Lite granna mer om gatufoto och om resandet

Vad gäller rikedom och gott om pengar så klår Bologna Rom med ett par hästlängder. Bologna som till för fem-tio år sedan fick vara en halvstor universitetsstad på Poslätten har nu blivit en turistdestination till alla affärsinnehavares stora glädje.

Bologna är rimligt stor för att strosa runt i. Matmarknader ligger alltid på topp i vår värld. En tacksam stad för en gatufotograf kan tyckas.

Från Bologna och hem blir det flyg. Senast vi flög var för sex år sedan, en tvungen enkelresa Paris-Stockholm. Det är ur klimatsynpunkt ok att flyga en enkelresa den här gången. Även om vi föredrar tåg hela vägen. Flygets miljöpåverkan går inte att resonera bort. Det är ju inte bara själva flygningen som är klimatbelastande. Hela infrastrukturen runt flygandet måste räknas in. Och det faktum att för att systemet ska fungera måste det hänga en kärra i luften hela tiden. De förstår nog de flesta som tagit sig till en flygplats och iakttagit den oförblommerade köphysterin i transithallarna. Bara den mängd plastpåsar som genereras...
   Om man åker tåg hamnar man i städernas centrum. Järnvägsstationer ligger märkligt nog alltid i städernas mitt. Att kliva på ett tåg, eller kliva av går som alla vet mycket smidigt. Att debarkera ett flygplan är en betydligt knepigare operation, vet alla som flugit nån gång. Flygplatser ligger sällan centralt. Att flyget sällan är i tid är en annan sak. Det är lite mer ungefär. I tåg kan man röra sig, göra några armhävningar om andan faller på, ta en sväng till bistron om det finns. I en flygkabin sitter man där man sitter. Trångt. I en tågkupé kan man försjunka i det förbiilande landskapet. Resan blir en sak i sig. Åk mer tåg! Det är ett bildmässigt sätt att resa som inbjuder till fotografi.

Inlagt 2025-10-06 18:06 | Läst 452 ggr. | Permalink
Frekeman 2025-10-06 20:31
Inte så mycket om gatufoto som man förväntar sig när man läst rubriken. Men desto mer om nåt som inte har så mycket med fotografi att göra. Jag har egentligen inget emot att man i bloggarna ger uttryck för annat än fotografi men tycker att man kanske borde fokusera på det senare i sina inlägg (kanske med 80% till 20% ratio?).

Jag tror, utan att egentligen vet säkert, att det är miljömässigt bättre att åka tåg än att flyga. Men, jag kanske inte oroar mig så mycket om flygandet som du och flera andra verkar göra. Att man skall se till helheten för att jämföra färdsätt låter rimligt men fler av detaljerna du tar upp låter inte så övertygande på mig. Plastpåsar används väl t ex också om man skall köpa spriten på Systemet eller i en matvaruaffär (om man lever i ett fritt land!). I en flygkabin sitter man där man sitter men man kan ju faktiskt resa sig och spatsera lite i gången om man känner för det. Och sen sitter man ju inte lika länge som om man skulle åka tåg.

Jag tycker från egna erfarenheter dessutom att flyg ganska ofta landar tidigare än utsatt tid och sällan är försenade. Och, oavsett en eventuell försening så brukar flyg oftast slå tåg vad gäller restid, inte sant? Vad gör ett par timmars försening från Köpenhamn till London jämfört med hur långt det skulle ta att åka med tåg?

Slutligen så tycker jag om att åka tåg – för en ca 10 år sedan tog jag Eurostar till Paris fem år på raken. Hyfsat snabbt och smidigt. Men, hur tar man tåget till New York?

