UNDER FOCUS
#145. Sova i en papplåda!! --mitt i lyxen!! –med tofflorna fint utanför dörren!!
Vi har vant oss att den sociala tryggheten är för alltid!! – så är inte fallet!! – ett tydligt exempel är det supertrygga landet i öst?? Där tog arbetsgivaren??-- efter kriget, hand om livet från vaggan till garven!! Det fungerar fint!! – tills tillväxten planar ut och viker!!
När jag besökte landet i öst första gången i slutet av 70-talet var staden Tokyo tämligen omärkt av västerländskt beteende!! Alla glodde och fnissade när de såg en Gaijin, dvs utlänning. Stadens parker var rena och prydliga!! --och tunnelbanestationerna skinande blanka!! Inga uteliggare så långt ögat nådde!! Industrin vi besökte hade egen läkarmottagning inom området!! När arbetarna spelade baseball på egen plan!! --besökte jag läkaren!! --för jag var riktigt förkyld!! Han gav mig en Bamse medicin?? --endast försynen visste vad det var?? --men frisk blev jag på stubinen. Arbetarna var trygga och berättade att direkt efter ingenjörsskolan fick man fast jobb och bostad!! Jobba farsan där var det förtur!!
Jag besökte denna industri många gånger under femton år och fick många vänner där!! Jag blev nog känd som ”Bovin-san”!! Men också den underliga gaijin som tog grädde i grönt te!! –nåja av en gaijin kunde man vänta sig vad som helst från!! Bland mina vänner berättade man att en del industrier i området hade börjat avskeda sina arbetare när det gick sämre för företaget. Detta var mycket svårt att förstå för en japan!! –i tusentals år tog landlorden vara på sina lojala arbetare.
Jag märkte också hur det blev vanligare att se utliggare ovanpå luftkonditionerings-utsläppen vid de stora hotellen i Shinjuku. I slutet på 80-talet dök de första stora papplådorna upp i den varma underjorden vid stationerna.
Shinjuku, Tokya 1996. Utanför lyxbutiken, sovplatser!! --i papplådor!!
När arbetarna fick sparken!! --var det en sådan stor skam!! --att de ofta lämnade familjen!! -om de inte tog sitt liv!! Det hade naturligtvis ingenstans att bo!! I början av 90-talet hade stora lådstäder vuxit upp i Shinjuku!! –som normalt var lyxens boning med målningar av Chagall och Cézanne i museet i toppvåningen av varuhuset Keio!! Det var en enorm kontrast mellan lyxen där!! –och papplådorna med flera par skor eller tofflor utanför lådingången!!
Shinjuku, Tokyo 1996. Tofflor utanför dörren!!
Jag talade en dag med en man i parken vid stationen i Ueno. Han bodde under ett blått plastskynke i parken!! Han var civilingenjör och hade jobbet 25 år i ett företag!! --en dag sa chefen att det tyvärr var slut på jobb!! Han vågade inte gå hem, han flyttade till parken!!
Den som föddes strax efter kriget blev lycklig nog att uppnå pensionsåldern!! Innan krisen kom!! --och de kan nu njuta sitt otium, som den här mannen!!
Tokyo 1995.En burk kaffe kanske??
Kan det bli så här i Europa?? --det är redan verklighet i vår del av världen!!
#144. Succé formidable!! –Planket i Malmö visade bredden!! –här några publika axplock!!
Vädret var vackert!! –publiken strömmade till!! –gammal som ung!! –för att se årets upplaga av Planket i Malmö!! Bildinnehållet varierade stort från natur till djupt abstrakt!! Teknikerna varierade också från gummitryck till silversensiterade metallplåtar!!
Publiken var mycket trevlig och många stannade till av nyfikenhet!!
Men det var dock inte alla som stannade?? --speciellt jyckarna var uppenbarligen intresserade av något annat!!
Nyfikenheten var stor, små knattar stannade till för att nå upp till bilderna!!
Fotograferna som ställde ut var såväl ung som gammal!! Några fotocelebriteter dök också upp!! Så kunde den kände fotografen Ralph Nykvist synas bland åskådarna och han plåtade av fotografen Roza Czulowska.
Bland utställarna fanns också några storheter, som till exempel Åke Hedström!! Han hade ordnat en installation på marken!! Huruvida pilsnern ingick i denna framgick inte klart??
Undertecknad valde att ställa ut ädelförfarande?? En cyanotypi och tre gummitryck!! Det var nog bra?? --för en del ungdomar trodde att det var utskrifter med bläckstråleskrivare!! Det gav upphov till en del intressanta samtal, där jag fick förklara att en kopia krävde ungefär en veckas arbetsinsats!! --med upp till fyra på varandra liggande fägrexponeringar i UV-ljus!! Slow foto i kubik!!
