Parentes. Tankar runt fotopapper

Om vi nu betraktar svartvit fotografi i den digitala miljön som en slags efterapning av det analoga fotot borde man kanske ta med ytterligare en parameter i resonemanget. Vilket fotopapper kopierade vi på, varför och hur blev resultatet?
  Jag kopierade allt som oftast på Ilford Ilfobrom B112 men också på Kodak Bromesko, det med en liten aning varmare ton men jag gillade nog mest de mera neutralgrå pappren, helst matt eller satinmatt eftersom de låg blyertssvärtan närmast.
   Men frågan är nu, hur simulerar man de svärtorna, eller snarare sagt, hur får man fram de svärtorna i en digital värld? Dags att sätta sig framför spakarna.
   Att en sån här simulering, eller kanske snarare något som påminner om, kräver så klart att bilden ligger kvar i RGB.

Recept varmtonad kopia i PS:
• Processen till gråskala görs enklast med Silver Efex. Plus-X simuleringen är den "snällaste" tycker jag. Det är dock idé att lyfta svartpunkten en aning.
• Konvertera bilden till gråskala, därefter bild läge duplex. I duplexalternativ väljer jag färg 2 som får bli en rätt mörk sepialiknande ton (rgb 75 53 4) och gör en kurva , rätt kraftigt omvänd s-kurva.
• Konverterar tillbaka bilden till RGB-läge (sRGB om den ska stanna ute på nät och skärmar)
  Varför duplex och inte bara lägga en mörk avvikande ton åt sepiahållet direkt i rgb-bilden? Gör man så kommer man att läga en tonad hinna över hela ytan, inte bara där pixlarna (eller silverkristallerna, sagt som en ren metafor) är svärtade, laddade eller hur man nu vill uttrycka det. Duplex innebär att man i offset-tryck använder två plåtar, en för den svarta tryckfärgen och en likadan med en oftast svagt tonad svärta, kanske uttryckt som cmyk 30 30 10 90. Eftersom plåtarna är identiska kommer de rent vita ytorna inte att påverkas utan förbli vita, precis som i en varmtonad bild.
   Kan man göra den här operationen i Lightroom eller andra program? Det blir nästa laboration.

Processen är inte menad annat än att möjligen påminna om varmtonade silverrika papper, ett liknande uttryck skulle man kunna säga. Det är alltså inte meningen att försöka skapa ett falsifikat.
Och som sagt, det här handlar om en metod, inte ett detaljerat recept. Fritt fram för den som kör i Photoshop att krydda och blanda med andra ord.

Inlagt 2023-11-29 16:01 | Läst 735 ggr. | Permalink
Eller också kan man göra det betydligt enklare för sig när det gäller varmtonade papper:

Man lägger bilden i sepia (en knapptryckning), sedan manipulerar man graden av sepia, och stänker i med andra färger vid behov.
Om man lär sig dom "spakar" som erbjuds i vanliga program som Photoshop eller ACDSee, har man strax ett resultat som nog duger för visning på skärm.

Begränsningslinjen är ändå alldeles absolut: Man kan inte riktigt efterlikna ett silverrikt papper från det traditionella mörkrummet - vare sig för skärm eller för utskrift.
Svar från mombasa 2023-11-30 16:12
Att ett bra papper och ett bra mörkrumsarbete är svårt om ens möjlig. Mitt experiment handlar om det går att skapa något i den digitala tekniken som kan upplevas som lika snyggt men sett utifrån en digital utgångspunkt. En knapptryckning sepia ger inte samma resultat som duplexförfarandet. Jag ska återkomma mer om varför det kan vara så.
/Gunnar S
Svar från mombasa 2023-11-30 16:22
Att ett bra papper och ett bra mörkrumsarbete är svårt om ens möjlig att åstadkomma i den digitala världen - ska det naturligtvis stå
/Gunnar S
syntax 2023-11-30 21:48
Här en länk till en bildserie som jag har gjort ganska hastigt och lustigt enligt dom enkla parametrar jag beskrivit här ovan:

https://www.fotosidan.se/blogs/syntax/vuokko.htm

På min skärm (kalibrerad) ser det så bra ut som jag tror att det kan bli på skärm. Sedan har vi ju jokern i leken: Det finns många skärmar att dyka upp på.
Nåväl - det blir i alla fall det resultatet vi har att jämföra duplexförfarandet med, och jag tror alltså att det inte blir så mycket bättre på skärm.

Detta är naturligtvis betydligt mjukare fullvalörbilder än den bild du visar.
Tack för tipsen Gunnar.
Vad gäller ”riktiga” fotopapper minns jag Agfa Brovira som nån sorts standardpapper. På 80-talet använde jag ORWO som såldes på Kameradoktorn och som jag också minns som ett bra papper. Ilford Galleri matt var också fantastisk men kostade skjortan.
/per-erik