Kameror och villhöver

(Annons i Fotografisk årsbok 1966)

Som de flesta fotografer drabbas jag av villhöver då och då . Det är ju som bekant väldigt viktigt med någon ny utrustningsdetalj, kamera eller objektiv. Skenande inflation och dyrtider till trots.
   Forskningsresande var ju en möjlig eller tänkbar yrkeskarriär när man var en liten pojk. Sten "Min far var kannibal" Bergman behövde väl efterföljare. Världen behöver forskningsresanden, eller hur? Och då var en Zeiss Contarex  så klart ett självklart val vad gäller utrustning. Någon som ägt eller handskats med en Zeiss Contarex? Tung, pillig, omständig är sammanfattningen. En fotografisk dinosaur. Hur vet jag det? En källarloppishandlare i mitt närområde tyckte att jag definitivt behövde en Zeiss Contarex. Jag höll inte med, särskilt inte till det priset, som var löjligt högt men kanske rimligt för en samlare. Men jag vill ha kameror som är användbara, som fungerar på alla plan.  Annonsen är från 1965 och de senaste forskningsresorna gjorde Sten Berman till Japan och då kan man ju fundera varför han inte valde Nikon till exempel. Han var ju där. Men så är det när man är influencer som det heter numera och har ett avtal.
   Däremot, inväntas nu ett paket från Sapporo, med mellanlandning i Nagoya ( vad får man inte reda på i mailen som duggar in i boxen) en Nikon F Photomic, silver, inte svart. Svarta kameror nöts på ett mycket snyggare sätt men den jag hade en gång i tiden var också silver och någon måtta på fåfängan får det faktiskt vara. Jag sålde min F och en massa andra grejer när planen med livet fick en törn och kontanter blev en viktig bit i pusslet.
   Jag föredrar egentligen det digitala fotoarbetet men en fot i det analoga, nja på nåt sätt ändå. Det blir liksom komplett.

Idag gatufotografi. Fuji Xpro2 33/1.4 en bra kombo. Så kan jag ju bara inte låta bli en sväng i Silver Efex och en vässad Tri-X simulering.

Inlagt 2023-03-19 21:25 | Läst 983 ggr. | Permalink
Jo´rå - jag kan till och med ladda och använda Contarex utbytbara bakstycken. Där hade den kameran en klar poäng på filmtiden. Man kunde till ett och samma kamerahus ha många bakstycken med olika filmer - och byta var som helst i filmrullarna.
Annars var den kameran en jättelik grotesk ingenjörsdröm. Runt 1960 gick man från den lilla eleganta smidiga mätsökarkameran Contax IIa till detta monster. Saken tuffade på förvånande länge - mest på grund av Zeiss grundmurade renommé, men sedan gick det i putten så rejält att det tog med sig Zeiss hela kameratillverkning i graven.

Både Contarex och Nikon F har sin grund i de spegelreflexkameror som den ursprungliga och östra delen av Zeiss tog fram strax efter kriget (innan det blev Östtyskland). I japan fattade man galoppen med den enögda spegelreflexen - hos Zeiss i Västtyskland gjorde man det inte.
Svar från mombasa 2023-03-21 21:39
Outgrundliga är fotografiets utvecklingsvägar.
/Gunnar
Det låter som ett spännande paket är på ingång! :)
/B
Svar från mombasa 2023-03-21 21:46
Spännande men rätt sorts batterier kostar en slant. Fast det visste jag redan innan.
/Gunnar s
Snyggt porträtt på Bergman. Jag letade i minnet och på nätet. Hittade porträttet med lite tydligare signatur, dock inte upphovsateljén.

Länk:

https://porträttarkiv.se/about

Där finns typ 800 000 porträtt mer eller mindre sökbara. Det mesta verkar var kopierat från andra källor, det står inte vilka. (I alla fall inte så att jg hittar källan)
Svar från mombasa 2023-03-21 21:48
Tack för länk men den verkar inte fungera riktigt.
/Gunnar S
Kul läsning.
Tänk att det svängde så fort. För några år sedan var det knappt någon som tittade åt gamla rekorderliga analoga kameror.

