UNDER FOCUS

SLOW PHOTO <=> EFTERTANKE OCH NÖJE

#4607. Hur många bländarlameller har du i gluggen?

Som den okunnige visste jag att det fanns ett samband mellan antalet och antalet strålar från en liten ljuskälla i bilden?? –om bländaröppningen var liten?? –som f16 eller f22??

Nu är det möjligt att läsa om detta på nätet?? –som t ex här. Antalet strålar i ”stjärnan” är relaterat till antalet bländarlameller i ditt objektiv. Regeln är att om ditt objektiv har ett jämt antal lameller så blir antalet strålar det samma. Men har du ett udda antal så blir antalet strålar det dubbla.

Här är en bild med strålar från solen. Objektivet i fråga är Sony FE 28/2.

Solen med 18 strålar från diffraktion i bländarlamellerna i objektivet Sony FE 28/2

Det här objektivet har rundade blad?? –vilket betyder att bländarhålet blir än mer runt och minskar bildande av tydliga strålar stjärnan?? En schematisk bild av hur stjärnan bildas i objektivet kan ses nedan (från länken ovan).

Diffraktionsstrålarna i ett objektiv med 9 lameller framgår av den här skissen från länken ovan

Strålarna emanerar från hörnet som uppstår där två lameller möts. Det betyder att vid jämt antal lameller så är det också dubbla antalet strålar, men två överlappar varandra. Läs och figurer i länken för ytterligare förståelse.

Men det här visste du väl redan.

Postat 2024-02-16 08:16 | Läst 381 ggr. | Permalink | Kommentarer (3) | Kommentera

#4596. Svarta Canon P och Leica M3 såldes på LP Foto auktionen

Det är nästan obegripligt att förstå att gamla kameror kan bli så dyra?? Vid den senaste auktionen på LP fick en svårt sliten svart Leica M3 från Halmstad klubbslaget vid 857540 Kr!!

Något före gick en svart Canon P, Ser. Nr. 706539, under klubban för 14740 Kr och då ingick den utmärkta Canon gluggen 35/2.

Tycker du att det var stor skillnad?? Men vad är det som styr priser på den semiantika marknaden av kameror?? Ålder och tillgång brukar vara den vanligaste förklaringen av experter?? Skönhet och utförande kommer sedan som förklaring..

Här har vi en bild på M3 kameran i LP katalogen. Vår svarta Canon P, med Ser. Nr. 706476, har vi ställt på katalogen för att illustrera den andra kameran som klubbades.

Svarta Canon P på LPs uppslag för den svarta Leica M3 i auktionskatalogen anno

2024-02-04

Men hur skall man försöka förklara skillnaden i pris för dessa två modeller?? De båda är utvecklade på 50-talet. Canon P kameran anses idag vara den mest avancerade mekaniskt sett?? –av LTM kamera marknaden. Leica M3 anses vara ett nytänkande hos Leitz fabriken. Bokföringen av Leica kameror från den här tiden noga bevarad nummer för nummer och det tillverkades 1320 svarta M3. Totalt tillverkades 200 000 Leica M3. Hur stora block av Leica M3 som tillverkades svarta finns tabellerade hos CameraQuest på nätet.

Canons arkiv förstördes av en stor brand vid den här tiden. Det är mycket svårt att veta hur många Svara Canon P som tillverkades av totalt 100 000. Idag är 50 svarta exemplar dokumenterade. Det är sannolikt att mindre än 200 exemplar har blivit sålda?? Alltså svarta Canon P är ovanliga.

Skönheten är ju som baken så de är nog likvärda?? Leica M3 slites så att mässing blir synligt och det anses vara attraktivt och symboliserar äventyr. Canon P kamerorna slits så att krompläteringen av mässingen blir synlig?? –i den första 35 kända tillverkade?? --och i senare modeller är det mässing gult som skiner fram?? Det här förklarar inte en stor prisskillnad på auktionen.

Den stora skillnaden är hur olika de båda företagen, Canon och Leitz, marknadsför sin image?? Leitz lägger mycket publicitet på sin historia och unika tradition?? Leica kameran är en statussymbol för avancerad fotografi?? De är en del av den tyska ingenjörskonsten som garanterar hög kvalitet?? –som måste kosta?? Canon siktar mer på framtiden och utveckling,

Postat 2024-02-05 02:59 | Läst 482 ggr. | Permalink | Kommentarer (2) | Kommentera

#4567. Hur står sig gamla Canon 28 mm f2.8 LTM mot Sony FE 2/28

Om Canon objektivet var gott nog till legenden Garry Winogrand?? –så borde det väl duga för seniorplåtis?? Men är det inte bättre å plåta med ett modernt objektiv för 42 Mpix i Sony kameran??

I gårdagens blogg såg vi att Sony gluggen hade utmärkt prestanda vad gäller skärpan, men är moderat justerat för optiska prestanda och är delvis beroende av kamerans processor för korrektion av t ex distorsionen. Men frågan är hur bra är ett modernt objektiv med 3 asphäriska linser?? --om man jämför det med ett objektiv som tillverkats 1971 och beräknats på sextiotalet??

Bli inte förskräckta nu för det finns skillnader?? Framför allt så är skärpan sämre hos det äldre objektivet?? Men inte i centrum?? –bara ute i hörnen?? Första bilden visar de uppenbart värsta fallet?? Då bländaren är 2,8 är skärpan mycket dålig i hörnen och vinjettering är mycket tydlig.

