UNDER FOCUS

SLOW PHOTO <=> EFTERTANKE OCH NÖJE

#4676. Vilken är ”bäst” Elmar från 1938 eller Summicron från 1963

I går försökte vi presentera två gamla objektiv som en gång var ”state of the art” och del i en proffs utrustning. Båda kan idag köpas för en ”spott-styver” jämfört på den tid de tillverkades??

Elmarobjektivet kostade oss på auktion 700 kr och Summicron objektivet blev lite dyrare,  tre laxar. Men om man betänker vad nya Leica objektiv kostar idag så är det stor skillnad?? Det intressanta är att idag kan man använda de här gamla objektiven med en kamera som har 42 Mpix i sensorn??  --och inte nog med det, de kan fungera med autofokus och det var de inte avsedda för när de föddes?? Här är testkameran:

Sony a7RII med Techart LM-AE9 ger de båda objektiven Elmar 9cm/4 och Summicron 90mm/2 autofokus

 Det betyder att man kan ställa fokus korrekt nästan varje gång. Inte så snabbt som för kamera med original objektiv?? –men snabbt nog för enkel gatufotografi??

Då undrar man ju hur de här gamla gluggarna står sig med en ”modern” digital kamera som ovan. Vi gjorde tre typer av bilder?? –närbild med blommor på ungefär halv meter, medium avstånd på 100 m och klassisk tegelvägg på femtio meter?? För Summicron blev det bländare 2, 4 och 8 medan Elmar klarade bländare 4 och 8.

Här nedan kan du studera bilderna som är obehandlade i LR 6?? –men beskurna så att det motsvarar läge 2:1 i rubriken Översikt längst uppe till vänster i framkallningsmodulen. Det betyder att vi har beskurit bilden från 7952 x 5304 (42,18 Mpix) till 1276 x 851 (1.09 Mpix)!!

Inga andra förändringar av bilderna har skett?? –man hoppas ju att FS inte fiddlar på något sätt så upplösningen missas??

Här kommer bildserien för dina studier??

Går man genom bilderna så är det inga stora överraskningar mer än att båda är användbara för modern fotografi på nätet?? –även om du beskär kraftigt??

Vid full bländar öppning är båda helt ok för bildbehandling i LR till när presentation. Summicron objektivet är riktigt bra i centrum, vilket inte är förvånande då Leitz hade möjlighet att beräkna linskombinationen med datorer?? Dessutom har det modern AR-behandling för sin tid, och det har inte Elmar objektivet som har bara glas. Vid bländare 4 är redan Summicron mycket bra. Vid bländare 8 händer det saker?? –nu är Elmar objektivet aningen skarpare än Summicron?? –riktigt vasst kan man säga?? Kolla tegelväggen med Elmar och betänk den kraftiga beskärningen??

Om man betänker att Elmar objektivet är mindre och lättare och billigare så skulle man ju fördra det för gatufotografi?? Å du, 90 mm som brännvidd är spännande för den typen av fotografi?? --om du är blyg.

 

Postat 2024-04-25 00:24 | Läst 780 ggr. | Permalink | Kommentarer (3) | Kommentera

#4675. Vilken glugg väljer en ”hybrid”-analogist??

Väljer du en antik Elmar 9cm 1:4?? –eller en Summicron 90mm 1:2?? Båda tillverkade av Leitz före och efter andra världskriget?? –och de var avsedda för den tidens moderna kameror??

Elmar 9cm 1:4 med Leica II och Summicron 90mm 1:2 med Leica M2

Den äldre uppsättningen är från 1938 och modernare från 1963. Strax före kriget blev bildtidningarnas reportage populära och Leica och Contax kamera var en del i de allt mer internationella reportagen. Under kriget och efter kriget var naturligtvis dessa tidningar del av människornas viktigaste informationskällor.

Sedan kom perioden som kallas det kalla kriget med krig i Korea och senare Vietnam. Det var en tid då Leica och Nikon var stora favoriter hos fotograferna vid fronten?? Här förekom Leica M3 och M2 som en standard för fotografernas kameror.

Men kan det va så att dessa objektiv och kameror fungerar även idag?? Jo, om du vill använda fotografisk film så fungerar de ännu mycket bra. Men märkligt nog fungerar objektiven med moderna digitala kameror också, med hjälp av passande adapter. I nästa blogg skall vi visa bilder med en ”hybrid” av digital kamera + gammalt objektiv enligt ovan.

Postat 2024-04-24 01:42 | Läst 698 ggr. | Permalink | Kommentarer (1) | Kommentera

#4662. Den här är inte att leka med?? –jo, men det är den visst

Kombinationen av gamla objektiv med moderna digitala systemkamera är inte så vanligt idag?? –kanske för att man tror att man tappar egenskaper?? –eller faller för den effektiva reklamen att köpa nytt??

Därför ser man sällan en kamera av den här typen:

Sony a7RII + Techart LM-EA9 + Summicron 90mm 1:2

Man kan tro att det är en dyr utrustning?? –nej, objektivet och adaptern som ger autofokus kan du köpa för mindre än 7 tusen. Sony kameran kostar nog något mer, men den börjar snart va ”antik”.

Det här Summicron objektivet kom från Leitz i Kanada 1963 och är kallad modell II.