Allt i allo!! -det här var en stor succé!! Jag var med på två plank i Vita bergsparken på söder på 80-talet!! –1989 och 1990, och då hade jag inte så många samtal som jag hade här. Jag träffade förresten flera FS bloggare. Jättekul!!
-----------------------------------------------------------------
Du glömmer väl inte bort att besöka min fotoutställning i Scandinavian Photo Galleri i Malmö!! Den pågår den här veckan tom 26 augusti. Där kan du se coola bilder på isbjörnar och kejsarpingviner!!
-----------------------------------------------------------------
#143. Är Canon 7 vackrare?? –än Leica M2?? –döm själv??
Faller du i trans över gamla kameror!! –drömmer du om deras kamerakroppar?? –berörs du fysiskt av beröringen av en välformad metallyta?? –designad till formfulländning?? Om så är fallet har du redan hållit en 7a och en M2a i din hand!! –vilken är skönast??
Industridesign är idag billiondollarbusiness!! –en produkt står och faller med formgivningen?? Framstående formgivare är värda guld i de flesta ”consumer business” produkt produktion!! Ibland funderar man på om kameraindustrin är ett undantag?? Det har inte hänt mycket vad gäller design av kameror, bara innehållet har totalförändrats. Lite material har ändrats, mot plast och kompositer, men formen har bara stukats till lite grand!!
Kolla på Leica M9, hur mycket har ändrats där på 60 år?? Leica M2 ser nästan lika dan ut!! Kan man leva på nostalgi i en industri på 2000-talet?? Ok, Canon 7D är lite annorlunda jämfört med Canon 7 från 60-talet?? Det har gått från kantigt till runt!! –är det så det skall va?? Na –Fujifilm X100 är ju lite åt det kantiga!! –eller är det bara en Leica kopia??
Kan det vara så att efterkrigs formgivarna i Tyskland och Japan var så skickliga att de fann den slutgiltiga formen av en kamera?? Leica M3 var en naturlig följ av Leica I?? --med en rund och behaglig utformning!! --med rätt ”feeling” för händer och position för ögonen?? Leica M2 är ju en naturlig del i tysk stil, likt den i Folka bubblan eller BMW rundheten!! Det är på många sätt en förkrigsdesign.
Lagom tung och väl balanserad med objektiv!!
Japan har tusenårig erfarenhet av design av funktionella byggnader, husgeråd och vapen. De har en beundransvärd kunskap i framställning av olika material, såväl mjuka som hårda. Man bemästrar seghet och styvhet hos järnet i samurajsvärdet!! Kanske valde man därför metall i ridåslutaren i Canon 7?? Arkitektur och hantverk i Nippon karaktäriseras av långt tillbaka av en kombination av rätvinklighet och väl kurvformat utförande!! Ta en lång!! --lugnande stund vid en japansk trädgård!! --med gruskrattad yta!! --och du inser att de bemästrar denna form kombination!!
Jag är därför inte förvånad att Canon 7 har en beundransvärd formgivning med avrundad kantighet!! Fyrtiotalets formgivning i Japan var rustik!! –och den lever kvar här!! Det finns en tyngd över formgivningen hos 7an, som inte finns i Leican. Samtidigt finns det en nobless, som hos samurajens platt-uniform!! Även formen hos samurajhjälmen skymtar på något sätt??
En tusenårig form?
Båda länderna krossades av kriget, båda svälte efter kriget --och i mitten av 50-talet började livet vända och ingenjörskonsten blomstrade!! Det var säkert därför som båda kamerorna bär en känsla av lyx!! –folket behövde detta!! --och den finns i båda kamerorna.
De flesta svenskar är sedan urminnes tider mer påverkade av tysk kultur än japansk, och det är säkert därför som många av oss föredrar formen hos Leica M2?? Men jag måsta säga att jag själv är svag för formgivningen hos 7an. Kanske är mitt öga kantig?? Men det är, som med det mesta i konstväg, en smaksak. Vilken kamera tycker du är vackrast??
#142. Kulturskymning !! –permanent jättestor sopcontainer utanför konsthallen??
Jag har ingenting emot att man har sopsortering!! –eller att man försöker hålla torget, med sin aktiva handel, skräpfri!! Jag tycker också att man skall ha en ren och proper miljö runt sina kulturinstitutioner!! Det betyder att man måste ha kärl att lägga skräpet i?? Det kanske måste va ett stort kärl?? –så mycke emballage som vi använder??
Denna jättelika sopcontainer!! --behöver inte ställas mitt utanför konsthallen!! Containern är större än ingången till konsthallen!! –nästan lika stor som hallen själv!! –ja man kunde anordna bildutställning i containern?? –hoppas ingen stjäl den iden!!
