Omvänt perspektiv
Manipulera bilder är en gammal konst
På väg hem från fjäll. E4an söderut. Det blir värre men då är vi hemma i soffan.
Och några fjällbilder som så att säga har lämnat fotografistadiet och gått över till något annat. Fotobaserade bilder kanske man ska säga. Att åstadkomma en bild som den nedan är idag mycket enkelt. Innan digitalbildens intåg var det lite knepigare, en reprokamera, alltså en dedikerad pjäs med en totalvikt sällan understigande 90 kg, och ortokromatisk film underlättade för att skapa ett underlag för offset eller silkscreen.
Ett gammalt Photoshopfilter som fanns med redan i 3.0 var stansa ut. Det påminner mycket om det gamla vektoriseringsprogrammet Adobe Streamline om det är någon som kommer ihåg det. Stansa ut kunde man med fördel använda för att skapa underlag till vektoriserade bilder för att sen gå vidare med bilden i program som Illustrator. Och det ska sägas, ville man få till bilder med bra stuns och lite mer än bara en effekt fick man tänka efter både en och två gånger. Men rätt kul var det. ( Och frågan är om jag är villig att slumpa bort proceduren till nån AI-generator. Nä, kan själv.)
Fjällpaus
En vecka i Bruksvallarna. Fjällpaus. Lite granna onödigt naturskönt som vi säger. Iphone, lättare ryggsäck. Eller lättja.
Automatåldern
"…Vi upplever ju nu en verklig revolution inom foto, tekniken, automatåldern blir inte bara tillgänglig
för amatörfotografen utan också yrkesfotografen och den avancerade fotografen börjar kunna ut-
nyttja automatiken och den förenklade allmänna fototekniken. Detta gör, att de fototekniska om-
rådena som lämpar sig för en fototidning med populär inriktning blir allt färre. Det börjar helt en-
kelt bli alltför lätt att fotografera. Allt gammalt snack om framkallning, filter och exponering kan
vi med det snaraste kasta på sophögen. Mörkrumsknåparna blir allt färre. Det är bara att konstatera
och acceptera. Det har vi ännu inte fått riktigt klart för oss. Varken vi på Populär Fotografi eller
de andra fototidningarna. Vi beter oss stundtals som åsnor mellan hötappar. Vi skriver om problem
som egentligen inte alls existerar längre, och vi gör det på grund av villrådan och oförmåga att finna
alternativ i automatåldern." (Jan Olsheden om Populär Fotografi. Fotografisk årsbok 1968)
Jodu Jan Olsheden, du skulle bara vetat.
(FujiXpro1 23mm 2.0. Stranden, Sète. Bild som det numera heter, för uppmärksamhet.)
Dagnyfika på Fågelsången
Ett litet trevligt konditorisällskap en grå dag i början på mars.
(Med ett helmanuellt 12 mm 2.0 för aps-c störtar linjerna runt som de vill även om man försöker räta upp perspektivet. Det är rätt kul och kanske lite av poängen med vidvinkliga objektiv.)
Visuell tradering, var börjar man?
För ungefär femtiofem år sedan läste jag en artikel i februarinumret 1969 av tidningen Foto. (Jag har tidningen kvar.) Anders Petersen " Mina bilder är äckliga", tredje resan till Hamburg och St Pauli. Jag hade sett en del tidigare bilder av Petersen men i den här stunden var det som att jaget mötte bilden, påståendet, berättelsen och det gick upp för mig att bilder inte behöver följa KW Gullersnormen. Att det finns utrymme för det fula också. Så alltså även i fotografi. Att det fanns fult och äckligt i annan konst var nu ingen nyhet för mig. Den moderna konsten hade släppt taget om den vackra realismen och naturalismen långt tidigare. Att det fanns flera sätt att göra bild, och att se bild var en upplevelse i sig. Geten på Moderna granne med en racingrön Lotus formel 1. Eller Niki de Saint Phalle; Hon, ett allkonstverk 1966. Francis Bacon, Lucien Freud med mera, med mera. Konstigt vore om fotografi inte var kapabelt det också. Tänkte en femtonåring om konst, bild och fotografi. Och det var ju fotografiet också, kapabelt alltså.
(Övergiven padelbana. Januari 2024 Nikon F 24/2.8 Fomapan 200.)
Nu kom jag aldrig att i något avseende som helst bli en Petersenefterföljare. Jag traderade varken bokstavligt eller bildlikt, men jag förstod att alternativet fanns.
(Tjockan ligger tät. Xpro2 18-55) Fotografi som ett nödvändigt ont.
Och här är uppslaget och artikeln. Inser att jag har skrivit om det här en gång tidigare. (https://www.fotosidan.se/blogs/omvantperspektiv/betydelsefulla-bilder-191011.htm)







