Bilden är viktigast men glöm inte kurvorna
Ett fotografi är en kommunikation, precis som allt språk oavsett om det är verbalt, visuellt eller på något annat sätt kan nog de flesta hålla med om. Och det är med bild som med all annan kommunikation och språk: vad vill man ha sagt och på vilket sätt. Att hävda sin rätt eller att ta en diskussion, ja kanske rent av ett samtal med den förmodade antagonisten. allmänna tankar om det fotografiska samtalet. I botten ligger nog alltid ett fotografi, eller hur?
Ett fotografi direkt ur kameran, men hur blir det för den som gärna vill vara svartvit, eller i gråskala om man ska vara petig? Att föreslå att arbeta med kurvor är antagligen att slå in öppna dörrar i FS bloggar ( eller som någon skrev i lokaltidningen "slå in ett glashus"). Oavsett det, man kan göra operationen i två steg, lite olika i vilket program man arbetar. Först som sist är det en poäng med att arbeta framför en kalibrerad skärm när man utgår från en färgbild och då är det bra om färgåtergivningen är så nära verklighetens färg, läs fotografens uppfattning om färger.
Dra in färgbildens kurva så att vit- respektive svartpunkt tangerar histogrammets bägge ändpunkter, eller ännu hellre, dra in svart och vitpunkt så att det blir en liten varning för sotning i de allra mörkaste partierna, tillika i varning för kritning i de ljusaste partierna. Inte mycket. Beroende på programvara går det här till lite olika. Själv gör jag operationen i Adobe Camera Raw. Därefter betraktar jag bilden i gråskaleläge och konstaterar sannolikt att bilden fortfarande är för mjuk. Här, i gråskaleläge drar jag lite mer i kurvan så att den får en svag S-profil, mer sällan används reglagen för kontrast, skuggor.
Har jag nu för avsikt att gå vidare i Efex och ett eventuellt korn kan tänkas tillföra bilden något återgår jag till färgläge eftersom Efex behöver bilden i rgb och öppnar bilden, i mitt fall i Photoshop. (Det gör jag för att jag är snål och nöter på Adobe CS6, den sista icke prenumertionsversionen av CS, så länge det går. Dessutom har jag har jag såpass lång erfarenhet och vana av arbetsgången att det känns tryggt och effektivt. Men vi är olika och var och en hittar sin egen väg, men kurvorna är nog de samma.
Om man i huvudsak tänker att publicera bilden på skärm ska den helst ha en mjuk kurva, alltså omvänt S. Hur mycket kurva beror så klart på bilden.
Ska bilden till tryck, offset eller skrivare gör man en rättvänd S-kurva och får därigenom lite mer kontrast. Apropos bild till tryck, att simulera olika tryckprofiler i Photoshop kan vara bra för att få en uppfattning om hur bilden kommer att gestalta sig. Här är det lätt att förirra sig i olika ICC-profiler och inte minst, olika punktförstoringavärden. Då känns vetskapen bra att idag behöver man sällan bekymra sig om sånt. Tryckeri och pdf-flödet löser numera sådant.
Jag gör alltså den här operationen på ett tidigt stadium. Och viktigt är att svartpunkt och vitpunkt ligger en aning in i histogrammet, men det handlar ett par staplar bara.
(Bild: Lissabon. Nikon D70.)






Nu skall jag berätta hur jag gör:
Jag utgår från att det inte är några programmakare eller andra personer som skall avgöra hur min bild skall se ut – det är jag själv.
Min skärm har jag därför kalibrerat efter verkligheten och mitt eget öga.
Jag samlade på nätet in 20 riktigt bra reklambilder i färg. Det är nämligen livsviktigt för reklamfolket att bilderna ser bra ut för kunden, och på kundens skärm.
Sedan fifflade jag med inställningarna på skärmen tills alla bilderna såg bra ut. Kollade sedan saken några andra dagar, eftersom ögat varierar lite.
Det har fungerat utmärkt.
När det gäller kurvor vid bildbehandling på skärm, så har jag ett urgammalt program som heter ACDSee 6. Det har fina grafer med lätthanterliga släpkurvor. Dessa kurvor manövrerar jag tills det ser fint ut för mitt öga. Jag går alltså efter vad jag ser med egna ögon i den aktuella bilden. Råd om vitbalans, fixpunkter, profiler och sådant, ger jag faderuttan i... :-)
ACDsee är/var ett mycket bra och kompetent program och håller fortfarande alldeles utmärkt.
/Gunnar S
Så är det även med att jag bara fotar analogt. Om jag fortfarande skulle vara yrkesverksam fotograf, skulle jag alltid ha det senaste digitala...