Lunds konsthall med container 2011-08-17. Olympus E-PL1, Zuiko 21/3,5
Lunds konsthall är?? –va?? –en kulturinstitution av rang!! Konsthallen invigdes 1 sept 1957 och blev en välkänd konstinstitution i Sverige under ledning av Eje Högestätt. Här ställde, för första gången, ”Tio fotograferna” ut sina bilder 1958, och samma grupp ställde 2008 ut delar av sin fantastiska bildproduktion igen. Här har många stora nationella och internationella konstnärer ställt ut. Märkligt nog så håller en fotograf publikrekordet!! –Albert Wiking!! Hans utskällning, Eldvatten, med stora porträtt av kända svenskar, drog en jättepublik!! Den visades sedan på många håll i Sverige. Albert Wiking uppmärksammas inte så mycket i vårt land just nu, men enligt min mening är han en av våra främsta porträttfotografer ”all time”. Kolla hans hemsida: http://www.albertwiking.com/gallery/
Nu undrar man hur en kulturstad, där det den 17 september är populära Kulturnatten, kan ställa en sopcontainer precis utanför konsthallen?? Jag hoppas att kulturnämnden kan hitta en lösning!! --eller är det kulturnatt i Lund??
Kanske jag har missat nått!! --det kanske är en INSTRALLATION??
#141. Zoomgluggar @ 35mm kontra Zuiko fixglugg!! –objektiv testing??
Hur står sig en gammal ljusstark 35a från Olympus?? --mot moderna zoom objektiv @ 35 mm?? Zoom objektiv är ju vanligen ganska stora!! –och det gäller de två Canon L objektiv vi testat!! -- och det gäller även Lumix 14-140 mm zoomen!! Är det bättre att välja en enkelbrännvidd variant, som är liten!! – om dock gammal??
Zuiko 35/2 mm (nr. 151115)blev ett mycket populärt standard objektiv för gatufotografer när OM kamerorna kom från Olympus. Det väger bara 287 gram, trots att det är så ljusstarkt. De båda zoomobjektiven vi testar här på 35 mm är gamla Canon EF 17-35/2,8 L (nr. 29398) och nya Canon EF 24-105/4 L IS (nr. 709253). Det är mycket tunga objektiv!! De väger 614 resp 710 gram!! Lumix G Vario 14-140/4-5,6 väger 507 gram och med tanke på att det täcker 28-280 FOV så är det ganska nätt.
De olika gluggarna ser ut så här när de sitter på en Panasonic GH2.
Vi testar objektiven, som vid tidigare tillfällen med Patersons testtavlor?? –se tidigare blogg
http://www.fotosidan.se/blogs/bob-bovin-photography/54-giganternas-kamp-canon-50-f0.htm
Om vi börjar med Lumiz@35/5,6 så är upplösningen vid full bländaröppning och i centrum mycket bra!! –med 84 linjepar per millimeter (lp/mm), också i hörnen är upplösningen lika bra med 84 lp/mm!! Kontrasten är utmärkt i båda fallen, men lite lägre akutans i hörnen!!
Vi skall så se hur det objektivet står sig jämfört med den äldre vidvinkel zoomen 17-35 från Canon med bländare 2,8?
Den gamla zoomen står sig inte alls!! --utan har bara bra upplösning i centrum med 84 lp/mm. I hörnen är både distorsion och ljusspridning tydlig störande. Upplösningen blir bara 42 lp/mm. Vi kan ju tyvärr inte mäta värdena vid bländare 5,6 eftersom vi inte kan blända ned det här objektivet manuellt.
Den längre zoomen från Canon är mer jämförbar med Lumix objektivet, då det täcker nästan samma brännviddsområden. Det är anses vara ett bra zoom objektiv från Canon och sätter vi det på 35 mm, så får vi vid bländare 4 följande värden.
Både i centrum som hörnen har vi upplösningen 84 lp/mm, som är mycket bra värden!! Kontrasten och akutansen är till och med bättre än Lumix objektivet ute i hörnen!! Ett mycket bra objektiv!!
Hur står sig nu det gamla Olympus objektivet mot det här??
På full bländaröppning så har det här objektivet mycket bra upplösning med värdet 84 lp/mm. Men kontrast och akutans kunde vara bättre. Kontrasten är något bättre i hörnen, men lider något av distorsion. Sätter man bländaren på 5,6 så når man nästan maximala 96 lp/mm i centrum, med mycket bra kontrast!! I hörnen är akutansen något lägre men pplösningen når mycket bra 84 lp/mm. Kontrasten är bra. Zuiko 35/2 är ett mycket bra objektiv, men kommer dock inte helt upp i nivå med Lumix zoomen och Canons motsvarande zoom.
Förväntade kravaller i Lund? Olympus E-LP1, Zuiko 35/2 @ ISO 200, 1/640, bl 4.
Slutklämmen blir att de moderna zoom objektiv vi testat här är mycket bra!! --å kan va bättre än gamla single brännvid objektiv!!





