Vi tar de första bilderna med autofokus och bländare 2:

Sony a7RII + Techart LM-EA9 + Summicron 90mm 1:2 @ bländare 2

Sedan några bilder med bländare 8:

Sony a7RII + Techart LM-EA9 + Summicron 90mm 1:2 @ bländare 8

Det första intrycket är att bilderna från bländare 8 är något hårdare med inslag av mer blått?? Skärpan är bra och autofokus fungerar bra.

Sony a7RII + Techart LM-EA9 + Summicron 90mm 1:2 @ bländare 8

Det blir viktig återanvändning i ett manuellt Leica M2 system med 35-50-90 objektiv i kommande generationer.

 

Postat 2024-04-11 00:34 | Läst 784 ggr. | Permalink | Kommentarer (7) | Kommentera

#4654. Det är en konstig glugg

Det är ett av de vackraste objektiven på marknaden?? –ja den gamla marknaden?? –för de flesta är nog rädda för det?? Det har skrivits så mycket negativt om att det inte funkar digitalt??

Det är ett mycket avancerat objektiv, det första att beräknas med dataprogram?? Det finns en bra artikel av Ken Rockwell här. Objektivet är litet som en golfboll, men känns mycket gediget. Bobs exemplar köptes på auktion hos LP för 18 laxar och den tidigare ägaren var redaktören Fröderbergs far.

Det Schneider-Kreuznach konstruerade objektivet Super Angulan 21mm f:4

Det finns två egenskaper hos det här objektivet som förbryllar och försvårar användning av det här objektivet med digitala sensorer?? Vi försöker använda det på en Sony a7RII, som har en sensorkonstruktion med ganska tjockt glas, vilket förbryllar varje pixel?? Det är inte bra för det här objektivet som har en bakre lins som bara är 9 mm från ytan på sensorn. I kanten av sensorn kommer då ljusstrålar in med en felaktigt liten vinkel. Det påverkar både upplösning och färgkoden??

Det andra problemet är att objektivkonstruktören har beräknat skärpdjupsskalan på objektivet på ett annorlunda sätt?? Här har vi en Google översatt förklaring av Rockwell till detta:

Konstigt nog är det här ett av få 35 mm objektiv jag någonsin har stött på från någon tillverkare, beräknat för något annat än en 0,030 mm förvirringscirkel (circle-of-confusion). Skalan här är beräknad för en 0,042 mm förvirringscirkel, vilket betyder att den indikerar bländar stopp större än vanliga objektiv. Skärpedjupsskalan på detta 21/4 objektiv indikerar cirka 40 % större skärpedjup än andra 21 mm-objektiv. För att tillämpa ”avancerade beräkningar” av optimal skärpa för att bestämma den bländare som ger de skarpaste resultaten, inte bara minsta möjliga resultat, använd den här tabellen:  

If the DOF scale reads 

Then use this for optimum sharpness 

f/1 (not shown) 

f/5.6

f/2 (not shown) 

f/8

f/4

f/11

f/5.6

f/13

f/8

f/16

f/11

f/19

f/16

f/22

 Således, om du behöver allt från oändlighet till 1,3 m med skarpast möjliga resultat, indikerar skärpedjupsskalan f/4. Enligt beräkningar ovan, använd i stället f/11 för skarpast möjliga resultat med tanke på både skärpedjup och diffraktion.

Det klart att detta har skapat myror i huvudet på de flesta användarna av detta objektiv på digitala kameror som Leica M och andra som Sony a7RII.

I nästa blogg skall vi återkomma till vad man kan få ut av denna glugg??

 

Postat 2024-04-03 01:14 | Läst 463 ggr. | Permalink | Kommentarer (2) | Kommentera

#4607. Hur många bländarlameller har du i gluggen?

Som den okunnige visste jag att det fanns ett samband mellan antalet och antalet strålar från en liten ljuskälla i bilden?? –om bländaröppningen var liten?? –som f16 eller f22??

Nu är det möjligt att läsa om detta på nätet?? –som t ex här. Antalet strålar i ”stjärnan” är relaterat till antalet bländarlameller i ditt objektiv. Regeln är att om ditt objektiv har ett jämt antal lameller så blir antalet strålar det samma. Men har du ett udda antal så blir antalet strålar det dubbla.

Här är en bild med strålar från solen. Objektivet i fråga är Sony FE 28/2.

Solen med 18 strålar från diffraktion i bländarlamellerna i objektivet Sony FE 28/2

Det här objektivet har rundade blad?? –vilket betyder att bländarhålet blir än mer runt och minskar bildande av tydliga strålar stjärnan?? En schematisk bild av hur stjärnan bildas i objektivet kan ses nedan (från länken ovan).

Diffraktionsstrålarna i ett objektiv med 9 lameller framgår av den här skissen från länken ovan

Strålarna emanerar från hörnet som uppstår där två lameller möts. Det betyder att vid jämt antal lameller så är det också dubbla antalet strålar, men två överlappar varandra. Läs och figurer i länken för ytterligare förståelse.

Men det här visste du väl redan.

Postat 2024-02-16 08:16 | Läst 437 ggr. | Permalink | Kommentarer (5) | Kommentera
1 2 3 ... 19 Nästa