Om behovet av fordon
Det är nåt speciellt med äldre amerikanare, bilarna alltså. Det överdådiga, okänsliga här kommer jag i all prålighet. Ingen blygsel här inte. 65 eller senare. Modell, Calais? Oklart om detta. Cadillac fanns i många varianter. (Lägg märke till mattan under framdelen. Läckande växellåda kan man tänka.)
Drömmen om den amerikanska bilen fanns länge hos svenska folket. Det blev som kronan på deltagandet i Bil-Sverige. Minns pappans besvikelse när en lindblomsgrön Pontiac gled honom ur händerna, det var stort köptryck helt enkelt. Han fick nöja sig med en Ljusblå Plymouth Savoy 54.
Senare, västtyska bilarnas decennier. Och inhemska SUVar. Mätarna på bilistisk framgång. Idag är det en Tesla som mäter framgången. I individens självförverkligande. Som inte har så mycket med praktisk rationell logistik att göra som rimligen borde vara fordons huvudsakliga uppgift. Även en flitigt använd privatbil står för det mesta stilla. Och tar plats. Så även vår. Om nu en femton år gammal Toyota Corolla signalerar så mycket framgång vet jag inte.
Apropos bilar...
(Det fick bli en mjuk lite undflyende färgredigering. Kontrastlös och nerskruvad mättnad. En liten gnutta gaussisk oskärpa. Fuji Xpro2 23/1.4)


En totalt onödig hobby tycker nog många, men jag gillar att nån tar hand om det som redan producerats och får ut lite glädje av det.
Kul att du beskrev redigeringen. Använd Haze-filter tänkte jag innan. Med "förstoring", d v s att bilden visas tekniskt okej, blev den rätt så fin! T o m mattan syntes.
Hej. Tack för kommentar.Nej inte så mycket skada annat än att de tar plats, och har tillverkats någongång. Att de tar plats är ett problem i städer. Mycket mark som skulle kunna användas till annat går åt för biluppställningar. Men väldigt många bilar i storstäder rör sig lite grann varje dag och då behövs gator och trafikleder dimensionerade för det. Antag att man lagt pengarna som går åt till förbifart Stockholm på ett genomtänkt kollektivtrafiksystem för de sträckor som är inblandade.
Bevarande av teknik och designhistoria tycker jag är viktiga saker och alls ingen onödig hobby. Men cruisinglivet utmärker sig nog inte i stort för nån större klimatmedvetenhet. Även om man inte kör så mycket handlar det nog i det fallet mer om att man är rädd om sina fordon. Men det är en komplex fråga.
(Jag gör en omvänd S-kurva och lägger svart och vitpunkt högt så att kurvan dessutom blir ganska flack. Det är en bra utgångspunkt för att sedan dra ner mättnad, kontrast och klarhet. Detta gör jag i CR. Oskärpa lägger jag i PS. I vissa fall som lagermask men inte i den här bilden eftersom jag tänkte mig något av känslan att bilden är stadd i långsamt bortblekande och då får inställningarna ligga över hela bildytan.
/Gunnar S
För mig tog det ett tag att ta till mig bild och bildbehandling. Gillar bilden mer och mer!
Hej, Vad roligt. Just detta att bilder får växa är stimulerande för både sändare och mottagare. Trevlig helg /Gunnar S
Hej. Jo visst , på landsbygd och glesbygd är det svårt att vara utan bil. Men bilismen och trafikpolitiken tar inte riktigt hänsyn till behov verkar det som. Jag vill gärna tro att det är bättre att bygga upp en fossilfri privatbilstruktur på landsbygden i stället för att satsa på trafikökande privatbilstruktur med förbifarter runt storstäder, gigantiska köpcentra och sånt.
Hälsningar /Gunnar S
Hej. Jomen det är något speciellt. Det är så mycket form men väldigt lite funktion i den bildesignen. Det är ibland som pizza med allt. Men fascinerande.
Själv bor jag och lever så att egen bil kan ifrågasättas både miljömässigt och privatekonomiskt.
Ha det gott
/Gunnar S
När det gäller miljö aspekten så lämnar jag andra till kommentera.
// Conny
Hej och tack och bock. Kontrastlösheten är väl ett av flera sätt att berätta om något i motivet. En sån här dinosaurus är väl sällsynt energi-ineffektiv men de rullar inte så långt numera så miljöeffekten av just dessa är nog marginell. Men de har onekligen ett signalvärde.
// hälsningar Gunnar S
Ha det gott! /Thomas
Hej och tackar! Precis min tanke. Och kvadratisk bildyta uppfattas oftast som något statiskt. Inneslutet. Utan rörelseriktning.
Ha det gott
/Gunnar S