UNDER FOCUS

SLOW PHOTO <=> EFTERTANKE OCH NÖJE

#4232. Maximal påverkan??

Reklam- och mode foto är alltid intressant?? –med dess avsikt är att påverka oss att spendera pengar?? –och angripa oss känslomässigt?? Det är ingen lätt uppgift?? –om det skall ske med stil och kultur??

Seniorplåtis har alltid tyckt om att studera bilder av kända fotografer?? –redan på femtiotalet hade vi internationellt skolade fotografer, som Hans Hammarskiöld och George Oddner. Internationellt finns det massor med stora namn som Irving Penn, Richard Avedon, Annie Leibovitz, Cecil Beaton………

Man glömmer också att många fotografer man beundrar även har gjort reklam?? –som till exempel Elliott Erwitt som är känd för gatufoto. Men han är också känd för reklam fotografi, då mest i färg.

Är man fotointresserad så kan man ju försöka att göra en reklambild?? –helst då avvikande från vad man har sett?? Här kommer ett försök till reklam för champagne:

Reklam för en porlande dryck utan att man ser drycken?? –utan bara drömmer om den?? Längtan förstärkt av bubblor med raketer i bakgrunden??

Champagne på gång

Postat 2023-02-06 04:55 | Läst 951 ggr. | Permalink | Kommentarer (1) | Kommentera

#512. Tolkningen ligger helt hos betraktaren!!

--Tja Thomas!! --Tja!! Hur ä läget?? –skulle inte du in på plastis å forma om näsan?? Jo, jo?? –du vet, dä int så lätt?? –man drar påt?? –kanske gör de ont?? Men den är ju i vägen mest hela tiden!! –så jag får väl beställa tid!!

Juniorplåtis på Östgöten i Linköping fick ofta plåta grönsaker?? –inlämnade till redaktionen eller ”bondrullarna”!!

Då var det bara att ställa upp ljuset i ateljén?? –å försöka hitta en bra vinkel!! Den här bilden tyckte jag var ganska bra?? –å många på redaktionen skrattade?? Slutligen stoppades den av chefredaktören?? Det gick en hel del snack?? --om varför han gjorde det?? Några hävdade att tolkningen låg helt hos betraktaren!! –och därför stoppades den??

Får se om det går bättre med publiceringen den här gången??

Postat 2012-09-22 07:11 | Läst 6273 ggr. | Permalink | Kommentarer (4) | Kommentera