Den nödvändiga oskärpan.

För någon månad sedan tog jag den här bilden. Den har legat på mitt skrivbord sen dess. Jag tror att den går att läsa på flera sätt. Ingångströskeln är ganska hög, Oskärpa ligger inte riktigt i den fotografiska  tiden. Men den är antagligen en solitär. Inget att upprepa för ofta.

Oskärpan och andra brister måste ha det perfekta att spegla sig mot. Det är där konflikten uppstår. Och då menar jag det dramaturgiska begreppet konflikt. Motsättningen. Och att läsaren har så mycket på fötterna att den förstår konflikten. 

Inlagt 2020-10-23 21:52 | Läst 1188 ggr. | Permalink
Kul bild - 1,2 person med 1,5 par fötter varv 1 fot i högklackat.
Måns H 2020-10-24 11:16
PS: Sen jag läst Bengts mer utförliga kommentar vill jag förtydliga min egen korta. Jag blev glad över att titta på bilden! Inte helt lätt att förklara, men den där högklackade skon som oförmodat sticker fram och saknar motsvarighet längre bak, den får mina mungipor att åka upp varenda titt!

Och att man kan jämföra med mer triviala fyra fötter på två personer längre upp i bilden bidrar på sitt sätt.

Tack Gunnar, tack Bengt!
Svar från mombasa 2020-10-24 11:34
Hej
Kul att du noterade det där med tre fötter. Och att bilden får mungiporna att åka upp. Då är bilden inte betydelselös. Ett gott skratt förlänger käften om man får citera Oscar Anderson OA.
Ha det gott
/Gunnar S
Hej. Svar på bloggarna blir offtare lite "Kul, bild" Ha ha Han borde:)..Jag klandrar inte Måns inte på något sätt.
Hur mycket tid tar vi på oss att kolla en bild, och vad vill fotografen förmedla? Eller är vi inte tillräckligt starka, för att vi ska stanna upp, vid bilden?
Jag har ibland eller ganska ofta eller nästan alltid tagit, och tar bilder, som jag tycker speglar allvar lycka, eller på något sätt ska ha någon form av budskap men fått märkliga komiska kommentarer om en rolig figur. osv.
Din bild, oskarp som här förmedlar en bild som väcka tankar, och fördjupning. Varför blir en sådan bild bra medan en oskarp semesterbild anses misslyckad? Jag vet varför.
Bengt H.
.
Svar från mombasa 2020-10-24 11:29
Hej och tack för din kommentar som satte i gång lite fortsatt tänkande i mitt huvud. Det är min tro att bilder mottas olika beroende på var och hur de publiceras. Jag antar att läsaren på FS oftast är mer tränad i att läsa bilder i det att anledningen till att överhuvudtaget vistas på FS är bildintresset. Samtidigt kan det finnas en skillnad i hur vi läser som stavas generation. Och det kan nog vara intressant att gräva lite mer i.
Ha det gott
/Gunnar S
Intressant och ovanlig bloggläsning!
/B
Svar från mombasa 2020-10-24 11:38
Tack för titten. Det handlar så mycket om teknisk perfektion idag att vissa andra berättarkomponenter hamnar i skymundan. Men man säljer inte nya kameror med oskärpa.
Ha det gott
/Gunnar S
Kul och intressant bild som väcker tankar. En trebent hermafrodit rör sig å stadens gator och torg. Jag tycker att du har poäng i att det måste finnas något slags konflikt i en bild för att göra den intressant.

Hälsningar Jörgen
Svar från mombasa 2020-10-24 19:00
Hej och tack för kommentar. Jo det är så sant att en bild behöver en konflikt för att bli intressant. Dessutom kan en enskild bild stå i konflikt med andra bilder. Det tysta samtalet som olika bilder i bildflödet ”ägnar” sig åt. Det är ofta så att en enskild bild får mer kraft och styrka av att möta en annan bild. På sjuttiotalet talade man ofta om den polariserande metodiken i bildundervisningen. Genom att ställa bilder med diametralt olika betydelse ökade man slagstyrkan hos bägge bilderna.
Ha det gott
/Gunnar S
En svartvit bild. Kan det vara emulsionen som släppt på några ställen? Det finns en spänning i bilden som kan bero på den triangulära kompositionen? Det finns en riktning i bilden från nedre vänstra till övre högra hörnet som framhävs av linjer. Oskärpan förmedlar brådska,
kroppar som är på väg
Svar från mombasa 2020-10-24 23:54
Hej. Jag tycker att du gör en väldigt bra läsning av bilden. Helt i linje med mina bildberättande intentioner.. Alltså bra, att den stämmer med min tanke vid avsändandet. Vilket bara innebär att jag så att säga fått bekräftelse på vad jag ville ha sagt med bilden.
Bilden är digital. Så fotograferar jag numera mestadels. Jag använder nästan alltid ett objektiv motsvarande 35mm. Eftersom kamerans sensor medger en ganska fri beskärning av filen utnyttjar jag det, Det blir så att säga att jag byter brännvidd i förstoringsapparaten. Ett ”35mm negativ” klarar idag en beskärning upp mot förmodan ”135mm” utan att tappa allt för mycket kvalitet.
Ha det gott
/Gunnar S