SLOW PHOTO <=> EFTERTANKE OCH NÖJE

#3366. Vem plagierade vem??

På hösten 1958 började Canon sälja den ljusstarkaste vidvinkelgluggen?? –en Canon 35mm f:1.5. Leica kunde ju inte va sämre så de byggde snabbt en Leica Summilux 35 mm 1:1.4 som kom ut 1960.

På den tiden hade japanska tekniker dåligt rykte?? –för det sades att man plagierande teknik inom många områden?? Vi här nere i Skåne minns ju hur Kockums VD anklagade de ”de gula j-----na” för att bygga båtar mycket billigare än vi skåningar klarade.

Nu skall man vara mycket försiktig att framföra sådana anklagelser?? –för Japan hade mycket välutbildade tekniker redan på femtiotalet. Inom min egen bransch vet jag att JEOL företaget tillverkade elektronmikroskop redan före WWII. Efter kriget är de världsledande inom det området.

Den ljusstarka 35mm gluggen som Canon presenterade såg ut så här:

   

Canon 35mm f:1.5 och dess lins kombination

Den här gluggen är liten och lätt och har Leica M39 skruvgänga. Den kan användas på moderna digitala kameror med hjälp av adapter. Många anser att det objektivet ger dåliga resultat med t ex Sony a7 kameror. Det är inte seniorplåtis erfarenhet?? –och jag återkommer om det.

Leica objektivet som kom ut ett år senare är också litet och lätt?? –du kan se på e-bay hur Summiluxen ser ut och kostar. Summiluxen hade inte asfäriska linser i den första versionen. I stället var konstruktionen inte helt olik Canon gluggen??

Leica Summilux 35mm 1:1.4 version 1 har den här linskonstruktionen

Linskombinationen i Leica gluggen är sannolikt en utveckling av Canon konstruktionen. Det är tydligt att Leica teknikerna har gjort en något enklare lösning och undvikigt sammankoppling av två glas i frontlinsen. Linsen efter bländaren är också fri från efterkommande glaslinser.  Summiluxen var nog billigare att tillverka??

Det är nog dumt att påstå att Leica teknikerna skulle ha plagierat teknikerna hos Canon. Det var nog en tydlig utveckling av ett bra koncept.

I kommande bloggar kommer vi att använda Canon gluggen på en Sony a7RII och på den samtida Canon P.

Inlagt 2020-09-24 07:41 | Läst 3043 ggr. | Permalink

"Det är klart att jag nappar på detta Bob... :-) Vid den här tiden var Japan i slutet av sin plagieringstid. Medan de amerikanska segrarna i kriget i hög grad underlättade den japanska ekonomiska återhämtningen (för att pacificera och ”amerikanisera” Japan), hade man en helt annan inställning gentemot Tyskland - åtminstone till att börja med. Alla Tyska patent förklarades ogiltiga, och inga nya kunde anmälas. Man kan alltså lugnt säga att japanerna kom till dukat bord – och och att man dessa år var tidernas största plagiatörer. Hela deras optiska start efter kriget och utvecklingen av den monumentala spegelreflexframgången bygger på direkt plagiat av tysk teknik. Mest betydelsefullt var att man i Tyskland inte kunde anmäla nya patent. Japanerna bara kollade in vad man gjorde i Tyskland - och så snodde man rubbet. Även plagiatörer kan emellertid vara duktiga, och snart började man utveckla eget. Vad det gäller de två konstruktioner du beskriver, så är båda Dubbel-Gaussobjektiv av Planartyp (Paul Rudloph/Zeiss 1896). Sådana blir med nödvändighet rätt lika på en principritning. Ingen av dem är något plagiat av den andra."


(visas ej)

Hur mycket är tre plus två?
Skriv svaret med bokstäver
Jag har en så'n där Canon 1,5 / 35 mm! :)
Svar från Bob Bovin 2020-09-24 21:35
Hej,
Då har du väl tagit bilder och har kanske ett utlåtande om dess prestanda.
Klapp
Bob
Benganbus 2020-09-25 18:41
Har bilder och kommer med utlåtande när jag kommer hem från fjellen! :) Men vet att Anders Engman använde optiken på sin M Leica! De va mycket Japanskt på pressleicorna på den tiden!
/B