SLOW PHOTO <=> EFTERTANKE OCH NÖJE

#2755. Det här är inte fotografi??

Det är något att fundera över?? –är dagens digitala fotoshoppande verkligen fotografi?? Kanske kan man se det som en slags grafik?? –utan trovärdig dokumentation av verkligheten??

Seniorplåtis ser dagens bild som en kommentar?? –precis som det skrivna ordet?? –som kan vara ”fake information”?? Bob skrev om detta redan i en tidig blogg på fotosidan.

På den gamla goda tiden när fotografi var analog trodde man mer att ett fotografi var dokumentär?? Det var ju inte alltid med sanningen överensstämma, men tron fanns. När vi såg en bild av Henri Cartier.Bresson eller Josef Koudelka så trodde vi på den som verklighet?? Han som kopierade deras bilder från början på femtiotalet, George Fèvre, har nu citerats här:

--George Fèvre said was this: Photoshop was amazing. Anyone could now do with a few keystrokes what he had laboriously done at such cost in the darkroom. It was going to open up the craft in ways heretofore unimagined. But it was no longer photography.

Vilket föredrar du?? –den analoga bilden med sin sanning??

Prästgatan fotograferad med film i Leica I kameran

Digital bild behandlad i Photoshop 5

Inlagt 2019-01-20 07:36 | Läst 3556 ggr. | Permalink


(visas ej)