Mvh
Fredrik
Svar från mombasa 2025-10-06 21:54
Hej Fredrik
Det förvånar mig inte så mycket att du var först på tråden. you're welcome. Vad jag själv konstaterar är att den här resan blev fotografiskt mer av ett slags flanörfotograferande. Men det var trevligt ändå. Och att Såväl Rom som Bologna nog är trevliga platser för gatufotografi, och nås med tåg. Så länge vi är i Europa fungerar tåg alldeles utmärkt, och har uppenbara fördelar vad gäller direkt ankomst till städernas centrum.
Plastpåsar var ett exempel, men du förstår antagligen att en flygplats är inte bara en landningbana, den är hangarer, verkstäder, motorvägar, taxisystem. Ibland kloka tåglösningar som Charles De Gaulle och i viss mån Arlanda. Nej, det går inte tåg till New York från Europa, så gatufotografen får hålla igen lite grann.
Likväl får den soltörstande turisten hålla igen sina resor till Thailand eller spännande resor jorden runt. Tråkigt. Ja men det är bara att gilla läget.
Min erfarenhet är, bortsett från Svenskt tågsystem fungerar Europas tågsystem alldeles galant. Sex minuter delay är sex minuter. Varken mer eller mindre. Flyget däremot. Tjugo minuter försening från Bologna blir två timmar försening i Zürich och en snordyr taxi från Arlanda. Så jobbar inte tåget.
Tåg är miljömässigt vida bättre än flyg. Det är jättenkelt. Spårväg är otroligt mycket energieffektivare än att bränna massor av fossilt bränsle för att komma upp till tiotusen meter och sedan i bästa fall ”glidflyga” ner till destinationen. Med stålhjul och skenor är varje nedförsbacke en energivinst.
Fotografi, oavsett syfte är och har alltid varit förknippat med resor. Det är det jag vill uppmärksamma.
Svar från mombasa 2025-10-06 22:22
läs gärna hela min bloggtråd om en resa in Europa. /Gunnar S
Frekeman 2025-10-06 22:36
Tågen i Storbritannien har problem. Vissa sträckor har till och med förstatligats. Får se hur det går. Mina tåg in till London har tagits över av staten på nåt sätt. Var egentligen inget stort fan av hur det sköttes innan och är väl lite osäker på hur pass väl marknadskrafterna tilläts fungera när ett bolag vinner ett "monopol" för en viss sträcka under ett antal år. Av princip är jag ju emot att staten skall bedriva företagsverksamhet men jag hoppas ändå att det kommer att funka okej. Inga större förseningar har ägt rum ännu men vid ett tillfälle så var tåget så otroligt smutsigt att jag hade en stor utmaning att finna ett säte som jag ville sätta mig i. Helt ofattbart. Sen har man också under sommaren ställt in vissa tåg med flit för att de inte utnyttjas tillräckligt. Drabbade mig en gång. Vi får se.

Ja, Sverige tågproblem har jag läst om. Men jag har också sett rapporter om tyska tåg som inte lever upp till de traditionella förväntningar man har på det landets infrastruktur.

Hursomhelst, jag åker gärna tåg när det funkar men har inte heller nåt emot att flyga då och då.

Och visst, resande och fotograferande är en utmärkt kombination. Men, om du tror att den här gatufotografen kommer att hålla igen just nu så kommer du att bli besviken. New York är inbokat igen är jag rädd! :-)

Du, glömde att fråga i mitt ursprunglig svar om hur det kan komma sig att flyg tillbaka är okej miljömässigt? Vore det inte bättre ändå med tåg tillbaka också?
Svar från mombasa 2025-10-07 09:58
En enkelresa inom Europa var sjätte år håller sig väl inom klimatmålen. (källa KTH). Vi hade nog tagit tåget tillbaka den här gången också om inte annat hamnat emellan.
/Gunnar S
Benganbus 2025-10-06 21:16
Bologna e fint! Med arkader som e nästan fyra mil långa! Det är gatufotomiljö! Vi såg en film på stora torget där för en femton år sedan, La dolce vita! :)
/B
Svar från mombasa 2025-10-06 21:59
Bolognas arkader låter en gå torrskodd i höstregnen. Piazza Maggiore är en miljö värd att fotograferas.
/Gunnar S