Holy chic. Bilders budskap och lite annat.

Ikväll gjorde jag ett försök att fotografera en uppstigande fullmåne men misslyckades kapitalt med att beräkna var den skulle gå upp. Snopet. Borde kunnat räkna ut vilken grad. Använda kompass och lite sunt förnuft. Shit happens. Holy chic.
Men nu ska det handla lite om bildförståelse. Och nu tänker jag inte så mycket på det som händer bakom kameran utan mer på det som sker när bilden når mottagaren. Vi förutsätter oftast att sändaren,  den som skapar bilden har någon form av kunskap om hur man  producerar en bild. En bild som förhoppningsvis har något att förmedla.
Och om det är kunskap, vad har svensk skola, vår främsta kunskapsförmedlare för del i detta? Vilken beredskap, vilka verktyg för bildförståelse förmedlar läroplaner och kursplaner? Det som faktiskt är svensk skola. Jo visst. Det finns så klart en hel del kunskap att erhålla på andra ställen. Men skulle vi acceptera det om det handlade om svenska språket? Om matematik? Om engelska språket? Knappast. Det är helt enkelt så att bildspråket, som i och med den fotografiska tekniken blivit alltmer viktigt,  saknar det stöd i läroplaner och för all del i alla andra sammanhang också som borde finnas, om man ser till språkens betydelse i kommunikation.
Bild förväntas vara något mottagaren själv kan lösa och själv kan klura ut betydelsen av. Ett förhållande som reklam inte är sen i att utnyttja. Någon emot?
Och vilka verktyg borde medborgarna då ha? (Cliffhanger.)

(bild: Prag. Fuji X10. Rätt igenom Camera raw.)

Inlagt 2020-05-07 23:39 | Läst 1832 ggr. | Permalink
Det finns appar för att hålla koll på månen m.m. :) Visst kan det vara kul att räkna ut saker själv men jag brukar använda andras arbete så långt det går och lägga min energi där det saknas föregångare.

Nåväl, frågan om bildkunskap är intressantare. Jag blev tvungen att googla om det och hittade detta som verkar intressant, och lite hoppingivande: https://www.skolverket.se/download/18.6bfaca41169863e6a65b974/1553966248586/pdf3497.pdf

Ha det gott! /Thomas
Svar från mombasa 2020-05-08 12:32
Hej. Hade jag haft ork i benen hade jag nog fått min måne ändå men det var en del vatten i vägen så omväg var inte lönt.
Skolverkets undersökning hamnade lite grann under radarn när den kom. Och den konstaterade egentligen bara sakernas tillstånd. Den nya läroplanen, framför allt med sin nya, i mycket, oklara bedömningsmodell och en nedskuren timplan framför allt i gymnasieskolan var hetare stoff.
Det utredningen missar, även om det nämns är bild och det utökade textbegreppet och hur man skulle kunna sprida bildkompetensen i andra lärargrupper.
Vill man skaffa sig en bra bild av bildämnet i svensk skola ska man ta sig en titt i LGr11 och timplanen för bild och ställa den mot kursplan och kunskapskrav.
Ha det gott!
Gunnar S