SLOW PHOTO <=> EFTERTANKE OCH NÖJE

#2710. Bussen hittar inte??

Nä, så är realiteten?? –ingen hittar längre?? –inte ens i sin egen ficka?? –kan man tro?? Ambulansen, polisen, brandkåren kanske hittar?? –men taxi och kommunal buss?? –nä, nä!!

Att taxi inte hittar längre?? –det har man nästan vant sig vid?? Man kan ju förstå om en taxi chaffis inte hittar i hela Tokyo?? –men i den lilla hålan som är vår huvudstad borde det inte va så svårt att memorera?? Dessutom finns det GPS positioner på någon meter när??

I den lilla akademiska bondbyn i syd har det börjat hända att bussarna kör fel väg?? –man blir bara paff?? –en fast linje nr 1!!

Tre gånger har vi åkt med 1:an och chauffören kör helt enkelt fel väg?? Man undrar ju hur svårt det är att lära sig busslinjernas väg i den lilla byn??

Härrom dagen gick vi mot stan och såg hur vår buss än en gång kör fel?? Bussen stannar på ett övergångställe och börjar backa?? –för att komma rätt?? Härvidlag backar chaffisen bussen på en bakomvarande BMW:

Felkörande buss backar in i BMW i Lund anno 2018-11-10

Inlagt 2018-11-22 07:31 | Läst 1837 ggr. | Permalink


(visas ej)

Hur många stjärnor ser du här? * * *
Skriv svaret med bokstäver
Sånt händer, och kommer alltid att hända.. att köra fel menar jag.. Körde själv buss här i södra förorterna till Kungliga huvudstaden, har också kört fel.. Nu är jag pensionär, men fortfarande så finns de flesta av drygt 60 olika linjer kvar i mitt huvud.. När man fick linjeutbildningen så kör eller åker man varje linje ett 'varv' endast en enda gång, så kör man i ett par veckor tills alla linjerna är körda, sen förväntas man kunna linjerna och får börja köra på 'riktigt'.. klart det blir fel, den här föraren har kanske bara passerat där en enda gång tidigare.. Bussbranschen är en extremt pressad bransch där förarna ska ut och jobba så snabbt som det bara går.. man har inte råd att låta förarna övningsköra en linje mer än en enda gång.. Bussföretagen är i Stockholm privata internationella stora företag som ska gå med vinst.. aktieägarna vill ha utdelning varje år.. det finns inte pengar till att låta bussföraren övningsköra en linje mer än en gång.. Så är det i Stockholm, men jag vet inte hur det är i Lund..
Hälsn!
Svar från Bob Bovin 2018-11-22 14:28
Hej,
Du har säkert rätt.
Inte för att det spelar någon roll i detta fall, men mer än 95% av förarna är inte födda i vårt land. Så det är nog inte så lätt.
Ha det gott
Bob
ehrsa 2018-11-22 15:59
Tror det är samma 'procentsats' här vad gäller utländska förare.. Ett av garagen där jag jobbade i två år så var vi 52 nationaliteter.. och alla var superbra arbetskamrater, på riktigt! Om man visste att man inte riktigt kunde en linje som man skulle köra framöver så fick man offra ledig tid med att köra linjen med egen bil, eller så fick man åka med när en annan förare körde linjen, som en vanlig passagerare.. allting på obetald arbetstid.. Själv undrade jag varför det inte fanns en GPS-skärm med karta där linjen är inritad.. GPS-tekniken används annars för varje hållplatsutrop och fungerar fint.. En del förare som är osäkra på en linje brukar fråga om det är någon passagerare som hittar, eftersom dom är nya på linjen.. Det jobbiga när man kör fel är att det kanske inte går att vända en buss i nån korsning längre fram.. och så försöker man ändå.. och så kör man istället ner nån skylt eller något annat, eller som här så har man råkat backa in i en bil som han missat att se.. Föraren blir extra stressad av att ha kört fel och då sker sånt här.. det är tyvärr ganska normalt..
Hälsn!
Svar från Bob Bovin 2018-11-22 18:51
Hej,
Tack för den intressanta förklaringen till hur det är att vara bussförare.
Ha det gott
Bob