Nämn en färg i den svenska flaggan?
Att fotografi skulle vara en sanning har varit en lögn från begynnelsen. Men Fèvre konstaterar i alla fall som jag att det digitala tillfört fantastiska instrument som förändrat förutsättningarna radikalt. Man kan idag väldigt enkelt lära sig att göra det man kunde göra i ett mörkrum, och mycket mycket därtill. MYCKET! Hans ord tycker jag ganska bra beskriver det som inletts: ”The future would be the era of “visual imaging.” För min personliga del är jag dock inte speciellt intresserad av att använda tekniken till att göra bilder som mera ser målade än fotograferade ut. Och det verkar det inte som du är heller. Jag tvekar om vad det är jag ser, precis som Fevre, när bearbetningen med olika digitala instrument blivit så radikal och kraftig att det inte ser naturligt ut? Då är det ju huvudsakligen inte den fotografiska tekniken som man åstadkommit bilden med, utan något annat som mera liknar en del äldre sk ädelförfaranden där även annat än rent fotografiska metoder kom in i bilden.
Svar från Bob Bovin 2019-01-20 11:54
Hej,
Jag föredrar att själv göra bilder som närmar sig det jag såg. Det är svårt att monokroma bilder.
Men jag tycker också om bilder med en egen stil som andra tillverkat.
Ha det gott
Bob
Hej Bob. Utan tvekan föredrar jag leicabilden. Jag känner tystnad, lugn, medan färgbilden,trots att den är väldigt försiktigt snyggt fixad i ps. ser mer steril ut.
Det kan också vara så tror jag, att vi automatiskt åker tillbaks i tiden, när vi ser leicabilden, därav lugnet avbildningen som det kändes förr??
Båda bilderna är riktigt bra, men den svartvita väcker mer fantasi hos mig, det kan jag inte förneka. Intressant.
Ha det bra Bengt H.
Svar från Bob Bovin 2019-01-20 11:57
Hej,
Ja det är nog så att vi gubbar ibland tycker om hur det såg ut en gång i tiden då vi försökte plåta.
Idag är jag nog mer vän med färgbilder, men uppskattar mycket monokroma bilder. Gatubilder ser jag både som dokumentära och dekorativa.
Ha det gott
Bob
De båda bilderna förmedlar - enligt min åsikt - helt olika stämningar. Båda bilderna är fina på sitt sätt. Jag har svårt att för mig själv avgöra om den ena är bättre än den andra. Lite som att jämföra äpplen och päron.
Hälsar Jan Eric
Svar från Bob Bovin 2019-01-20 11:59
Hej Jan Eric,
Jag uppfattar också detta som två helt olika bilder. Den monokroma som mer drömlik och fantasieggande. Färgbilder blir för mig dokumentär, så såg jag bilden —nästan.
Hälsa
Bob och Ninni
När det gäller dina båda bilder så är ju bägge digitala, såvida den första inte är en mörkrumskopia scannad och bearbetad till originalets utseende? Och den sista skulle mycket väl kunnat ha varit en scannad färgkopia, fotad med storformatskamera, försedd med en Super Angulon och med bladfilm i kasetten. Resultatet tror jag inte skulle skilja speciellt mycket?
syntax 2019-01-20 11:01
Vad skall det vara för skillnad mellan "...en mörkrumskopia scannad och bearbetad till originalets utseende?" och ett skannat svartvitt negativ, varsamt och originalinriktat bildbehandlat?
Nils Bergqvist 2019-01-20 11:06
Skillnaden är att ett negativ är inte en färdig bild. Hur du scannar och bearbetar negativet är väl inget givet? precis som kopiering på extrahårt och extramjukt papper ger olika kontrast och upplevelser.
syntax 2019-01-20 11:12
Håller inte Nils, eftersom kopian inte heller är en färdig bild - utan sedan skall skannas (enligt din beskrivning).
Eftersom det digitala numera praktiskt taget alltid är inblandat på ett eller annat sätt, landar vi på att det är själva intentionen som blir avgörande (se mitt inlägg nedan).
Svar från Bob Bovin 2019-01-20 12:26
Hej,
Den monokroma bilden är scannad från ett något kontrastfattigt negativ. Jag har bara något ändrat kontrast och 20% skärpning. Jag hade nog inte gjort någon vidare bra kopia med papper, ringrostig som jag är. Jag vägrar att ta upp mörkrumsarbete idag, tyvärr har jag spillt alltför mycket tid där.
Jag skall ta negativ färgfilm i den gamla kameran, för det är den billigaste vägen att gå.
Ha det väl
Bob
syntax 2019-01-20 13:44
Ack ja - jag orkar inte heller ta upp det traditionella mörkrummet... :-(
- ändå var det där jag fastnade för fotografin. Det var när jag året 1966 såg min första bild långsamt komma fram i framkallningsskålen. Jag tyckte det var trolleri, ren magi!
Nils Bergqvist 2019-01-20 14:48
Kopian är en färdig bild. Att man scannar den är ju bara för att kunna visa den på nätet. Och scannar man den så den ser ut som originalet så är det i alla fall en bra digital avbildning av originalkopian. Men rent tekniskt är den ju inte analog utan digital, det förstår nog de flesta. Skillnaden ligger i tekniken, inte i utseendet.
Nils Bergqvist 2019-01-20 15:05
Kopian är en färdig bild. Att man scannar den är ju bara för att kunna visa den på nätet. Och scannar man den så den ser ut som originalet så är det i alla fall en bra digital avbildning av originalkopian. Men rent tekniskt är ju den scannade kopian inte analog utan digital, det förstår nog de flesta. Skillnaden ligger i tekniken, inte i utseendet. När du fotar analogt och scannar ditt negativ/film, så är ju slutresultatet inte tillkommet analogt, utan just med digitala verktyg. Då är slutprodukten tekniskt sett också en digital produkt med ett negativ som utgångspunkt, även om du gör den till ett utseende som du skulle kunna åstadkomma i mörkrummet. Att hävda att det skulle finnas någon slags norm som är den "rätta/normala" för hur en bilds analoga slututseende ska vara, är helt fel. Därför är det lite "missvisande" (i mina ögon) att jämföra en bild som man framställt digitalt utifrån ett negativ (utan att man vet hur den ev kan se ut mörkrumskopierad), med en bild som fotats digitalt och getts sitt slutliga utseende via samma verktygslåda. Det finns ju även fina verktyg och inställningar att göra det motsatta med digitalt fotade bilder idag, så att de ser ut som de fotats med film. Inget är rätt eller fel och jämförelserna blir ganska meningslösa. Enbart en fråga om tycke och smak.
syntax 2019-01-20 15:07
Jodå - men det blir naturligtvis hårklyverier. Man kan ju även med fog mena att ett negativ eller ett dia är den färdigaste bild man kan tänka sig. Här har den verkliga bilden (projiceringen) etsat sig in genom påverkan på filmens kemikalier. FotoGRAFI.

