SLOW PHOTO <=> EFTERTANKE OCH NÖJE

#2884. Leica SUPER-ANGULON 1:4/21 @ LEICA M2

Det känns lite avigt att skriva Leica på det här objektivet?? –eftersom det var Jos. Schneider & Co Optische Werke, Kreuznach som konstruerade och tillverkade objektivet 1958.

Redan 1930 tillverkade Schneider det först ANGULON 1:6,8 och SUPER-ANGULON för storformat fanns redan före 1958. Schneider började använda datorer redan 1956 och troligen var SUPER-ANGULON 21/4 (S-A) beräknad digitalt för småbildsformatet. Även S-A objektivet är ganska likt ANGULON 1:6,8.

Uppenbarligen beställde Leica det här objektivet från Schneider och avtalade att sälja och distribuera det i sitt namn.

Leica SUPER-ANGULON 21/4 @ Leica M2

Kameran på bilden är från 1963 och ger en ganska sannolik set up för den som då skulle plåta arkitektur eller natur. Det var verkligen ett special objektiv, och därmed svårsålt. Det var dyrt $240, vilket motsvarar $ 1900 år 2010 enligt Ken Rockwell.

S-A var som sagt konstruerat för en tid då film satt i kameran. Försöker du sätta det här objektivet på en digital Leica M så blir det färgfel till höger och vänster på sensorn. Vi visade det i tidigare blogg.

Här skall vi visa att det ser inte alls ut så när man använder färgfilm (här Kodak Porta 800)  i en Leica M2.

Vi besöker Botaniska trädgården i Lund först:

Botan plåtat med Leica SUPER-ANGULON 21/4 @ Leica M2 anno 2019-05-10

Vi besöker Domkyrkan i Lund där det är betydligt mycket skummare.

Leica SUPER-ANGULON 21/4 @ Leica M2 i Lund anno 2019-05-10

Inlagt 2019-05-29 07:11 | Läst 4876 ggr. | Permalink


(visas ej)

Hur mycket är tre plus två?
Skriv svaret med bokstäver
Kul det här Bob! Mera! :)
/B
Svar från Bob Bovin 2019-05-29 09:57
Hej,
Det kommer mera intressanta nyheter!
Klapp
Bob
Historiskt intressant är också att Super Angulon f4/21 mm, det var Leicas svar på den Zeissoptik som kom redan 1953, Biogon f4,5/ 21 mm. Zeiss låg på den här tiden i täten vad gäller småbildsoptik, men nu började Leica komma! Och när Leica kom med sin Leica M3 med den utmärkta mätsökaren, som även hade ljusramar i sökaren, då blev konkurensen hård för Zeiss och dess egen mätsökarkamera, Contax IIa!
Mitt personliga tyckande och tro, det är att om Contax IIa haft en bättre sökare, och kanske använt den yttre objektivfattningen till de flesta objektiven, då kan mätsökarhistorien vad gäller småbildskameror blivit aningen litet annorlunda!

Och hade någon av de här företagen, Zeiss och Leitz, uppmärksammat Contax S, och vad som va på gång, då hade det varit ännu bättre! Men nu va det Japan som gjorde det!
Ursäkta avvikelsen!
/B
Svar från Bob Bovin 2019-05-30 09:00
Hej,
Jag kan för lite om detta. Är det likartad konstruktion av optiken i de båda gluggarna?
Jag använde en Contaflex i mitten på 50-talet, den var ganska liten och nätt. Den var mitt vapen att komma in som fotograf på Östgöten. Där var man manad att använda Rolleiflex med blixt i stället.
Klapp
Bob
Hej Bob!
Mycket intressant att läsa om dina erfarenheter med Super Angulon 21 mm!

Jag själv har "spanat in" en kombination M4 med en Leica 21 mm glugg - men då en senare variant som betecknas Leica 21 mm - M Super Angulon f:3,4. Var den aldrig ett alternativ för dig, utan var det specifikt f4,0 du ville ha?

Jag själv är helt novis på Leica, har bara haft som ouppnåelig pojkdröm att äga en M-Leica fast jag har fotograferat sedan jag var 4 år (vit lögn, läs 11-12 år ca 1959-60 mera realistiskt sett) och nu på ålderns höst äntligen haft råd med drömkameran.

Det blev således hösten 2016 en krom-M6 med 50 mm Summilux f1,4, för mig. På sistone har jag börjat kika lite på supervidvinkeln, men då Leica 21 mm - M Super Angulon f:3,4, var den inget alternativ för dig??

Jag har inbillat mig att en del pressfotografer på 60-70talet körde med M4 + 21 mm inställt på hyperfokalavstånd och en erfarenhetsmässigt rätt träffsäker exponeringsinställing, flexibel pga att Tri-X användes som film, så då kunde man skjuta i ett utan att se i nån sökare bara med en uppsträckt arm - dvs ta många bilder vid en trängd och stressig nyhetssituation (ex Beatlarnas ankomst i Sthlm?) och ändå kunde man till sist innan deadline vaska fram EN bra bild för tidningen sedan. Har jag fel?

Nära köp backade jag emellertid ur, då jag erfarit dels från Leica-gurun Thorsten Overgaard (overgaard.dk) i ett mail, dels oxå från SHphoto i Nürnberg att den tilltänkta vidvinkeln enligt ovan inte passar på en M6 - pga den långt utskjutande delen bakåt i kamerahuset så skyms M6:ans ljusmätare, "det hade jag ingen aaaning om"! (och kan M6:an skadas då?)
Så mittåt - då fick jag tänka om, en M4 jubileumsmodell (tysklandstillverkad svart) i A-skick med en likaså svart 21 mm - M Super Angulon f:3,4 supervidvinkel är min nya våta "Gubbdröm"...

Men då får jag verkligen slanta upp - och vågar jag gå ut på stan en skymningskväll med den??
Se några av mina M6-bilder i mitt svartvita album här på FS! En del bilder där är tagna oxå med min 28 mm Zeiss Biogon f2,8, ny.

Detta var en lång kommentar - hoppas du orkat läsa mitt svammel!
Med de bästa Leica-nörd-hälsningar
/B
Svar från Bob Bovin 2019-06-04 07:21
Hej,
Det var roligt att läsa din kommentar.
Det var nog Se fotograferna som först anammade Leica M med vidvinkel på 50-talet. Sedan kom det till småtidningarna på 60-talet.
Jag föredrar S-A 21/4 eftersom den har fler bländar lameller än den senare modellen. En bra S-A 21/4 kostar säkert över 10000 kr. Båda gluggarna går inte att använda i M modeller med ljusmätare eftersom de skymmer mätaren. Men kör man manuellt är det inga problem med plats.
En svart M4 från Wetzlar landar lätt över 25 000 kr. Nu tycker jag inte det är några problem med de från Canada, å de kostar ju mycket mindre.
Jag tycker du har en superbra kombination M6 med Biogon 28mm.
Om man inte skall ha någon skruv Leica så skulle jag satsa på ett 24mm anpassat för alla M Leicor, även de digitala. Man får ju en M9 för under 30 laxar.

Ha det väl
Bob
Canalog 2019-06-04 07:42
Hej igen Bob -
Fler bländarlameller på f4,0 än f3,4 skriver du...på vad sätt påverkar det bilden? Skarpare?

mvh
/B