UNDER FOCUS
#675. En malplacerad skylt? –risigt eller hur?
Skylten är viktig om man skall sälja något?? –den måste vara snygg?? –informationskorrekt, inte minst måste man vara noga med att placera den på rätt ställe?? Jag tror inte handlaren klarat det här??
En annan är uppfödd med en skylttillverkare?? –en konsumföreståndare!! Han visste hur man målade en skylt i glada färger?? –med rätt prisuppgifter och placerade på rätt plats i affären. Mycket text målades på insidan av de stora fönstren, med stora penseldrag och glada färger?? Å du vet skall man skriva texten på insidan av fönstret så måste man skriva spegelvänt!! Far kunde skriva obehindrat spegelvänt!! –efter många färgglada skyltfönster??
Medan assistent Ninni köpte fisk och grönsaker på torget i Lund senaste lördagen, så kunde jag inte låta bli att plåta de fina påskrisen! Många av blomhandlarna hade gott om björkris, i alla glada färger?? Men den här handlaren hade inte gått i rätt kurs för skylt tillverkning. Han hade klart för sig?? --skillnaden mellan påskris och tulpan!!
Lund 2013-03-03 kl 10:37. Olympus OM-D med 45/1,8.
#674. Katten också?? –eller matfoto i aussie land??
Mat som inte skall ätas, bara plåtas av mästerfotograf!! Katt på diskbänken?? –medan kocken gör maten vacker?? –ute i trägården är storformat kameran laddad med färgfilm?? –så vackert??
Ingen förväntas dock äta maten!! –den skall bara vara aptitlig. Regissören kollar det hela medan fotografen Rodney Weidland flyttar tallriken?? –flyttar kameran?? –fokuserar under det svarta skynket?? En mycket tidsödande process, lamporna måste justeras till Rodney är nöjd?? Så in med den andra rätten från köket där katten nyfiket följer matlagnigen??
Rodney är min skolkamrat, som skulle bli naturvetare?? –och jag skulle bli fotograf?? Det blev tvärt om?? –Rodney landade efter mycke äventyr i Australien och blev en av de främsta ”family life” fotograferna?? –där down under. Jag blev sittande å glo på atomer??
Plåta mat down under. Sidney 1988.
Katten hade verkligen koll?? –och jag undrar om det var hen som var regissören??
#673. Surf n sea? –eller full avslappning??
Det finns en plats jag skulle tänka mig att bo på?? –nära havet! Bo i ett trähus?? –utan fönster?? Kan man det?? –ja, man har bara träspjälor i stället – och temperaturen är alltid kring 25 grader!!
Finns det en sådan plats?? –ja, vid den norra stranden av ön Oahu, i Hawaii ögruppen. Här rullar gigantiska vågor in mot en nästan oändlig sandstrand?? Här flockas surfarna!! –allt är fokuserat mot glidande på vågen?? Affärerna är enkla och barerna finns tätt?? –längs stranden. Här kan man sitta i korta shorts och t-shirt?? –högt uppe på en barstol?? --sippande på en daiquiri cooktail!!
På natten blåser baksmällan bort i vinden från fönstret!!
Här vill jag bo!! –som pensionär??
#672. Om du ser en gyllene elefant?? –ligger du illa till – eller sova vid templet??
Spegla ett samhälle?? –är det gatufoto?? Hur skall man skildra något man inte förstår?? –som en ny ort eller obegriplig kultur. Försöka duger?? –kan man resonera, kanske det spelar en liten roll??
Kanske kan det göra någon annan nyfiken?? –en som vet hur man gör. Jag skall ta ett exempel!! –Japan. Jag har varit där nästan tio gånger. Jag har jobbat där en kort tid! I stort är det ett land med västerländsk livsstil?? –som formades efter andra världskriget. Ockupationen av USA påverkade den ekonomiska strukturen?? –förvånansvärt snabbt??
Likafullt så är samhällets struktur starkt påverkad av de gamla traditionerna?? –som de religiösa inriktningarna. Märkligt nog anammar japanen flera religioner samtidigt??
Till att börja med var den sociala solidariteten inom företagen mycket stark?? –troligen därför att man gått igenom mycket svåra tider, till och med svält, efter kriget. I slutet av åttiotalet började den japanska industrin känna av den ekonomiska pressen från länder med ”billig arbetskraft”. De säkra anställningarna föll och Japan upplevde avskedanden och ökande arbetslöshet?? –nästan otroligt för japanen i gemen??
Klyftorna i samhället blev tydligare?? –uteliggare och lyx blandades på Ginzan!!
Den gyllene elefanten. Tokyo 1988. Leica M2 med Summicron 35/2.
Tryggheten finns i religionen?? –och vid de olika templen flockas utesovarna!! Samhället har svårt att hantera situationen?? –skall detta tillåtas?? Fortfarande kom cyklande poliser och väckte sovarna och bad dem flytta från området.
Sova vid templet. Tokyo 1988. Leica M2 med Summicron 35/2.
#671. Analogt?? –kan de va nått?? –ja i konsten!!
Använder du en analog kamera, då är du i minoritet?? Du är sannolikt mycket intresserad av foto – och troligen medveten om bildkvalitet!! –kanske även konst i foto?? Du har inte bråttom!!
Den stora majoriteten av bilderna som tas idag är tagna med ”digitala” sensorer!! Jag har satt citationstecken här för dessa sensorer är analoga men signalen lagras digitalt med ettor och nollor. De allt bättre kamerorna i telefoner gör ju att nästan alla har en kamera med sig idag och det gör att mängden bilder har exploderat i sociala medier. Troligen har även mängden ”konstnärliga” bilder på detta sätt ökat?? –så den gamla filmbaserade analoga fotografin är inte längre ensam om att vara ett verktyg för konstinriktad fotografi?? Detta tror jag är mycket bra, det har breddat den fotografi som engagerar.
Många analoga fotografer är av nostalgiska skäl anhängare till film, men många tycker om hantverket att göra en bild på papper, och all heder för detta!! Förutsatt att man deponerar kemikalierna på miljöstationerna. Huvuddelen av fotograferna scannar sina negativ och får en digital fil?? –för att få ut bilden på papper. Detta är också ok! –för idag kan man skriva ut bilden så att dess kvalitet blir nästan lika bra eller bättre?? --som på fotografiskt papper!
Assistent Ninni sitter just nu och scannar diafilm, som sonen tagit på Island, och det är slående hur bra de gamla analoga diabilderna är!! --och de kan justeras digitalt till önskad uttrycksform.
När man idag talar om kameror som använder fotografisk film med en ung användare av digitalkamera?? --så stirrar de på en som om man va från stenåldern?? –och det är man kanske!! Jag brukar då plocka fram en bild på en sådan kamera?? –som den här!!
Min OM-4 analoga kamera.
Det är kanske att ta i lite för mycke?? –men den här konstnären har mycke pedagogiskt visat att analoga kameror hör hemma i konsten!!
OM-2 i konsten. Bondi Beach, Australien, 1988.