Sedan handlar det i denna debatt inte alls om tycke och smak, det handlar inte heller om "konflikten" mellan analogt och digitalt, utan om att förfara på ett sådant sätt att det framstår som representativt för ett gammalt objektiv. Om man skall visa ett gammalt objektivs återgivning, så skall man försöka göra just det - och inte visa modern digital bildbehandling.
Nils Bergqvist 2019-01-20 17:17
Men det blir ju ett enda sammelsurium av tyckande när man hävdar att det finns nån slags normal standard för hur en analog bild ska se ut. Och hur ska man kunna ha en slags standard för hur återgivningen av ett äldre objektiv ska vara? Omöjligt att ge någon norm för det, så allt blir bara tyckande om vad som är vad, ditten och datten. Vissa objektiv som är över 40 år gamla ger ju dessutom bättre kontrast en många nya konstruktioner. Hur ska då standarden skrivas, efter dom objektiven eller efter en gammal obehandlad Leitz Summar från 1930-talet?
syntax 2019-01-20 17:48
Det kan ju tyckas så, men det är alls inte frågan om att skapa någon standard för gamla objektiv i sitt digitala mörkrum - det är istället just avancerade digitala operationer som skall undvikas. Vill man återge ett historiskt objektivs återgivning. så skall man ingripa digitalt så lite som möjligt. En vanlig amatörskanner för ett mindre antal tusenlappar ger skanningsförluster vad det gäller skärpan till exempel. Dom kan man saklöst kompensera. Man kan modulera kontrasten inom rimliga gränser - ungefär som man gjorde med papper av olika hårdhetsgrad i det traditionella mörkrummet, och så vidare. Det hela utgår från insikten att det är det gamla objektivets återgivning som skall visas - inte färdigheterna i modern digital bildbehandling.
Fotografiet har ett stort inslag av sanning bara om man litar på källan - precis som med allt annat. Litar man på en skribent, så tror man på vad han skriver.
Fotografier har som sagt alltid förfalskats. Kanske på roligast sätt i dåvarande Sovjetunionen. Där hade man en speciell sorts "arkitektur". På bilder av grupper av partimedlemmar hade husen i bakgrunden många gånger påtagligt smala fönster. Det var resultatet av att man helt enkelt tog saxen och klippte bort misshagliga personer. Att det syntes? Det gav man fan i - man hade ju den totala makten (det kanske rent av var frågan om ett budskap).
Dåförtiden så avslöjades alltså klåparen i regel lätt. Numera är det inte så. Vanligt folk har fått tillgång till instrument som gör det möjligt att sjösätta avancerade förfalskningar. Visst är det ett problem.
Att som Bob här fotografera med svartvit film i en gammal kamera, och sedan skanna negativen - för att slutligen genomföra en mild bildbehandling som syftar till att kompenserar för skanningsförlusterna, och som modulerar kontrasten i stil med de papper av olika hårdhetsgrad man hade tillgång till i det traditionella mörkrummet - tycker jag är problemfritt.
Svar från Bob Bovin 2019-01-20 12:51
Hej,
Källkrititisk hållning är viktig idag. Tyvärr är det så att man vet inte alltid vem som tagit eller gjort bilden. Jag litar inte på penningstinna bolag idag. Kanske man kan lita på några tidningar idag, New York Times, Times, The Guardian, Neue Zürcher Zeitung, Frankfurter Allgemeine?
Propaganda idag kan vara svår att avslöja, men ligger det pengar bakom så blir det lättare.
Ha det väl
Bob
Själv så gillar jag nästan alltid den bild som mest liknar verkligheten, så det blir den andra bilden i färg som känns bäst! Den första analoga bilden blir lite av 'fejk' för mig, eftersom filmen inte har registrerat färgerna som finns.. hade bilden tagits med en analog färgfilm så hade det kanske blivit annorlunda..