MVH J O
Svar från mombasa 2023-03-21 21:49
Hej. Nä det är rätt märkligt men det finns lite olika dimensioner av fotografi, massbilden och den entusiastiska nyfikenheten i det andra hörnet.
/Gunnar S
Har skrivit en recension av Contarex för Fotosidan: Kanske av intresse för någon? Här kommer den: Zeiss Contarex, den modell som kallas Bulls Eye, ser inte bara märklig ut. Den är egensinnigt konstruerad. När den togs fram, i slutet av 50-talet, var saken klar: Enögda spegelreflexkameror var framtiden när det gällde kameror för 135-film. Mätsökarkameror med utbytbar optik - Leica, Contax, Nikon, Canon fanns, men de hade sina begränsningar. Spegelreflexkameror var både vad proffs och amatörer ville ha i framtiden.

Föregångaren, Contaflex lanserades av Zeiss i mitten av 50-talet. Det var en spegelreflex, men den var inte så avancerad att den kunde ses som en proffsmodell. När Contarex väl kom ut på marknaden hade Nikon tagit fram en kamera som snabbt visade var skåpet skulle stå, som på många sätt visade sig vara överlägsen Contarex. Nikon F lanserades 1959 och blev snabbt en favorit bland proffsen. Leicas M-modeller levde vidare, och klarade sig betydligt bättre i konkurrensen med de framstormande japanerna under 1960-talet.

Vad är då mitt personliga intryck av Contarex? För det första ger kameran ett mycket gediget intryck. Det gäller i ännu högre grad optiken, i mitt fall ett Planar 2/50. Närgränsen på 33 cm är ett plus. Men kameran känns överlag onödigt stor, tung och klumpig. Sökaren är mycket fin och den är mycket lättare att ladda med film än exempelvis en Leica M.

Contarex är byggd kring sin ljusmätare, och den är kamerans stora akilleshäl. Det är nämligen en selenmätare och den blir med tiden opålitlig. Så ock i mitt fall. Men kameran är ju trots allt 65 år gammal. Så vad kan jag begära? Ljusmätaren är kopplad till bländarinställningen som inte justeras på objektivet med klicklägen, utan med en ratt på kameran, med en form av remdrift för bländaren. Mycket udda konstruktion. Det är väldigt lätt att rubba bländaren oavsiktligt.

En annan märklig detalj är att man i vissa lägen inte kommer åt att ställa in alla slutartider. Detta p g a vilket läge filmkänsligheten är inställd på. Men det är ju ett mindre problem och lätt åtgärdat.

Jag har använt kameran tillsammans med en lös ljusmätare. Fungerar alldeles utmärkt, men det är inte snabbjobbat.

När jag började använda kameran öppnade inte slutaren sig på de kortaste tiderna. Men det löste sig efter det att jag motionerat kameran. Det var ju en lättnad. För det finns sannolikt ingen som åtar sig att reparera en Contarex. Det är en mycket komplicerad kamera att skruva i, och hittar man någon lär det bli oerhört dyrt att få det gjort.

Två, icke oväsentliga detaljer, är frammatningen och avtrycket. Frammatningen går inte jämnt, vilket jag är van vid på gamla kameror från den här tiden. Den är dessutom trög. Avtrycket är ganska hårt, och det är ju inte bra med tanke på en viss risk för skakningsoskärpa. Det är möjligt att en genomgång av kameran skulle kunna lösa detta, men det är som sagt inte något som går att motivera ekonomiskt.

Contarex har ett ganska begränsat objektivutbud, och en väldigt udda bajonettfattning. Någon piratoptik finns inte vad jag vet. Men det hindrar ju inte att man kan ha kul med den här kameran. Trots alla egenheter.
Svar från mombasa 2023-04-10 22:16
Hej och tack för mycket intressant läsning. Mina erfarenheter av Contarex är minimala men att de mekaniska lösningarna var fantasifull ingenjörskonst har jag förstått. Kul att du ändå tycks använda ditt exemplar. Gamla kameror påminner en ofta om hur enormt fort och mycket utvecklingen har gått de senaste femtio åren, och låter en fot ändå vara kvar i det ”gamla” sättet att fotografera.
Ha det gott
/Gunnar S