Sony a7RII + Techart LM-AE9 + Canon 28mm 1:2.8 @ 2.8. Delförstoring till 100% av övre högra hörnet i den undre bilden

Hörnen är inte på något sätt acceptabla vid bländare 2.8. Men mitten av bilden är användbar och nästan lika bra som Sony FE 2/28 objektivet?? –som kan ses i bilderna nedan.

Beskuren till 100% av centrumdelen: överst Sony a7RII + Techart LM-AE9 + Canon 28mm 1:2.8 @ 2.8 och undre bilden Sony a7RII med Sony 2/28 2 @ bländare 2.8 

Om man jämför bilderna tagna vid bländare 8 är hörnen svåra att skilja åt:

Överst Sony a7RII + Techart LM-AE9 + Canon 28mm 1:2.8 @ bländare 8 och undre bilden Sony a7RII med Sony 2/28 2 @ bländare 8 

Så om det gäller skärpan så är Sony gluggen överlägsen vid ”full glugg” men redan vid bländare 4 är båda objektiven rätt lika och  fullt ok för gatufoto.

Canon gluggen har knappt någon distorsion och den kromatiska aberrationen är synlig, men enkelt justerbar i LR.

Den laterala kromatiska abrasionen är tydligt synlig i bilder med Canon 28mm 1:2.8. Här också vid bländare 5.6

Det generella intrycket är att det gamla Canon objektiv är nästan lika användbart som det moderna Sony objektivet?? Canons vidvinkelobjektiv hade i sin tid gott anseende och Garry Winogrand var inte ensam om att använda Leica M kamera med Canon objektiv.

Postat 2024-01-07 01:25 | Läst 654 ggr. | Permalink | Kommentarer (2) | Kommentera

#4562. En ny glugg?? --Sony FE 28 mm f/2

Seniorplåtis har länge letat efter ett Sony objektiv, till vår a7RII, som har rätt ”bang for the buck”?? En lämplig kandidat kunde vara det lite äldre, 2015, objektivet som väger 200 g.

Det är ett objektiv som har tre asphäriska linser och två högbrytande. Det är inget super duper objektiv av yppersta klass, men när Mattssons foto i Lund ville bli av med ett demo exemplar för 3800 kr var det dags att slå till?? Vid första ögonkontakten står det ju klart att objektivet inte är så litet som ett Canon 28mm f2.8 från 1961??

Sony FE 28 mm f/2 med Sony a7RII här jämförd med Canon 28 mm 1:2.8 LTM @ Techart LM-AE9

Med Techart LM-AE9 får Canon autofokus som naturligtvis Sony-gluggen har. Sony objektivet kommunicerar fullt ut med kameran och flera optiska fel korrigeras av kamerans processor. Om du tar bilder med RAW format kan LR 6.14 undvika korrigeringarna. Man får då ett hum om objektivets egenskaper. Objektivet ser ut som en svart aluminiumburk med optik?? –men det finns möjlighet till manuellt fokus?? Men glöm det?? –för autofokus är tyst och blixtsnabbt??

Det här är ett objektiv som lovordas som riktigt bra på nätet, om än inte tipptopp?? Med tanke på den optiska uppbyggnaden så borde priset vara högre?? –så besparingar måste ha gjorts.?? --som t ex gjutning av de asphäriska glaslinserna till rätt form?? —i stället för slipning??

Nu skall vi ta de första testbilderna?? –är du nyfiken?? –se nästa blogg!!

Postat 2024-01-02 02:46 | Läst 544 ggr. | Permalink | Kommentarer (1) | Kommentera

#4306. Då va svart populärt

Vi talar början av 1930-talet?? –kanske inte överallt för brunt dyker upp?? –men de flesta kameror var svarta då?? Så även de nydanande Leica kamerorna som lanserades i mitten av 1920-talet.

Så händer det något i början av trettiotalet?? Art deco hade slagit in med en stramare och enklare stil?? –och med en del metallglans i ornamenten?? De välsituerade köparna av Leica var vana att synas och glänsa?? –vilket gjorde att de krompläterade Leica efterfrågades?? –eftersom objektiven redan gjordes med nickel eller krom som ytbehandling?? Men redan 1933 började Leica II tillverkas med topp och botten med krompläterad mässing.. Samtidigt försvann nickelplättering mer och mer hos objektiven.

Men de svarta Leica kamerorna försvann inte utan var vanligast. Under perioden 1932-1948 tillverkades 36936 svarta Leica II och 15579 i glänsande krom.

Leica fabriken och större Leica kontor i storstäder som London och New York erbjöd redan från början uppgradering av en Leica modell till den senaste!! Detta betyder att många tidiga modeller byggdes om, hur många vet inte Leica, den en senare modell. Seniorplåtis har en tidig Leica I med serie nummer 1002 från början 1926. Troligen kom den till Stockholm den 26/1 1926 enligt Leica arkiven. Det är oklart om Stockholm hade egen verkstad för att modifiera den till den Leica II som den är idag: Det finns ingen noterig i Wetzlar om detta. Hos E.Leitz-London kunde den byggas om 1936 enligt publicerad prislista för £10.14.0.

De gamla Leica modellerna från tiden före WW2 är fortfarande möjliga att använda med standard 24x36 film och de är förvånansvärt billiga. Många kostar mindre än tiotusen kronor. Det finns alltid på eBay och två finns på tradera just nu (2023).

Här är vår stapel av svarta Leica från början av 1930-talet:

Leica I och Leica II från botten upp: Leica Standard, Leica I, Leica II och Leica (I>II)

Postat 2023-04-21 06:14 | Läst 1000 ggr. | Permalink | Kommentarer (3) | Kommentera
1 2 3 ... 18 Nästa