UNDER FOCUS

SLOW PHOTO <=> EFTERTANKE OCH NÖJE

#1427. Cyanotypi?? –en pionjär, en kvinna, Anna Atkins??

Ädelförfarande?? –billig beständig fotokopia?? –vackert blå?? Förädlat fotogram av växter?? –pionjären Anna Atkins botaniska dokumentation från fotografins början??

Så här skrev Anna 1843.

Svårigheten att göra korrekta ritningar av små växter som Alger och Confera har introducerat mig till att använda mig av Sir John Herschel vackra process Cyanotypi.

Hon gav strax efter ut den första fotoboken: Photographs of British Algae: Cyanotype Impressions. Läs om det här!!

Det Ni gubbar?? –vem var det som gjorde den första fotoboken?? –jo en kvinna!! Det tycker jag att vi skall tänka på??

Cyanotypi är en kontaktkopieringsmetod som ger mycket vackra blå kopior. Det finns mycket bra recept på nätet och det fina är att det är UV ljus som påverkar oxidationsstadiet av järnatomerna i sensiterings lösningen på pappret. Man framkalla mycket miljövänligt i vatten!!

Konstnärer har använt metoden för att göra fotogram av till exempel sin resårmadrass?? Det är bara att skära till ett papper som är 2,5x1,4 m och bestryka med sensiteringslösningen och låta den torka i mörker. Tag sedan pappret och lägg din säng ovanpå ute i solen?? Exponering i sådär 5 minuter och framkallning i swimming poolen?? –någon minut??

Seniorplåtis har gjort många cyanotypier. Här kommer en!!

Postat 2015-03-26 07:45 | Permalink | Kommentarer (6) | Kommentera

#1379. Kontemplativt foto?? --mental räddare?? –Pt-printing för 1000 år??

Riktigt, riktigt långsam fotografi?? –kan stärka din mentala styrka?? Jag tror den räddade mig en gång i tiden?? –genom att en bild kunde ta veckor att framställa??

Jag förstår ju att detta i det närmaste är utopi idag?? –när tiden för tagande av en bild och dess bringande till allmän publik?? –sker på sekunder. Likafullt finns det fotografer idag?? –som kan söka en bild i veckor, fånga bilden på fotografisk film, framkalla filmen, tillverka pappret, sensitera pappret, kopiera bilden och montera den?? Ett hantverk som tar månader för tillkomsten av en bild?? –att bevara i 1000 år?? En fotograf som arbetar efter denna filosofi är Nobuyuki Kbayashi, och han har presenterat en video om sitt arbete?? –se den här:

Eller se den via den här länken.

Under en period på 80-talet jobbade jag för hårt?? –ja, en forskare lever inte på en dans med rosor?? –utan kämpar i en internationell stenhård konkurens (tävling)?? Jag klagar inte, för det var jättespännande?? –oerhört inspirerande!! Mötet med andra forskare i världen var en upplevelse för livet.

Under den här perioden behövde jag en hobby, som skingrade tankarna och fokuserade mig till händernas arbete?? Jag lärde mig då ädelförfarande metoder för att tillverka bilder?? –gamla metoder som användes redan på 1800-talet. Jag lärde mig platinatryck, kalitypi och gummitryck, mm. Metoder som tog veckor från bild till kopia?? Hantverket med långsam fotografi räddade min mentala hälsa under mer än 10 år.

Jag har kvar kopior från den här tiden?? –och skulle du vara intresserad att se eller köpa någon?? –får du höra av dig. Platina är dyrt och de håller mer än 1000 år?? –så kopiorna kostar??

Här är två bilder från den tiden:

Sillrökeri, Bornholm. Kalitypi (13x18 cm)

Bartender, Canberra, Australien. Platinatryck. (30x40 cm)

Postat 2015-02-06 08:08 | Permalink | Kommentarer (3) | Kommentera

#448. Riktigt ”långsamt foto”?? –få står ut att göra det!! –gummitryck??

Livet går ju i den snabba filen!! –även om vi nu till semestertider försöker sakta ned farten?? Kan vi stanna upp och göra något riktigt långsamt?? –inom foto?? –ja det finns metoder?? –som gummitryck!!

Gummitryck är en gammal metod för att göra färgbilder. Den utvecklades under slutet av 1800-talet, som en del av piktorialismen.  Vill du göra ”slow-photot” så skall du ägna dig åt denna pigmentmetod. Den använder vanliga färgpigment från akvarellmåleriet, d v s RGB och svart på det gamla sättet, inte det digitala.

Metoden finns beskriven på svenska i Björn Anderssons bok ”Handbok i ädelförfarande”, ISBN 91-7970-043-8. Kort beskrivet så måste du ha ett bra finkornigt negativ. Eftersom det är en kontaktkopieringsmetod så måste ditt negativ vara lika stort som din slutliga bild. Så ta en dag till att gör att stort negativ av ditt lilla 24x36 neg. Det går att gör i en förstoringsapparat, men då blir filmen positiv, så du får vända den genom att kontaktkopiera på filmen igen!! I vår digitala värd så kan du fuska och skriva ut ditt negativ på over-head film, men då är vi inne på ”fast-photo” igen!! Ajabaja!!