Hälsn!
Svar från Bob Bovin 2019-01-20 13:03
Hej,
Skall man vara hård så är ju monokroma bilder idag grov manipulering av verkligheten, men en gång var det ju det enklaste sättet att göra en bild.
Personligen gillar jag alla bilder med ett talande innehåll.
Ha det gott
Bob
Hej Bob.
Jeg skal nok afholde mig for at gå ind i en debat om analoge contra digitale fotos. Det er jeg slet ikke klog og erfaren nok til. Men jeg har en holdning til s/v contra farver og mener at farverne er bedre til at dokumentere virkeligheden, når der ikke går for meget Photoshop i efterbehandlingen. Sort hvid er bedre til at beskrive en stemning eller en følelse. I dit første foto fornemmer man/jeg en tomhed, en tristhed og lidt dårligt vejr. Hvorimod i nummer 2 ser man/jeg et dokumentarisk foto af en smal gade, som den så ud på tidspunktet, med et smukt lys som giver reflektioner i baggrunden. Her alle detaljerne i bygningerne og på gaden tydelige.
Med mange venlige hilsener fra Erik.
PS: Jeg har læst dine tidligere blogs bl. om HCB.
Svar från Bob Bovin 2019-01-20 14:34
Hej,
Jag håller med helt i din tolkning av bilderna. Det finns glädje och ljus i färgbilden.
Det var dåligt väder och mörkt i Stockholm när vi var där.
Nu är det lite öjusare här i syd.
Ha det gott
Bob
För mig är det två bilder och jag kan tycka om båda, dom ger mig helt olika "saker". Varför måste vi välja hela tiden? Jag känna mer för den ena idag men mer för den andra i morgon. Jag tror inte tillvaron är antingen eller, tillvaron är nästan alltid både och, hälsningar/ Björn T
Svar från Bob Bovin 2019-01-20 18:41
Hej,
Va bra att du tar upp det. Jag tycker heller inte att man kan välja. Varför utesluta något som en annan gång kan tilltala.
Du har rätt i att man får olika känslor av olika bilder, färg eller svartvit.
Tack
Ha det gott
Bob
Bob, jag visade mitt barnbarn Emil, 9 år, gamla analoga bilder för ett tag sedan som jag hade kopierat i mörkrummet.
Hans spontana fråga var: "Fanns det inte färg i världen förritiden?"
Han kunde nämligen inte förstå varför gamla bilder var svartvita, medan nya är i färg.
Jag förklarade förstås att bilderna visade inte verkligheten, eftersom filmen i kamera var en svartvit film.
Så med en 9-åringens funderingar, så visar Din svartvita bild den gatan inte som den såg ut i verkligheten, och därför är den digitala färgbilden mera sant.
Hälsningar
Wolfgang
Svar från Bob Bovin 2019-01-20 18:45
Hej,
Det är roligt att du nämner Emils reaktion. Gamla kameror är okända maskiner. Jag visade en gammal kamera för en vuxen person härom dagen. Han frågade: hur får man ut bilden?

Ha det väl
Bob
syntax 2019-01-20 18:51
Det där med "sant" är ju lite knepigt. Vad säger Emil om en blyertsteckning? Eller en tuschlavering? Ett fint återgivet formspråk kan ju vara det mest sanna i vissa motiv.
När jag såg min nyfödde son för första gången hade han falukorvens ansiktsfärg - dom bilderna har blivit konverterade till svartvitt. Jag tycker att det blir mera sant så - och sonen håller med... :-)
Wolfgang 2019-01-21 12:43
Peter, han är bara 9 år och hans reaktion var att en bild ska visa verkligheten. Han ser ju sig själv på färgbilder, när han spelar fotboll och ishockey. Men när jag och hans far som barn syns på svartvita bilder, vad ska han tro? Men nu har han lärt sig!
Att en teckning och målning inte visar verkligheten har han ju fattat, eftersom han själv ritar och tecknar.