Betydelsefulla bilder. 191011

Det har gått en vecka av ofruktsamt fotoliv. Inget processfoto. Hösten flammar och naturen öser skönhet över näthinnan. Men, nä...ja, så kan det vara ibland.
Ett utvidgat källarförrådsbesök, i akt och mening att ha hitta nån liten jätteviktig småpryl i segmentet grafik leder in i en packe fototidskrifter och så är man obönhörligen fast. Bläddrandet, ett ett tidskrävande fördriv. Och det här numret av FOTO februari 1969. Ett Hamburgreportage av Anders Petersen, en ung sådan. Och min minnesbild av just det här numret av tidningen.
Som uppvuxen i ett hem där bildkonst och konsthantverk, däri inbegripet foto, stod högt i kurs var jag inte främmande för alla möjliga sorters bildmässiga uttryck. Jag var på något sätt en med tanke på min ålder en jämförelsevis van bildbetraktare. Så bildspråk som Anders Petersens var mig inte främmande.
Men det är ofta så att man vid något tillfälle blir extra receptiv för något. Det kan handla om en utökad förståelse. Att man i någon mån förstår och kan läsa hela undertexten. Att läsa hela berättelsen. I motiv, plats, teknik, grovkorn, pressat svartvit, fotografens upplevelse och vad fotografen egentligen vill berätta. Om fotografens uppsåt.
Men det var kanske just i mötet med de här bilderna, och inte minst texten, som min ungdomliga bildsyn och bildvärld gjorde ett kvalitativt språng. Här lade jag ihop pusselbitarna. Vill jag gärna tro.

Inlagt 2019-10-11 13:40 | Läst 1696 ggr. | Permalink
Känns igen. En bra text till ämnet i fråga.
- hawk
Svar från mombasa 2019-10-12 16:32
Tack. Perioder av låg fotoaktivitet kan delvis botas med djupdykningar i gamla fototidningar och böcker.
Intressant!
/B

Ps. Känner igen det där i "städandet", och att fastna i intressanta saker! :)
Ofta e det ett intressant fastnande! Även om någon annan i hushållet undrar vad jag håller på med så länge! :)
Svar från mombasa 2019-10-12 16:33
Jovisst, men det är en mycket viktig syssla får man med viss emfas hävda där nerifrån källarregionerna.