SLOW PHOTO <=> EFTERTANKE OCH NÖJE

#2990. De små kamerorna från Leitz och Zeiss gav en ny bildsyn??

När Contax och Leica kom med sina ganska små kameror med utbytbara objektiv i början på 1930-talet förändrades möjligheten att fotografera. Fotograferna blev mer rörliga helt enkelt??

Den moderna reportagefotografin fick förutsättningar för en annan typ av fotografi. Även den så kallade konstnärliga fotografin ändrades vid den här tiden radikalt. Om du vill läsa mer om detta så kan du konsultera Martin Parr’s stora böcker med titeln: The Photobook.

Den konstnärliga fotografin påverkades mycket av Bauhaus skolan?? –då mest i Tyskland?? --där det stora namnet var ungraren László Moholy-Nagy?? Flera banbrytande böcker publicerades vid den här tiden bl a ”Es Kommt der Neue Fotograf” av Werner Gräff, som varit lärare vid Bauhaus skolan.

Två verktyg för nytt bildskapande i början av 1930-talet

Den här boken kan, som Martin Parr tar upp i sin bok, ses som en delvis instruktionsbok för en ny bildsyn vid den här tiden?? Talande nog är det ett Zeiss objektiv på omslaget??

Den nya fotografin med Leica och Zeiss kameror kom under 30-talet förändra nyhetsfotografin och sportfotografin. Vid Olympiaden i Berlin var de små kamerorna allt vanligare?? Gräff har en fotbolls bild som exempel i sin bok:

Sportbild i Gäff’s bok från 1930-talet

Här kan de verkliga nördarna tala om vilken kamera som var använd??

I landet utom sig tog det nog lite längre tid innan de små kamerorna slog igenom?? –först med reportage tidningen Se (1938) och dagstidningen Expressen (1944) kom den moderna fotografin med små kameror till vårt land??

Först med förebilderna från Stockholm kom lokalpressen långsamt att förändras?? Seniorplåtis då juniorplåtis använde privat Contaflex, men tvingades använda Rolleflex på tidningen Östgöten?? Bara för att all utrustning var baserat på 6x6 formatet??

Här kommer några typiska nyhetsbilder från 1950-talet:

Sport fotografi publicerade i tidningen Östgöten i slutet på 1950-talet

Inlagt 2019-09-12 08:10 | Läst 2052 ggr. | Permalink

Fotosidan uppskattar att du diskuterar våra artiklar. Håll en god ton och håll dig till ämnet för ett bra debattklimat.





(visas ej)

Hur många stjärnor ser du här? * * *
Skriv svaret med bokstäver
Sådana här Leica å Zeissbloggar stoppar upp verksamheten på morgonen!
Ganska trevligt liksom!
/B
Ps. Å kolstybb har man kutat på! :)
Svar från Bob Bovin 2019-09-12 08:43
Hej,
En paus är aldrig fel, om det gäller foto.
Jo kolstybb var det på skolans idrottsplats. Man kan se spaden framför sig.
Klapp
Bob
Tack för intressant och stimulerande morgonläsning! /Jan Eric
Svar från Bob Bovin 2019-09-12 09:31
Hej Jan Eric,
Väl bekommet.
Hoppas att ni får en fin dag.
Hälsa
Bob
Precis som småbildstekniken under 1930-talet kom från Tyskland när det gällde själva kamerorna, gällde samma sak för det rent bildmässiga. Det var tyska fotografer som var banbrytande för den nya fotografiska bildstilen och de nya fotografiska möjligheterna - inte amerikaner som ex. Robert Capa eller Henri Carier-Bresson, som nutiden har fått för sig. Här nämns László Moholy-Nagy – men jag vill gärna nämna den mest banbrytande och inflytelserika av dem alla (när det gäller fotografin ute på fältet), nämligen Paul Wolff i Frankfurt. Med sin bok ”Meine Erfahrungen mit der Leica” 1934 som översattes till många språk (däribland svenska under det sena 1930-talet) lade han fram den tidiga småbildsfotografins absoluta bibel. Han utökade konceptet 1940 med ”Meine Erfahrungen mit der Leica farbig”, där han redogör för den nya färgfotografin i samband med småbildskameran – och även undersöker och fastställer tekniken för färgtryck på papper.
Rent bildmässigt har han en omfattande produktion, varav en hel del går att hitta på nätet. Ingen har haft ett så stort inflytande på den tidiga småbildsfotografin ute i breda kretsar som Paul Wolff.
Svar från Bob Bovin 2019-09-12 11:16
Hej,
Tack för din kommentar.
Nu är ju inte Robert Capa och H C-B amerikaner och deras inflytande för fotografin för kriget var nog inte så betydande.
Dr Paul Wolf har säkert spelat en roll under förkrigstiden. Han bedrev ju också ett förlag. Det finns en artikel från i år om hans fotografi:
https://www.bjp-online.com/2019/06/light-and-shadow-dr-paul-wolff-tritschler/
Och det har just kommit ut en bok, Light and Shadow.
Martin Parr tar dock inte upp hans bok om erfarenheterna av Leica. Boken finns för övrigt att köpa på antikvariat i Stockholm just nu till en billig penning. Parr är ju vid sidan av att vara en utmärkt fotograf en ansedd historiker av fotobokspublicering.
Ha det väl
Bob
syntax 2019-09-12 11:42
Nej Robert Capa och H C-B var inte amerikaner från början, men från och med kriget räknas de vanligen som sådana. Min kommentar avsåg vad nutiden i regel tror - det vill säga att det var här och med dessa herrar som den nya småbildsfotografin börjar.
I sammanhanget med Robert Capa kan ju även nämnas att han framstår som en mycket medioker krigsfotograf om man jämför med de många gånger anonyma fotograferna i den tyska arméns propagandatidskrift "Signal". Dessa fotografer tog obeväpnade enorma risker, och kom hem med ett otroligt bildmaterial. Här kan man verkligen tala om den nya småbildsfotografin som manifesterar sig (att de moraliskt var på fel sida, och att Tyskland förlorade kriget, har ju inte med saken att göra).
Nåväl, jag antar att vi är överens om att det var i Tyskland det började med den nya småbildsfotografin - både tekniskt och bildmässigt.

När jag talar om den mest banbrytande och inflytelserika i samband med Paul Wolff, tänker jag på den påverkan på de breda lagren av fotografer som han fick - inte på fotografiska konnässörer vid tiden ifråga.