Du måste skaffa dig ett fint grovkornigt papper att kontaktkopiera ditt negativ på!! –skaffa ett fint lump akvarellpapper t ex Rives BFK.. Detta måste dock förkrympas i varmt vatten och förstärkas pappret genom att dränks i varm gelatin och stärkelse sk limning av pappret. Sedan måste det härdas i en formalinlösning. Hela denna process tar minst en dag att göra, men gör flera papper.

Metoden kräver att du fäster varje färg på pappret. Metoden bygger på att gummi arabicum, blandad med färgpigment och kaliumdikromat (mycket giftigt) är UV-ljuskänsligt. Så om man stryker ut lösningen på pappret och torkar det så kan man lägga på negativet i kontakt med pappret. Tunna delar av negativet ger belysning av pappret och dessa delar av bilden kommer att fastna på pappret när man lägger det i vatten. Kvar blir en positiv bild. Detta tar en dag att göra!! Upprepa detta nu för varje RGB –färg och svart. Det tar alltså tre dagar till!! –obs det är viktigt att negativet hela tiden är i ”register” vid varje UV-exponering!!

Hur ser då bilderna ut?? –jo, så här!!

Lägg märke till registermärkena och penseldragen från alla färgerna finns där utanför bilden.

Gör ett försök!! –om du har gott om tid!!

Postat 2012-07-20 07:15 | Permalink | Kommentarer (10) | Kommentera

#175. Svartvit bild?? –vad är problemet?? –digitalt eller Leica-analogt!!

Färg eller Leica-svartvit?? –dä ä den eviga frågan?? –bland analogister och digitalister!! Skall man ta bilden med svartvit film?? --eller skall man köra digital färg!! --med manipulering till svartvit?? För det finns ju ingen svartvit digitalkamera för gemene man idag!!

För de riktigt renläriga finns det ju ingen annan väg att gå än att sätta filmen på rullen i Leica M!!  Sen är det ju inte mycke be för!! --än att skanna in filmen i datorn å sen köra digitalt!! –för ingen står ju i mörkrummet idag!! Men dä ä ju lite skumt för då blir ju analogisten en digitalist!! Då kan resultatet bli så här!! Finessen är att analogisten tvingas tänka svartvit!!

Prag 1974. Konica Autoreflex T, 28/3,5. Tri-X.

Varför då inte bli en riktig fullt ut digitalist i stället!! –ta din digitalkamera och plåta på tills du hittar en bild som skulle kunna göra sig i svartvit!! Du är ju så smart att du kan ju se både svartvit och färg!! –du har väl splitt vision, som en hockey målvakt??

Så när man hittat en bild man gillar?? --så provar man att manipulera den till svartvit!! Flera lämpliga ”plug ins” finns och här har jag använt ”Silver Efex Pro 1” i neutral manipulering.

Å si på katten ibland kan det kännas bra!! -som här!!

Ninni och Max. Canon 1DIII, EF24-125/4.

PS.  Bekännelse!! –i den första bilden har jag fuskat och skannat en diabild och lagt på simularad Tri-X med hjälp av Silver Efex Pro 1!! DS.

Postat 2011-10-22 07:38 | Permalink | Kommentarer (6) | Kommentera

#88. Inkallad till rektor?? Nu är det kört!! –inget mer plåtande??

Tonåring!! –med kameran med överallt?? Juniorplåtis på tidningen!! --helg som morgon som kväll?? Kameran med i skolan hela året?? –på rast som lektion!! Så kom chocken!! –inkallad till rektor, för vad?? Knackade rädd på dörren och tänkte, --nu är det slut med plåtandet??

Morgonbön. Vasasskolan, Linköping 1959. Hasselblad 1000F 80/2,8

Rektor var en äldre man och chef för en skola i den nya enhetsskoleformen. Till min stora förvåning var han vänlig och intresserad av vad jag gjorde. Jag berättade om min freelance verksamhet på Östgöten. Han visste jag hade kameran med till skolan och att min klassföreståndare hade givit klartecken. Rektorn hade säkert kollat mina betyg och insett att jag skötte skolan. Han sa att egentligen fick jag inte arbeta, men han skulle se mellan fingrarna!!—eftersom jag skötte skolarbetet och mina föräldrar var positiva!! --och han klappade mig på axeln och önskade mig lycka till som fotograf. Just då var det min övertygelse att bli det!! Föga anar man vad som väntar!!

Postat 2011-06-27 08:10 | Permalink | Kommentarer (3) | Kommentera
1 2 Nästa 

Innehållskategorier