Om gamla prylar och poesin
Har man tänkt på att även den digitala världen har en del kameror och objektiv om inte obsoleta, så åtminstone med bäst före-datum passerat med råge. Hur länge håller en digitalkamera? Utan att gå in på mätbarheter, antal exponeringar med mera. Utan mer av hur länge är en digital kamera adekvat i sina funktioner? År 2004 på våren satte jag sprätt på en ansenlig bit av sparkontot- en Nikon D70. Nån som minns den? En riktig digital systemkamera i amatörsegmentet med 6 Mp sensor. Det gick att spara i jpg, tiff och raw. Det fanns ett autofokus. Bruset vid 1600ISO var som Avestaforsen. Det gick att skruva på alla gamla Nikkorobjektiv. Det var en löjligt liten display och känslan av plast var påtaglig. Vad som sedan hände och skedde i kameravärlden är som det heter historia.
Tog jag några bra bilder med den? Tveksamt. Men det berodde nog inte på kameran utan mer på mig själv. Fascinationen över att det nu var möjligt att fotografera digitalt så nära den gamla tekniken som möjligt var. Men fanns det tillräckligt med poesi just då? Bakom spakarna? En fråga varje bildskapare då och då bör rannsaka sig med. Innehållet, berättelsen, höll den? Var den i såfall uppriktig?
Men å andra sidan, har jag tagit några genuint bra bilder med min gamla Rolleiflex? Tveksamt, eller ligger poesin i det föråldrade?
Så kan man tänka i stunder av självrannsakan, men det finns samtidigt så förtvivlat mycket andra bilder och skäl till bilder. Och hur gör man sin egen "poesi" tillgänglig? Hur publicerar man i ett ständigt flöde av bilder med sekundsnabb publicering och angelägen i mindre än en timme. Det är helt enkelt skitsvårt att åstadkomma något betydelsefullt.(Och det är kanske där nånstans vurmen för det analoga har en fot i den fotografiska backen. En gratiseffekt i tekniken.)
Det är kanske också så att vi sysslar med skrivbordslådelyrik, fast i en digital form där lådan står på glänt.
Men all publicering fordrar en mottagare, annars blir det ett rop i skogen. Och vem är mottagaren, eller snarare receivern, ett oräkneligt antal mottagare som mer eller mindre interagerar med sändaren-du själv. Komplicerat? Bara förnamnet.
Där gick det från tankar om den mjuka poesin till knastertorr fakta, och vidare...
Så kan man också ställa frågan om vad som menas med bildpoesi.
to be continued...


/B
/Gunnar S
/Affe
Kvantitet eller kvalitet, och hur definierar vi kvalitet. Inte enbart tekniskt utan att bilder har något mer. det som man ibland definierar som 1+1=3. Och att det finns en mottagare nånstans som har den förståelsen. Att teknisk brillians ibland kan vara en berättarkomponent på samma sätt som oskärpa, ruffighet och annat också kan vara det.
Ha det gott
/Gunnar S
Och hos nuvarande kuluturminister finns noll intresse för problemet.
/per-erik
Ha det gott
/Gunnar S
Intressant inlägg, tankeväckande.
Det måste ha varit ungefär samtidigt som jag också köpte en Nikon D70. Jag hade en Canon G3. D70 kom ut 2004 och priset på den sjönk plötsligt under de "magiska" 10 000 dkr i min lokala fotobutik - 9 999 dkr!!!
När D300 kom ut 2008 kunde jag köpa den och ge min D70 i utbyte - det var tiderna. Senare blev det en D700 och här var jag tvungen att sälja min D300 privat.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
PS: Jag har fortfarande min D700 och det tar lång tid innan de utlovade 150 000 exponeringarna uppnås.
Övergången till D300 var ett kvalitativt språng och en kamera som jag använde mycket. Några 150 000 exponeringar blev det nog inte. Det har hänt mycket i kameravärlden de senaste tjugo åren.
Ha det gott
/Gunnar S
/Torbjörn
Men det är så klart alltid resultatet, bilden, som räknas.
Ha det gott
/Gunnar S