackra amerikanska bilar. Jag kan egentligen inte se det som någon försakelse ens.
fast Kodachrome saknar jag.
Ha det gott
Gunnar S
Ingen vill ju gå med på sänkt standard, allra minst våra makthavare och det kapitalistiska monopolet, Jag menar vad behöver vi egentligen för vår faktiska dagliga överlevnad. Till att börja med så skulle aldrig så lite skulle göra skillnad.
Svar från mombasa 2019-03-20 17:28
Läste någonstans för ett tag sedan att om vi återgick till den standard som rådde i Sverige under försa halvan av sextiotalet vore saken kirrad. Sant eller inte, men levnadstandardsänkningar behöver inte vara så dramatiska.
ha det gott
/ Gunnar S