Åka båt

Vi tar en tur med S/S Blidösund, en av landets få kvarvarande koleldade ångfartyg. Till Svartlöga den här gången. Där ute träffar vi ett par konstnärer och pratar bild. Svartlöga by har något speciellt i lugnet och luften. Svårbeskrivligt men högst behagligt. Och mycket elände hamnar i bakgrunden när vi sitter på en mjuk klipphäll med vår matsäck och samtidigt iakttar en hord tärnor med sina ungar på det närmaste strandskäret. 
   Och åker man ångbåt är ett besök i maskinrummet nästintill obligatoriskt. Där är det trångt och ljudligt på ett mycket rytmiskt sätt. Speed-shuffle är rytmen. Ett tillfälle att skruva på 12mm aps-c. Så glömmer jag naturligtvis att fråga eldaren om namnet.

Ett sätt att flera sätt åka båt. Och att reflektera lite över stockholmarnas sentimentala vemodighet över sitt närområde; Stockholms skärgård. (Och jag som inte ens är stockholmare.) Något att rent av återkomma till nån gång. När andan faller på.

Att glädjas åt; Ungrarnas ohörsamhet vad gäller Prideparader.

Inlagt 2025-06-29 20:29 | Läst 799 ggr. | Permalink
Lena Holm 2025-06-29 20:38
Kan hålla med om att man måste se maskinen om man åker ångbåt. Det gäller även för mej som inte ens är särskilt intresserad av maskiner. Det är något med rytmen :-)
Hälsningar Lena
Svar från mombasa 2025-07-01 16:50
Ja visst, shuffle, chiikataka-chiikataka. det är stort, det är mätare och spakar och lite koldoft över det hela.
/Gunnar S
Benganbus 2025-06-29 22:58
Maskinrummet är viktigt på en ångbåt! Även att gå ned i och titta! Och prata med eldare/maskinist! :)
Kommer ihåg när jag arbetade på Djurgårdsfärjan 1958, vid nästan varje vända till Allmänna gränd fick jag kuta upp till ett ölcafe för att köpa öl till eldaren/maskinisten! Senare på eftermiddagen blev reaktionstiden litet längre mellan maskintelegrafen och responsen från masinrummet! :)
/B
Svar från mombasa 2025-07-01 16:52
Ja, utan maskinrum blir det väldigt lite ångbåt :-) Kul minne från Djurgårdsfärjan. Räknade skepparn in den längre responstiden i manövrerandet?
/Gunnar s